Η προέλευση του Σαντέϊκου επωνύμου «Σοϊλεμεζίδης».

Τετάρτη 14 Μαρτίου 2018

Στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, οι Τούρκοι πάντα καταπίεζαν τον Ορθόδοξο πληθυσμό, συμπεριλαμβάνοντας και τους Ποντίους. Μετά τη ρήξη των ρωσοτουρκικών σχέσεων το 1853, η αντιπαράθεση κλιμακώθηκε, και συχνά είχε τη μορφή των μαχών μεταξύ των Ποντίων και της τουρκικής φρουράς, που ρήμαζε τα ποντιακά χωριά. Οι πρόγονοί μου ζούσανε σε μια μεγάλη ορεινή περιοχή που λεγόταν Σάντα και βρισκόταν κοντά στην Τραπεζούντα. Η περιοχή αποτελούνταν από επτά μικρά χωριά σε έναν απ’ τα οποία (Ζουρνατσάντων) ζούσανε οι πρόγονοί μου.

Από την αφήγηση του πατέρα μου Σοϊλεμεζίδη Αλέξανδρου (1924 – ), την οποία, με τη σειρά του, είπε αυτήν την ιστορία προέλευσης του επώνυμου μας, ο δικός του πατέρας: Οι Τούρκοι έπιασαν έναν από τους προγόνους μου ο οποίος κατηγορήθηκε ως μαχητής ομάδας ανταρτών και με βασανισμούς προσπαθούσαν να αποσπάσουν τις πληροφορίες για την τοποθεσία της μονάδας, αλλά εκείνος δεν έδωσε αυτήν την πληροφορία στους Τούρκους.
 Ο Τούρκος διοικητής που εισήλθε στο μπουντρούμι ρώτησε τον εκτελεστή, αν είχε κατορθώσει να αποσπάσει πληροφορίες για τους αντάρτες. Εκείνος απάντησε: "söyleme" (Σοüλεμέ), δηλ. "Μη μιλάς", και μόνο ο Θεός ξέρει πώς αυτό μεταμορφώθηκε σε «Δεν μιλάει», έτσι μου το είπε ο πατέρας μου. 
Αργότερα, όταν ο πρόγονος μου κατάφερε να δραπετεύσει, είπε τι είχε συμβεί στους συμπατριώτες του. Στη συνέχεια για μεγάλο χρονικό διάστημα τον νοικοκύρη της οικογένειας (6-8 παιδιά, ήταν συνηθισμένο πράγμα) έλεγαν «Σοϊλεμέζ» και οι χωρικοί αποκαλούσαν την οικογένεια «Σοϊλεμεζάντ». 

Αργότερα το 1882, όταν οι περισσότεροι Πόντιοι μετανάστευσαν και εγκαταστάθηκαν στη Ρωσία (κοντά στο Σουχούμ) που εκείνα τα χρόνια είχε την άμεση στρατιωτική διακυβέρνηση της Αμπχαζίας και θεμελίωσαν το χωριό Ζουρνατσάντων, το οποίο στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Αντρέεφκα και μετά Αχαλσένη, και το επώνυμο απέκτησε την ελληνική κατάληξη «ίδη», δηλαδή έγινε Σοϊλεμεζίδη.
Αρκετοί απ’ αυτούς που είχαν το επώνυμο «Σοϊλεμεζ» και έφυγαν εκείνα τα χρόνια στην Ελλάδα πήραν το επώνυμο «Αμιλίδης».



Εγώ ο Σοϊλεμεζίδης Γεώργιος χρησιμοποίησα την πληροφορία από το βιβλίο του Μιλτιάδη Νυμφόπουλου "Η Ιστορία της Σάντας"όπου εκείνος γράφει «… το 1882 την περιοχή της Σάντας εγκατέλειψαν οι οικογένειες Σοϊλεμέζ και άλλα…»
Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah