Στις γιορτές όταν ερχόταν ξένος τον καλωσόριζαν, τον έβαλαν να καθήσει στην καλύτερη θέση, έτρωγαν, διασκέδαζαν, και όταν έφευγε αργά το βράδυ, τον ξεπροβοδούσαν. Το χειμώνα έκαναν παρακάθια (νυχτέρια) κατά τα οποία πρόσφεραν φρούτα, αν είχαν, ή έψηναν ρόκες από καλαμπόκι.
Σέβονταν τους γέρους και τοι μειζετέρτς(σ.σ. οι προεστοί)· οι νέοι δεν κάπνιζαν μπροστά τους, μιλούσαν δε ή γελούσαν με συστολή· αν είχαν έστω και μακρινή συγγενική σχέση τους προσφωνούσαν πάσα (από το τουρκικό πασάς), αν δεν είχαν συγγένεια τον έλεγαν τάϊ (θείε). Τις γυναίκες τις καλούσαν πατσή ή θεία.
Η εν γένει διαγωγή τους είχε βασικό γνώρισμα τη σεμνοπρέπεια , την ηθικότητα, την ειλικρίνεια, στους λόγους και στα έργα, την αγάπη και τον αλληλοσεβασμό σε κάθε είδους σχέσεις.
Αγιος Κωνσταντίνος Ζουρνατσιάντων |
Προικισμένη με θέληση δυνατή, ανδρογυναίκα πραγματική, αντιμετώπιζε με θάρρος τις δυσκολίες και τους κατατρεγμούς της τύχης. Παράδειγμα, οι χήρες που συντηρούσαν τις οικογένειες τους μόνο με την εργασία τους, χωρίς να είναι κατώτερες από εκείνες που είχαν άντρα. Το λέει και η παροιμία:Όταν είχα τον άντρα μ' επέγνα οπίσ' οπίσ' κι ας σου εχέρεψα (χήρεψα) πάγω έμπρ' έμπρ'.
Οι σχετικοί θεσμοί με τις παραδόσεις και τα ήθη ήσαν υπερβολικά αυστηροί, η τυχόν παραστράτηση την καταδίκαζε στην κοινή περιφρόνηση και ανυπολιψία. Και ο αντίκτυπος της τιμωρίας αυτής θα αντανακλούσε και στα άλλα μέλη της οικογενείας της που ήσαν ανεύθυνα.
Σπάνια ήταν τα διαζύγια και μόνο λόγο είχαν την ηθική παραστράτηση ., ακόμα και στην περίπτωση αυτή , οι προσπάθειες των συγγενών συγκεντρώνονταν πως να πετύχουν την επαναφορά της γαλήνης και ησυχίας στην οικογένεια. "Εγιαγκουλεύτεν" έλεγαν ο θεός μοναχόν κι γιαγκουλεύκεται"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου