Ανάμεσα στους
χορούς με ζωηρή έκφραση, νευρική ένταση και συμβολική επέκταση κατατάσσεται
και ο καθολικά θαυμαστός χορός των
Ποντίων τα «μαχαίρα» (πιτσάκ). Το όνομά
του προκύπτει από τη χρήση των μαχαιριών στη διάρκεια της εκτέλεσής του.
Χορεύεται από άνδρες. Περισσότερα για τον χορό αυτόν θα τα βρει κανείς στη σχετική βιβλιογραφία. Προς το παρόν
περιοριζόμαστε στα συμβολικά στοιχεία του χορού.
Στα «μαχαίρα» η
μελωδία, που συνοδεύει ως και το τελευταίο βήμα του χορού, και οι φιγούρες
είναι φορτισμένες με συμβολικά στοιχεία. Οι χορδές και το τοξάρι της λύρας αποτρελαίνονται.
Ο ήχος ακούγεται βίαια, ορμητικά, μαχητικά.
Μοιάζει σαν απανωτό, κοφτό μαστίγωμα στον αέρα, σαν καμτσίκι που σφυρίζει στα
χέρια του ηνίοχου, που φοβερίζει τα ζεμένα άλογα να ορμήσουν ξέφρενα στον
δρόμο.
Τα «άλογα», οι
χορευτές, δηλαδή, επτά ζευγάρια — το επτά συμβολικός αριθμός — ορμούν αφιονισμένα στο αλώνι.
Οι χορευτές,
χωρισμένοι σε ζευγάρια, δείχνουν να είναι διατεθειμένοι να τα δώσουν όλα για
όλα στον χορό. Χορεύουν αντικριστά και η μονομαχία, που θα ακολουθήσει, επιβεβαιώνεται με τα μαχαίρια, που δεν φαίνεται
να κρύβουν μέσα στο ζωνάρι τους. Είναι και δείχνουν αποφασισμένοι για όλα.
Εκτελούν τις
χορευτικές φιγούρες με τάξη και πειθαρχία, πιστοί στην ιεροτελεστία και τις προεκτάσεις του συμβολισμού.
Κάποια στιγμή
βγάζουν το μαχαίρι από το ζωνάρι. Το
κρατούν στο χέρι και γυροφέρνουν σαν να αναζητούν την παλαίστρα, όπου ο
Ακρίτας θα ανταμώσει τον Χάροντα στα
μαρμαρένια αλώνια. Ύστερα, κλίνουν το σώμα προς τη γη, σαν τον μυθικό Ανταίο,
που επείγεται να την ακουμπήσει, για να πάρει δύναμη! Γιαυτό την πατούν, την
ποδοπατούν, ενώ υποκλίνονται στη δύναμη της χθόνιας θεότητας. Εκτελούν ένα βαθύ κάθισμα,όπου τα σκέλη εκτινάσσονται στον αέρα με εναλλαγές,
σύμφωνα με τον ρυθμό. Τα χέρια
απλώνονται κι αυτά ελεύθερα, εναλλάσσουν το μαχαίρι από παλάμη σε παλάμη και
δείχνουν φανερή την προσπάθεια να βοηθήσουν το σώμα να ισορροπήσει, όση ώρα
αγωνίζεται με χάρη ο χορευτής να «εξιστορήσει» με κινήσεις τα δρώμενα. Δείχνει
αναποφάσιστος να καθίσει κάτω ή να μην καθίσει.
Όπως είναι επόμενο,
δεν μπορούν όλοι να κρατήσουν τον ίδιο χρόνο στη μετέωρη αυτή συγκαθιστή
εκτέλεση. Υποχωρούν μερικοί. Άλλοι συνεχίζουν, ανάλογα με την αντοχή τους και
τη μέθεξη.
Πετούν στο δάπεδο
τα μαχαίρια, όταν, επιτέλους, αποφασίσουν να παραιτηθούν. Βάζουν ορατά
εμπόδια στους συγχορευτές τους και φεύγουν ή παραμένουν θεατές. Στο τέλος θα
μείνουν στην πίστα οι δύο πιο επιδέξιοι χορευτές. Πρόκειται για τους δύο κορυφαίους,
οι οποίοι δεν θα αργήσουν να
κοκορομαχήσουν; να μονομαχήσουν; Να μαχαιρομαχήσουν σίγουρα.
Λεβέντικα,
προκλητικά, γεμάτοι πάθος, με κονανάσασμα, αναπαριστάνουν, με την κίνηση στα πόδια και με ολόκληρη τη
νευρική απόληξη του σώματος τους στην αιώνια πάλη του καλού με τον κακό, του
ηθικού με τον ανήθικο, του πιστού με τον άπιστο, του δυναστευόμενού
με τον δυνάστη.
Χορεύουν μέχρι την
τελική πτώση. Διασταυρώνουν τα μαχαίρια ως το σημείο που ο ένας θα δώσει στον άλλον το θανατερό χτύπημα. Ο χτυπημένος έχει όλο το
κουράγιο να αποδώσει τις κινήσεις από ένα φυσικό ψυχορράγημα, όση ώρα ο
νικητής θα τον αφοπλίζει.
Στη συνέχεια, ο μονομάχος θα επιδείξει τη χαρά του στο κοινό που
παρακολουθεί. Με τα δύο μαχαίρια στα χέρια του, που τα λικνίζει θριαμβευτικά δεξιά και αριστερά, επιβεβαιώνει
τον θρίαμβο του. Πάνω στην έπαρσή του,
ο νικητής αναγνωρίζει πως ο Δαβίδ σκότωσε ως και τον Γολιάθ, με τη δύναμη του
Θεού. Γιαυτό, πριν καλά καλά τελειώσει
η δοξαστική περιφορά στον κύκλο του χορού, στήνεται όρθιος, απλώνει τα χέρια στον ουρανό και όσο
γίνεται ψηλά και επιβλητικά, σχηματίζει με τα δύο μαχαίρια έναν σταυρό. Φιλεί το σταυρικό σύμπλεγμα, χορεύοντας. Γονατίζει
και υποκλίνεται, πάλλεται και εκτινάσσεται, στριφογυρίζει και αναγάλλεται, σαν
να αποστέλλει αναρίθμητα «ευχαριστώ» προς όλες τις κατευθύνσεις.
Πάνω στην καίρια
αυτήν ώρα, η ακέραιη μονάδα, ο ένας και μοναδικός που απόμεινε, μαζί με τη χαρά
του νικητή επιδεικνύει και την προσήλωση του στα άγια και ιερά.
Γνωρίζει ότι ο Χριστός συγχώρεσε τους
σταυρωτές του, ο Προμηθέας Δεσμώτης, με τη μεγαλοκαρδία του, ξεπέρασε το δράμα
του πάνω στον Καύκασο. Γίνεται, γιαυτό, συγκαταβατικός. Πλησιάζει τον αντίπαλο
που ψυχορραγεί — «ο παθανών δεδικαίωται»
— και φέρνει μπρος στα χείλη του συγχορευτή του τα μαχαίρια.
Έχει σχηματίσει με
αυτά έναν σταυρό. Αν λίγη, απειροελάχιστη λογική του έχει εναπομείνει του
αντίπαλου, πριν παραδοθεί ολότελα στον θάνατο,
πρέπει να ανταποκριθεί στην ευκαιρία που του δίνεται να ασπαστεί το ιερό
σύμβολο των χριστιανών, τον σταυρό, γιατί ο Χριστός, λίγο πριν παραδώσει το
πνεύμα, ενέταξε στον παράδεισο τον συσταυρωμένο του, τον ληστή.
Ο πεσμένος στο
έδαφος χορευτής φιλεί τον σταυρό, όχι ως ύστατη ακούσια επιλογή, αλλά ως
εκούσια εκτίμηση, διότι σε ανυποψίαστο χρόνο έκανε την εκλογή του. Ανάμεσα στη
μωαμεθανική θρησκεία και τη
χριστιανική, διάλεξε του Χριστού την πίστη την αγία. Υπήρξε χριστιανός και η
πίστη του στη σταυρική θυσία ενισχύει
το κουράγιο του και τονώνει τη δύναμή
του.
Ανασηκώνεται,
αποβάλλει τον μανδύα του αλλόθρησκου και ξαναχορεύει. Δεν κρύβει, πλέον, την κρυπτοχριστιανική
του ιδιότητα. Ο συγχορευτής του αναγνωρίζει τον ομόπιστο, τον κρυπτοχριστιανό
αδελφό και τον αγκαλιάζει. Φιλιούνται σταυρωτά και, όσο τα πόδια τους αντέχουν
ακόμη, επιδίδονται σε έναν από κοινού χορό, χωρίς τελειωμό. Τους σταματούν
μόνον τα ατέλειωτα χειροκροτήματα.
Ο χορός των
μαχαιριών είναι ο πιο απαιτητικός. Είναι αυστηρός σε κινησιολογία και έκφραση.
Απαιτεί συνομιλία με την κίνηση και τα
βήματα και ανάγει σε συμβολισμούς διάφορους.
Γιαυτό, όσοι
χόρευαν τα «μαχαίρα» είχαν πολλές ιδιότητες μαζί. Ήταν θεατρίνοι, μίμοι, παλαιστές και πολεμιστές, με επιδεξιότητα
στην ξιφασκία. Αποτελούσαν το καμάρι της μικρής κοινωνίας του χωριού και όταν
μιλούσαν για τις αρετές του ενός από τους δύο, πρόσθεταν και τη φράση «ατός που
χορεύ' και τα μαχαίρα»1.
1 .Έτσι
μιλούσαν στα χωριά της Δράμας για τον ανεπανάληπτο χορευτή των «μαχαιριών»,
τον Πλούταρχο.
Εκπαιδευτικός - Συγγραφέας
Πηγή : Περιοδικό "ΠΟΝΤΙΑΚΑ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου