Κτητικές αντωνυμίες

Σάββατο 24 Νοεμβρίου 2018

Κτητικές αντωνυμίες είναι οι αδύνατοι τύποι της προσωπικής αντωνυμίας στη γενική: μ, σ, ατ, ατς, τ, εμουν, εσουν, άτουν (μου, σου, του, της, του, μας, σας, τους).
 
Σανταίοι μαθητές στην Τραπεζούντα (1915)
Παραδείγματα:
 Ο πατέραμ και ο φίλος ατ (ο πατέρας μου και ο φίλος του). 
Το κορίτσ νατ με την φιλενάδαν ατς (η κόρη του με την φίλη της).
 Το παιδίν παιζ με τα παιχνίδιατ (το παιδί παίζει με τα παιχνίδια του).
 Η μάνα τουν εν πολλά καλέσα (η μάνα τους είναι πολύ καλή). 
Ο πατέρας εμουν επήεν σο γήπεδον (ο πατέρας μας πήγε στο γήπεδο).
 Ο πατέρας εσουν μερ εν; (ο πατέρας σας που είναι;).

Οι αντωνυμίες ατ, ατς, εμουν, εσουν, ατουν χάνουν το φωνήεν -α ή -ε όταν η προηγούμενη λέξη λήγει σε φωνήεν, π.χ. μάνατ, μάνα μουν, μάνα σουν, μάνα τουν.

Τεμόν (δικός μου, δική μου, δικό μου). 
Τεσόν (δικός σου, δική σου, δικό σου). 
Τατουνού (δικός του, δική του, δικό του).
 Τατινές (δικός της, δική της, δικό της).
Τεμέτερον (δικός μας, δική μας, δικό μας). 
Τεσέτερον (δικός σας, δική σας, δικό σας). 
Τατινέτερον (δικός τους, δική τους, δικό τους).
 Τεμά (δικά μου). 
Τεσά (δικά σου). 
Τεμέτερα (δικά μας). 
Τεσέτερα (δικά σας). 
Τατινέτερα (δικά τους).

Παραδείγματα:
 Τεμόν ο πατέρας (ο δικός μου πατέρας). 
Τεσόν η μάνα (η δική σου μάνα). 
Τατουνού το σκυλίν (ο δικός του σκύλος). 
Τατινές το μωρόν (το δικό της μωρό). 
Τεμέτερον ο πατέρας (ο δικός μας πατέρας).
 Τεσέτερον η μάνα (η δική σας μάνα). 
Τατινέτερον το μωρόν (το δικό τους μωρό).
 Τεμά τα άκλερα κι γονουσέβνε ξάη (τα δικά μου τα καημένα δεν συζητάνε καθόλου). Τεσά τα κορίτσια κ' εγροίξαν τιδέν (τα δικά σου κορίτσια δεν κατάλαβαν τίποτα). Τεμέτερα τα παιδία ιβορίζνε το κοκίν (τα δικά μας τα παιδιά λιχνίζουν το σιτάρι). Τεσέτερα τα φορκάλια είναι τρανά (οι δικές σας σκούπες είναι μεγάλες). 
Τατινέτερα τα στούδια είναι γαήμπια (τα δικά τους κόκαλα είναι γερά).



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah