Η Μικρασιατική Καταστροφή όπως την έζησε και την
κατέγραψε ο νομπελίστας Έρνεστ Χέμινγουεϊ
«Το χειρότερο ήταν οι γυναίκες με τα νεκρά παιδιά. Δεν
μπορούσαμε να τις πείσουμε να μας δώσουν τα πεθαμένα παιδιά τους. Είχαν τα
παιδιά τους νεκρά ακόμα και έξι μέρες, αλλά δεν τα εγκατέλειπαν. Δεν μπορούσαμε
να κάνουμε τίποτα. Τελικά, έπρεπε να τους τα πάρουμε με τη βία».
Με τα παραπάνω λόγια κάποιος ήρωας του Χέμινγουεϊ,
αξιωματικός πολεμικού πλοίου των ΗΠΑ αγκυροβολημένου στη Σμύρνη, περιγράφει τη
μεγάλη καταστροφή. Το απόσπασμα είναι από το πρώτο λογοτεχνικό κείμενο που
εξέδωσε ο Αμερικανός συγγραφέας το 1925 μόλις 26 χρονών τότε και με το οποίο
άρχισε να αποκτά παγκόσμια φήμη. Πρόκειται για τη συλλογή διηγημάτων του «Στην
εποχή μας» (In Our Times), όπου το πρώτο του διήγημα-ουσιαστικά ο πρόλογος του
βιβλίου- έχει τον τίτλο «Στην προκυμαία της Σμύρνης».
Αν και διήγημα, ο συγγραφέας δεν γράφει από απλή
φαντασία. Μόλις πριν τρία χρόνια ως πολεμικός ανταποκριτής της καναδικής
εφημερίδας "Toronto Star" ο Χέμινγουεϊ είχε βρεθεί ως
αυτόπτης μάρτυς στον τόπο της καταστροφής και την είχε περιγράψει σε μία σειρά άρθρων
του που εκδόθηκαν το 1985 σε βιβλίο με τον τίτλο: « Dateline: Toronto ».
Ως ανταποκριτής της εφημερίδας είχε ταξιδέψει από το
Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη και σε άλλα μέρη της Τουρκίας στέλνοντας κατά την
πορεία του τα άρθρα του στην καναδική εφημερίδα.
Στην έκδοση της 20 Οκτώβρη 1922 γράφει:
«Ο άντρας σκεπάζει με μία κουβέρτα την ετοιμόγεννη
γυναίκα του πάνω στον αραμπά για την προφυλάξει από τη βροχή. Εκείνη είναι το
μόνο πρόσωπο που βγάζει κάποιους ήχους -από τους πόνους της γέννας. Η μικρή
κόρη τους την κοιτάζει με τρόμο και βάζει τα κλάματα και η πομπή προχωρά. Δεν
ξέρω πόσο χρόνο θα πάρει αυτό το γράμμα να φτάσει στο Τορόντο, αλλά όταν
εσείς oι αναγνώστες της Σταρ το διαβάσετε να είστε σίγουροι ότι η
ίδια τρομακτική, βάναυση πορεία ενός λαού που ξεριζώθηκε από τον τόπο του θα
συνεχίζει να τρεκλίζει στον ατέλειωτο λασπωμένο δρόμο προς τη Μακεδονία».
Τα λόγια αυτά δεν είναι γραμμένα από κάποιον που πρώτη
φορά αντικρίζει τη φρίκη του πολέμου. Ο νεαρός Χέμινγουεϊ είχε
ζητήσει να καταταγεί ως εθελοντής στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, αλλά δεν έγινε
δεκτός λόγω της κακής όρασής του. Αυτό δεν τον εμπόδισε να γίνει εθελοντής
νοσοκόμος, να τραυματιστεί σοβαρά δυο φορές στην Αυστρία και τελικά να
αποσυρθεί αφού τιμήθηκε με το βραβείο ανδρείας -κι αυτά πριν βρεθεί στην
Τουρκία ως πολεμικός ανταποκριτής της Toronto Star μόλις 23
χρονών.
Μέσα από το λογοτεχνικό του ταλέντο, που φανερώθηκε
στα επόμενα χρόνια, ο συγγραφέας δίνει συγκλονιστικές περιγραφές μιας περιόδου
που έχει σημαδέψει την ψυχή του Νεοέλληνα, μ' όλο που κοντεύει να περάσει
σχεδόν ένας αιώνας από τότε: «Είχαμε ρητές εντολές να μην επέμβουμε, να μη
βοηθήσουμε. Το πλοίο μας είχε τόση δύναμη που θα μπορούσαμε να βομβαρδίσουμε
όλη τη Σμύρνη και να σταματήσουμε το μακελειό, αλλά η εντολή ήταν να μην κάνουμε
τίποτα. Το παράξενο ήταν, είπε (ο υποτιθέμενος αξιωματικός του αμερικάνικου
πολεμικού που διηγείται την ιστορία) πως ούρλιαζαν κάθε νύχτα τα μεσάνυχτα. Δεν
ξέρω γιατί ούρλιαζαν αυτή την ώρα. Ήμασταν στο λιμάνι κι αυτές στην προκυμαία
και τα μεσάνυχτα άρχιζαν να ουρλιάζουν. Στρέφαμε επάνω τους προβολείς
και αυτές τότε σταματούσαν»...
Το αμερικανικό διαβατήριο του Hemingway, το οποίο εκδόθηκε το 1923 |
Σε μίαν άλλη ανταπόκρισή του στη «Σταρ» γράφει:
«Βρίσκομαι σε ένα άνετο τρένο, αλλά με τη φρίκη της εκκένωσης της Θράκης όλα
μου φαίνονται απίστευτα. Έστειλα τηλεγράφημα στη «Σταρ» από την Αδριανούπολη.
Δεν χρειάζεται να το επαναλάβω. Η εκκένωση συνεχίζεται. Στην άκρη του λασπόδρομου έβλεπα
την ατέλειωτη πορεία της ανθρωποθάλασσας να κινείται αργά στην
Αδριανούπολη και μετά να χωρίζεται σ' αυτούς που πήγαιναν στη Δυτική Θράκη και
τη Μακεδονία. Δεν μπορούσα να βγάλω από το νου μου τους άμοιρους ανθρώπους που
βρίσκονταν στην πομπή, γιατί είχα δει τρομερά πράγματα σε μία μόνο μέρα. Η
ξενοδόχα προσπάθησε να με παρηγορήσει με μια τρομερή τούρκικη παροιμία:
«Δε φταίει μόνο το τσεκούρι, φταίει και το δέντρο». (Toronto Star,
14 Νοέμβρη 1922).
«Η υποχώρηση του ελληνικού στρατού ήταν μια θλιβερή
υπόθεση, αλλά δεν χρειάζεται να κατηγορούμε γι' αυτό τον απλό Έλληνα φαντάρο.
Ακόμα και όταν γινόταν εκκενώσεις
περιοχών oι Έλληνες δρούσαν ως πραγματικοί στρατιώτες. Ο Κεμάλ θα
είχε μεγάλο πρόβλημα αν ήταν να τους αντιμετωπίσει στη Θράκη. Ο λοχαγός WittaI του
Ινδικού Ιππικού, που βρισκόταν στην Ανατολία ως παρατηρητής κατά τη διάρκεια
του πολέμου των Ελλήνων με τον Κεμάλ, μου είπε: «Oι Έλληνες στρατιώτες
ήταν μαχητές πρώτης κατηγορίας. Oι αξιωματικοί τους ήταν άριστοι. θα
μπορούσαν να έχουν καταλάβει την Άγκυρα και να τελειώσουν τον πόλεμο,
αν δεν είχαν προδοθεί». Κατά τον Χέμινγουεϊ η προδοσία αυτή πήγασε κι
από τους συμμάχους, αλλά και από τον βασιλιά Κωνσταντίνο, που αντικατέστησε
τους έμπειρους (αλλά Βενιζελικούς) αξιωματικούς με δικούς του «που ποτέ
δεν είχαν ακούσει τον κρότο της μάχης». Τελειώνει με μία πρόταση που δεν θα την
έγραφε ποτέ ένας απλός δημοσιογράφος, αν δεν είχε μέσα του το ταλέντο του
μεγάλου νομπελίστα συγγραφέα: «Ολη μέρα περνούν δίπλα μου λεροί(σ.σ. ακάθαρτοι, βρώμικοι), εξαντλημένοι,
αξύριστοι, ανεμοδαρμένοι στρατιώτες, που βαδίζουν στη γκρίζα γυμνή ύπαιθρο της
Θράκης. Χωρίς μπάντες, χωρίς ανθρωπιστικές οργανώσεις να τους ανακουφίσουν,
χωρίς τόπο να ξαποστάσουν, παρά γεμάτοι ψείρες, με βρώμικες κουβέρτες και
κουνούπια όλη τη νύχτα. Είναι οι τελευταίοι από αυτό που ήταν κάποτε η δόξα της
Ελλάδας. Κι αυτό είναι το τέλος της δεύτερης πολιορκίας της Τροίας» (Toronto
Star, 3 Νοέμβρη 1922)..
Ο ¨Ερνεστ Χέμινγουεϊ γεννήθηκε στις ΗΠΑ το 1899.
Υπηρέτησε ως εθελοντής νοσοκόμος στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο όπου και
τραυματίστηκε βαριά. Μόλις 20 χρονών διετέλεσε πολεμικός ανταποκριτής της
«Τορόντο Σταρ» στην Ευρώπη και περιέγραψε τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το 1925
εκδίδει το πρώτο λογοτεχνικό βιβλίο του «Στην εποχή μας» με πρώτο διήγημα το
διήγημα «Στην προκυμαία της Σμύρνης».
Το 1929 εκδίδει το μυθιστόρημα «Αποχαιρετισμός στα
όπλα» που γίνεται παγκόσμια
επιτυχία. Το 1933 κυκλοφορεί η συλλογή διηγημάτων του «Τα χιόνια του
Κιλιμάντζαρου». Το 1940 δημοσιεύεται το βιβλίο του «Για ποιον χτυπάει η
καμπάνα». Όλα αυτά τα έργα του γυρίστηκαν σε ταινίες, με το τελευταίο να αποσπά
βραβείο Όσκαρ ηθοποιίας η Κατίνα Παξινού. Το 1952 εκδίδει το μυθιστόρημα «Ο
γέρος και η θάλασσα». Το 1954 τιμάται με το βραβείο Νόμπελ για τη λογοτεχνία.
Το 1961, σε ηλικία μόνο 62 χρονών, αποφασίζει ο ίδιος να δώσει τέλος στην
πολυτάραχη ζωή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου