Η εισήγηση έχει δύο μέρη. Το
πρώτο είναι οι γενικές αρχές συγκρότησης της κοινωνίας και το δεύτερο είναι το
επιχειρησιακό μέρος, η εφαρμογή των αρχών στη σημερινή πραγματικότητα.
Η πραγματιστική αυτή θεώρηση
απέναντι στο οργανωτικό ζήτημα έχει στόχο την επαναφορά στη διεθνή κοινωνία του
ελληνισμού, των αρχών εκείνων, που κληροδότησε το Βυζάντιο. Τις αρχές αυτές θα
πρέπει να τις ενστερνιστεί ο Οικουμενικός Ελληνισμός, για να αποτρέψει τη συρρίκνωση του και να
δρομολογήσει διαδικασίες ανάπτυξης εκεί όπου ζει και δραστηριοποιείται σήμερα.
Στην κατεύθυνση αυτή η Ελλάδα οφείλει, έχει χρέος, να παίξει τον στρατηγικό της
ρόλο.
Ποιες είναι αυτές οι αρχές
οργάνωσης της κοινωνίας του Πόντου; Πρόκειται για τις βασικές αρχές της
αυτοδιοικούμενης κοινωνίας και η κοινωνία αυτή αναδεικνύει την αναπτυξιακή
διάσταση της αυτοδιοίκησης του Πόντου, η οποία θα μπορούσε να εμπνεύσει και να
στηρίξει μια οργάνωση ομοσπονδιακού χαρακτήρα.
Οι αρχές της Αυτοδιοίκησης
στη βάση της οικονομικής αυτοδυναμίας και της οικονομικής αυτοτέλειας
αποτελούσαν τον παράγοντα που εξισορροπούσε τα εμπλεκόμενα ενδιαφέροντα και
τους διάφορους συντελεστές σε μια ιδιόρρυθμη και σύνθετη εδαφική διαίρεση του
Πόντου, προκειμένου να λειτουργήσουν οι δύο διοικήσεις, η εκκλησιαστική και η
πολιτική διοίκηση.
Τα όρια των δύο διοικήσεων
δεν συνέπιπταν και θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ακριβώς το γεγονός
αυτό συνέβαλε στην τελειότητα της μορφής και δομής της αυτοδιοίκησης, δηλαδή
μιας αυτοδιοίκησης ευέλικτης, επομένως προσαρμόσιμης στις εκάστοτε συνθήκες
και συνεπικουρούμενης με παράγοντες αυτορρυθμιζόμενους.
Η εκκλησιαστική διοίκηση λειτουργούσε
με κύριο γνώμονα τον εκκλησιαστικό πληθυσμό. Η πολιτική διοίκηση με κύριο
γνώμονα το σύνολο του πληθυσμού. Επομένως ο πληθυσμός αποτελούσε τον πρωτογενή
παράγοντα και ο τόπος, η επιφάνεια, η έκταση, τον δευτερογενή.
Με τις αρχές της ευέλικτης αυτοδιοίκησης
οι δύο διοικήσεις λειτουργούσαν παράλληλα μέσα σε κλίμα αναπτυξιακής
εξισορρόπησης, με μια σύνθετη μορφή οργάνωσης των εκκλησιαστικών και
διοικητικών περιφερειών.
Βασικός συντελεστής της
αναπτυξιακής αυτής εξισορρόπησης ήταν η ρύθμιση της παραγωγικής - χρηματικής
λειτουργίας, αλλά και της εισπρακτικής - χρηματικής λειτουργίας, το τονίζω
ιδιαίτερα, γιατί σ’ αυτές τις δύο λειτουργίες θα στηρίξω το δεύτερο μέρος, το
επιχειρησιακό για το σήμερα. Αυτό λοιπόν το δίπολο ως ένα σώμα αποτελούσε τον βασικό
παράγοντα αυτορρύθμισης της κοινωνίας του
Πόντου.
Η εκκλησιαστική διαίρεση και
διοίκηση λειτουργούσε με στόχο την ενδυνάμωση και διατήρηση της οικονομίας της
ελληνικής κοινωνίας. Οι συντελεστές αυτοί, που λειτουργούσαν στα πλαίσια της
διαίρεσης αυτής, επηρέαζαν τις αρχές της πολιτικής διαίρεσης, με αποτέλεσμα να
εξισορροπούν οι διάφοροι τομείς: οικονομικός - κοινωνικός - πολιτιστικός -
εκπαιδευτικός. Πρόκειται για τις υποθήκες εκείνες, που το Κράτος των Νεότουρκων χρησιμοποίησε αποτελεσματικά και συνεχίζει να χρησιμοποιεί
μέχρι και σήμερα σε ζητήματα όχι αναπτυξιακά, αλλά καθαρά πολιτικά με τη
σημερινή διάσταση του όρου.
Γεφύρ' σον Γιάμπολη |
Στην κοινωνία όμως του Πόντου
οι δύο αυτές αρχές λειτουργούσαν ενιαία, αναπτυξιακά και πολιτικά μαζί.
Το δεύτερο, το επιχειρησιακό μέρος. Πρόκειται για τη
μεταφορά των αρχών αυτοδιοίκησης σε μια σύγχρονη κοινωνία με βάση το
Ομοσπονδιακό Σύστημα Διοίκησης, που άτυπα λειτουργούσε στον Πόντο. Αναφέρω τις
τρεις βασικές αρχές της Αυτοδιοίκησης του Πόντου: αυτοδύναμη διοίκηση -
οικονομική αυτοτέλεια - υπευθυνότητα στη λήψη αποφάσεων και στην εκτέλεσή
τους.
Στην προκειμένη περίπτωση θα μεταφέρω στο σήμερα αυτές τις αρχές, διότι άλλωστε τα περισσότερα αναπτυγμένα κράτη, που χρησιμοποίησαν κάποιες αρχές ομοσπονδιακής οργάνωσης είναι πάρα πολλά. Είναι κράτη όπου ζουν και δραστηριοποιούνται οι Έλληνες: Ηνωμένες Πολιτείες - Καναδάς - Αυστραλία - Γερμανία - Ρωσία.
Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις; Η σύσταση ενός φορέα Οικουμενικού Ελληνισμού. Υπάρχει, είναι δεδομένη, η σύσταση. Υπάρχει το ΣΑΕ (Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού). Θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι πολύ ατυχής ο όρος ΣΑΕ. Τον ελληνισμό δεν μπορούμε να τον χωρίσουμε. Θα αποτύχει οποιαδήποτε πολιτική κι αν δρομολογηθεί. Πρέπει να λειτουργήσει ενιαία Οικουμενικός Ελληνισμός, οπότε συμπεριλαμβάνει και τον Ελληνισμό εντός Ελλάδος.
Στην προκειμένη περίπτωση θα μεταφέρω στο σήμερα αυτές τις αρχές, διότι άλλωστε τα περισσότερα αναπτυγμένα κράτη, που χρησιμοποίησαν κάποιες αρχές ομοσπονδιακής οργάνωσης είναι πάρα πολλά. Είναι κράτη όπου ζουν και δραστηριοποιούνται οι Έλληνες: Ηνωμένες Πολιτείες - Καναδάς - Αυστραλία - Γερμανία - Ρωσία.
Ποιες είναι οι βασικές προϋποθέσεις; Η σύσταση ενός φορέα Οικουμενικού Ελληνισμού. Υπάρχει, είναι δεδομένη, η σύσταση. Υπάρχει το ΣΑΕ (Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού). Θα ήθελα να επισημάνω ότι είναι πολύ ατυχής ο όρος ΣΑΕ. Τον ελληνισμό δεν μπορούμε να τον χωρίσουμε. Θα αποτύχει οποιαδήποτε πολιτική κι αν δρομολογηθεί. Πρέπει να λειτουργήσει ενιαία Οικουμενικός Ελληνισμός, οπότε συμπεριλαμβάνει και τον Ελληνισμό εντός Ελλάδος.
Παρυσατις Παπαδοπούλου.
Απόσπασμα απο την εισήγηση της στο Δ' Παγκόσμιο Συνέδριο Ποντιακού Ελληνισμού στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνη του 1997.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου