Ο καθηγητής του ιστορικού τμήματος του Τεχνικού Πανεπιστημίου της Τραπεζούντας, Necmetin Alkan (Νετσμετίν Αλκάν), πραγματεύεται το θέμα με τον τίτλο «Η επιρροή του οσμανικού συστήματος των Μιλετίων, στη διαδικασία εθνοποίησης των χριστιανικών μειονοτήτων».
Ο καθηγητής αναλύει το γνωστό σε μας οσμανικό σύστημα διοίκησης των Μιλετίων, κατά το οποίο όλες οι θρησκευτικές ομάδες που ζούσαν στα εδάφη της οσμανικής κυριαρχίας απολάμβαναν αυτονομία κάτω από την προεδρία και διοίκηση δικών τους θρησκευτικών ηγετών. Στην ουσία, κατά τον καθηγητή, το σύστημα αυτό στηριζόταν στο κλασικό ισλαμικό δίκαιο...
Στους μετέπειτα αιώνες, όταν άρχισαν να ξεσπούν οι εθνικές επαναστάσεις, αυτή τη δύναμή τους οι άνθρωποι της θρησκείας άρχισαν να τη χρησιμοποιούν σε βάρος του οσμανικού κράτους.
Μετά την αποτυχία κατάληψης της Βιέννης (1683) το οσμανικό κράτος μπήκε πρώτα σε στάδιο στασιμότητας, ύστερα σε στάδιο οπισθοδρόμησης και τελικά σε στάδιο διάλυσης. Οι απανωτές ήττες οδήγησαν στην ενδυνάμωση των Μιλετίων και τελικά στην κατάρρευση του συστήματος. Κοντά στις Μεγάλες Δυνάμεις και τα μικρά μιλέτια είδαν ότι το οσμανικό κράτος μπορεί να νικηθεί και να διαμοιρασθεί.
Στην κατάρρευση του συστήματος των Μιλετίων ρόλο έπαιξαν επίσης και τα σύγχρονα ιδεολογικά ρεύματα που αναπτύχθηκαν στη Δυτ. Ευρώπη. Ξεσηκώθηκαν έτσι τα μιλέτια και με την ενίσχυση των Μεγάλων Δυνάμεων νομιμοποιήθηκαν οι επαναστάσεις τους.
Το πέρασμα της Ελλάδας στο Ποντιακό Ζήτημα έγινε μέσω της Φιλικής Εταιρίας και αργότερα της Εθνικής Εταιρίας, οι οποίες έθεσαν τη βάση για το όραμα της Μεγάλης Ιδέας. Πότε όμως ξεκίνησε η υλοποίηση της ιδέας για την ίδρυση ποντιακού κράτους, δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες. Γράφει ότι, κατά υπάρχουσες πληροφορίες, φαίνεται να ξεκίνησε το 1856. Η πρώτη οργάνωση που εργάσθηκε προς αυτή την κατεύθυνση είναι το Αμερικανικό Κολέγιο «Ανατόλια» της Μερζιφούντος. Το δε πρώτο ένοπλο τμήμα ιδρύθηκε το 1908 με την επωνυμία «Επιτροπή Νομίμου Αμύνης» (Mudafaa -1 - Mesruta Komisyonu)...
Ο καθηγητής αναλύει το γνωστό σε μας οσμανικό σύστημα διοίκησης των Μιλετίων, κατά το οποίο όλες οι θρησκευτικές ομάδες που ζούσαν στα εδάφη της οσμανικής κυριαρχίας απολάμβαναν αυτονομία κάτω από την προεδρία και διοίκηση δικών τους θρησκευτικών ηγετών. Στην ουσία, κατά τον καθηγητή, το σύστημα αυτό στηριζόταν στο κλασικό ισλαμικό δίκαιο...
Στους μετέπειτα αιώνες, όταν άρχισαν να ξεσπούν οι εθνικές επαναστάσεις, αυτή τη δύναμή τους οι άνθρωποι της θρησκείας άρχισαν να τη χρησιμοποιούν σε βάρος του οσμανικού κράτους.
Μετά την αποτυχία κατάληψης της Βιέννης (1683) το οσμανικό κράτος μπήκε πρώτα σε στάδιο στασιμότητας, ύστερα σε στάδιο οπισθοδρόμησης και τελικά σε στάδιο διάλυσης. Οι απανωτές ήττες οδήγησαν στην ενδυνάμωση των Μιλετίων και τελικά στην κατάρρευση του συστήματος. Κοντά στις Μεγάλες Δυνάμεις και τα μικρά μιλέτια είδαν ότι το οσμανικό κράτος μπορεί να νικηθεί και να διαμοιρασθεί.
ΕΞΩΤΕΙΧΑ ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑΣ |
Το πέρασμα της Ελλάδας στο Ποντιακό Ζήτημα έγινε μέσω της Φιλικής Εταιρίας και αργότερα της Εθνικής Εταιρίας, οι οποίες έθεσαν τη βάση για το όραμα της Μεγάλης Ιδέας. Πότε όμως ξεκίνησε η υλοποίηση της ιδέας για την ίδρυση ποντιακού κράτους, δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες. Γράφει ότι, κατά υπάρχουσες πληροφορίες, φαίνεται να ξεκίνησε το 1856. Η πρώτη οργάνωση που εργάσθηκε προς αυτή την κατεύθυνση είναι το Αμερικανικό Κολέγιο «Ανατόλια» της Μερζιφούντος. Το δε πρώτο ένοπλο τμήμα ιδρύθηκε το 1908 με την επωνυμία «Επιτροπή Νομίμου Αμύνης» (Mudafaa -1 - Mesruta Komisyonu)...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου