Είχα ένα φίλο Γάλλο δικηγόρο, του οποίου η είσοδος στην
Τουρκία είχε απαγορευτεί για τους λόγους που αναφέρονται παρακάτω. Σε
τηλεφωνική μας συνομιλία, μου είπε ότι θέλει να μιλήσουμε για θέμα που δεν
μπορούσε να αναφέρει στο τηλέφωνο.
Αναζητούσε εκ μέρους της γαλλικής κυβέρνησης τους
κληρονόμους Αρμενίων που είχαν πεθάνει στη χώρα του. Σύμφωνα με το γαλλικό
νόμο, αν δεν βρίσκονταν κληρονόμοι ενός θανόντα, η περιουσία του μετά κάποιο
διάστημα περιερχόταν στην ιδιοκτησία του γαλλικού κράτους. Ομως το κράτος ήταν
υποχρεωμένο να ψάξει και να βρει τους πιθανούς κληρονόμους.
Οι σχετικές υποθέσεις που αναλάμβανε ο Γάλλος φίλος
δικηγόρος αφορούσαν συνήθως ανύπαντρες Αρμένισσες γυναίκες, οι οποίες σύμφωνα
με τη ληξιαρχική πράξη γέννησής τους είχαν γεννηθεί σε κάποια περιοχή που
βρίσκεται στα όρια της σημερινής Τουρκίας. Ζητούσε, λοιπόν, από μένα να
ερευνήσω τα ληξιαρχεία ώστε να διαπιστωθεί εάν υπήρχαν συγγενείς των Αρμενίων
και, αν υπήρχαν, να εντοπιστούν.
Αν και βέβαια, όταν δεχόμουν να τον βοηθήσω, ήξερα ότι
αναμιγνύομαι σε μια δύσκολη υπόθεση, δεν μπορούσα όμως να φανταστώ τα εμπόδια
που θα έβρισκα στο δρόμο μου. Του είπα «θα κάνω ό,τι μπορώ».
Φωτο: Bodil Catharina Bjorn (Xήρες και ορφανά αρμένικης γενοκτονίας) Συλλογή Λένας Σαββίδου |
Οταν επέστρεψα στην Τουρκία, η πρώτη «αποστολή» μου
αφορούσε μια Αρμένισσα κυρία, χήρα, από την Αδριανούπολη (Εντιρνέ). Αρχισα από
το Αρμενικό Πατριαρχείο, όπου οι αρμόδιοι με είδαν με καχυποψία και όπου δεν
βρήκα τίποτα.
Οπότε ξεκίνησα για την Αδριανούπολη. Οταν είπα στο ληξιαρχείο τι
ψάχνω, αντιμετώπισα μια συμπεριφορά, σαν να ήμουν κατάσκοπος που ήθελε να
κλέψει τα κρατικά μυστικά σε περίοδο πολέμου.
Οι γνωστοί, στους οποίους
απευθύνθηκα για να με βοηθήσουν, είπαν ότι τα αρχεία για τους μη μουσουλμάνους
καταγράφονταν σ’ ένα άλλο κατάστιχο και ότι κανείς δεν ήξερε πού
αυτό βρισκόταν.
Πώς με διώξανε όταν πήγα στο κτηματολόγιο για να ρωτήσω...
Αναρωτήθηκα αν θα μπορούσα να βρω κάτι ψάχνοντας τα κοιμητήρια. Ψάχνοντας να
βρω το Αρμενικό Κοιμητήριο, όλοι μου έλεγαν ότι δεν υπάρχει μη μουσουλμανικό
κοιμητήριο, εφ’ όσον όλοι οι κάτοικοι ήταν, δόξα τω Θεώ, μουσουλμάνοι.
Και
τέλος, σε μια γειτονιά η συνάντησή μου με κάποιον ηλικιωμένο μάστορα που μου
είχαν πει ότι είναι Αρμένιος και ο επίμονος ισχυρισμός του ότι είναι
μουσουλμάνος και δεν γνωρίζει κανέναν Αρμένη. Ποτέ στη ζωή μου δεν είχα γυρίσει
από μια «αποστολή» με άδεια χέρια...
Μια παρόμοια εμπειρία έζησα επίσης σε μια πόλη του Πόντου,
την Τραπεζούντα ή την Κερασούντα. Σύμφωνα με τα αρχεία, στην Ανατολή δεν
είχαν ζήσει ποτέ οι Αρμένιοι. Δεν είχε σβήστεί μόνο η φυσική τους ύπαρξη αλλά
είχαν εξαφανιστεί τα ίχνη σε επίσημο ή μη επίσημο επίπεδο της Μνήμης.
Με άλλα
λόγια «υπήρξαν» κάποτε εκεί και είχαν ζήσει, εργαστεί, απέκτησαν περιουσίες
και ακίνητα, παντρεύτηκαν, προσευχήθηκαν, πλήρωναν φόρους κ.λπ., αλλά δεν
μπορούσε να βρεθεί χειροπιαστή απόδειξη μαρτυρίας. Λοιπόν τι ήταν αυτή η
ολοκληρωτική επιχείρηση «διαγραφής»;
Οπως λέει ο Aydin Engin, ήταν: «Γενοκτονία...
όχι ήταν εκτόπιση... όχι όχι ήταν σφαγή... Ομως οι Αρμένιοι σκότωσαν
Τούρκους...
Οχι πως είναι δυνατόν, αφού οι Αρμένιοι που αφανίστηκαν ήταν γυναίκες, παιδιά, χωρικοί. Πώς μπορούν να σκοτώσουν αυτοί; Ναι, αλλά συνεργάστηκαν με το ρωσικό στρατό και έδιναν
βοήθεια στους αντάρτες Ντασνάκ... Ηταν γενοκτονία... Οχι ήταν εκτοπισμός... Οχι, όχι,
ήταν σφαγή...».
Ενα πλήθος λόγια, όμως στην άκρη υπάρχει μια αλήθεια. Στην
πραγματικότητα το ζήτημα αφορά απόλυτα την ιδιοκτησία και τα ακίνητα, όπως για
παράδειγμα "το θέμα αφορά την καταστροφή ενός εκατομμυρίου Αρμενίων από το κρύο και τις ασθένειες όταν επαναστάτησαν
στο Βαν και ακολούθησαν κατά την υποχώρηση το ρωσικό στρατό.....".
«Οι Αρμένιοι
κομιτατζήδες είχαν μετατρέψει τις ανατολικές επαρχίες μας σε λίμνες αίματος,
αμέτρητοι συνωμότες Ντασνάκ (σ.τ.μ. σοσιαλδημοκρατικό κόμμα-μενσεβικικό) και
Χιτζάκ (σ.τ.μ. σοσιαλιστικό δημοκρατικό κόμμα) που οργάνωσαν ενέδρες
δολοφονιών. Οι Αρμένιοι φορώντας ρωσική στολή διέπρατταν σφαγές στις ανατολικής
επαρχίες της Ανατολής»...
Οι Ρωμιοί και οι Αρμένιοι, που κατά τη διάρκεια της
κατάρρευσης της Αυτοκρατορίας μετανάστευσαν από την Ανατολή προς Ελλάδα,
Συρία, Λίβανο, Γαλλία, Αμερική και Αργεντινή, μετέτρεψαν τα βάσανα και τους
πόνους τους σ’ ένα συναισθηματικό πολιτισμό.
Οι Γάλλοι [ή Ρώσοι, Αγγλοι,
δυτικές μυστικές οργανώσεις κ.τ.λ.] που δρουν σαν μοχλοί, ένας πόλεμος
επιβίωσης ή θανάτου-ζωής, ο εκτοπισμός για να ασφαλιστεί το εσωτερικό μέτωπο
και κατά τη διάρκεια αυτού μη ηθελημένα οι θάνατοι από το κρύο, τις ασθένειες ή
την πείνα [όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να διαβάσουν τον ισολογισμό θανάτων στις
φυλακές την περίοδο της στρατιωτικής χούντας της 12ης Σεπτεμβρίου 1980, «θάνατοι
λόγω ατυχημάτων, θάνατοι λόγω ασθένειας, αυτοκτονίες επίτηδες για να θέσουν
υπό κατηγορία τους δεσμοφύλακες και θάνατοι λόγω του χάρου (όχι που δολοφονήθηκαν)],
όπως και όσοι έφτασαν στον τόπο της εξορίας υγιείς και δυνατοί, αλλά για λόγους
«μαύρης προπαγάνδας» ο αριθμός των θανάτων δίνεται υπερβολικός.
Αν ήταν έτσι
θα υπήρχε η ανάγκη να κινητοποιηθούν όλα τα ληξιαρχεία, οι υπηρεσίες
κοιμητηρίων, οι υπηρεσίες κτηματολογίων και όλες σχεδόν οι κρατικές υπηρεσίες
για να σβήσουν τα σημάδια του παρελθόντος των Αρμενίων..
Η
αλήθεια είναι ότι όσο και να προσπαθεί η κατευθυνόμενη επίσημη κρατική
προπαγάνδα [χρησιμοποιώντας επιχειρήματα όπως: αλληλοσφαγή, παιχνίδι του
ιμπεριαλισμού, διόγκωση της διασποράς, εμείς δεν το κάναμε αλλά αυτοί
(Αρμένιοι κομιτατζήδες ή Ασάλα) το έκαναν; θλιβερά γεγονότα που συνέβησαν κατά
τη διάρκεια του εκτοπισμού. Και τέλος «ας αφήσουμε το ζήτημα στους
ιστορικούς»...] η α λήθεια συνέχεια βγαίνει στο φως.
Ομως, μέσα σ’ αυτήν τη διαδικασία υπάρχει και κάτι άλλο που πρέπει να βγει στην επιφάνεια. Κατ’ εμέ, στη Γενοκτονία ή στη Μεγάλη Καταστροφή υπάρχει κάτι πιο σημαντικό από τον αριθμό των νεκρών... (μάλιστα έτσι, 1,5 εκατομμύριο, 1 εκατομμύριο, 700 χιλιάδες, 300 χιλιάδες κ.τ... Αν οι αριθμοί ήταν 10 χιλιάδες ή 5 χιλιάδες νεκροί, γυναίκες, παιδιά, ηλικιωμένοι, αθώοι άνθρωποι, που η μόνη τους έγνοια ήταν να ζήσουν ήρεμα, θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα;).
Η αιτία που πρέπει να αποκαλυφθεί αυτή η αλήθεια είναι η άπειρη έκταση της λήθης και της καταραμένης σιωπής. Σε βαθμό , όπου θα συμπεριλάβει ακόμα και τα θύματα.
Επειδή οι κυβερνώντες του ρεπουμπλικανικού καθεστώτος αντί να έλεγαν «Αυτά τα θλιβερά
γεγονότα είναι έργο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που εμείς γκρεμίσαμε, τα
καταδικάζουμε, ζητάμε συγγνώμη από τα θύματα και την ανθρωπότητα!», συνεχίζουν
να αρνούνται λεκτικά την αλήθεια και με ενέργειές τους προσπαθούν να σβήσουν
την παρουσία των Αρμενίων του παρελθόντος.
Πιστεύω ότι υπάρχουν δύο λόγοι γι’ αυτήν τη στάση: πρώτον,
η νέα τουρκική αστική τάξη εξασφάλισε την πρώτη συγκέντρωση κεφαλαίου με την
εκκαθάριση των μη μουσουλμανικών περιουσιών (εμβαλί μετρουκέ-εγκαταλειμμένες
περιουσίες) και ιδιοκτησιών, αρχίζοντας από τους Αρμένιους.
Στη διαδικασία
αυτή της λεηλασίας συμμετείχαν και απλοί πολίτες αρπάζοντας ό,τι τους έλαχε
(σπίτι, οικοσκευές, μια αγελάδα, μερικές κότες, παπλώματα-μαξιλάρια, θερμάστρες
ή ακόμα και νέα κορίτσια Αρμενίων) και έτσι έγιναν συμμέτοχοι στο έγκλημα.
«Στο σπίτι του πατέρα μου παλιά ζούσαν Αρμένιοι ή Ρωμιοί...» είναι μια πρόταση
που ακούει κανείς συχνά στην Ανατολή.
Η Αϊσέ Χουρ, βλέποντας τη δυσκολία υπολογισμού της
λεηλασίας, απευθύνθηκε στα αγγλικά αρχεία ,
οπότε βρήκε μια έκθεση του τότε πρωθυπουργού της Βρετανίας σερ Στάνλεϊ
Μπάλντουιν (Stanley Baldwin) με την οποία
ζητούσε οικονομική βοήθεια προς τους Αρμένιους:
«κατατέθηκε από την τουρκική
κυβέρνηση το συνολικό ποσό των πέντε εκατομμυρίων τουρκικών λιρών (ισοδύναμο
περίπου με 33 τόνους χρυσού) το 1916 στην Τράπεζα Reichs Bank του Βερολίνου. Μεγάλο τμήμα αυτού του ποσού ανήκει στους
Αρμένιους». Δεν είναι γνωστό το ποσό που κατατέθηκε στην Deutsche Bank και έχει προέλθει επίσης από το χρυσό των Αρμενίων.
Συνεχίζοντας η Χουρ λέει: «Σύμφωνα με Εκθεση που ετοίμασε το 1919 στο Παρίσι
στο Αρμενικό Εθνικό Συμβούλιο, η αξία των περιουσιών που κατασχέθηκαν κατά τη
διάρκεια των εκτοπισμών της περιόδου 1915-1917 ανέρχεται περίπου σε 19
δισεκατομμύρια γαλλικά φράγκα. Κατά την περίοδο 1914 έως τα τέλη του 1919 η
οθωμανική λίρα αντιστοιχούσε σε 22,8 γαλλικά φράγκα. Σύμφωνα με τους
ισχυρισμούς της ίδιας οργάνωσης, κατασχέθηκαν οι καταθέσεις των Αρμενίων στις
οθωμανικές και τις ξένες τράπεζες που βρίσκονταν εντός της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας.
»Σε συζητήσεις που έγιναν στο Κογκρέσο των ΗΠΑ το 1925,
εκτιμήθηκε ότι η αξία των αρμενικών περιουσιών ανέρχεται σε 40 εκατομμύρια
δολάρια. Στις μέρες μας, ορισμένοι Αρμένιοι ερευνητές εκτιμούν ότι οι αρμενικές
περιουσίες που κατασχέθηκαν αντιστοιχούν σε 14,5 δισεκατομμύρια γαλλικά φράγκα
(με σημερινές τιμές 100 δισ. δολάρια)».
Ομως το πλέον τρομερό είναι αυτό που αναφέρει ο πρέσβης
των ΗΠΑ εκείνης της εποχής Η. Morgenthau
στα Απομνημονεύματά του γι’ αυτά που του είχε
πει ο Ταλαάτ: «Μακάρι να αποταθείτε στις αμερικανικές ασφαλιστικές εταιρείες
για τα αρμενικά ασφαλιστήρια για να μας στείλουν έναν κατάλογο αυτών. Οπως και
να γίνει όλοι πέθαναν τώρα και δεν υπάρχει κληρονόμος τους να τα εισπράξει.
Βέβαια το σύνολο του ποσού αυτού θα εισπραχθεί από το κράτος. Κατά νόμο η
κυβέρνηση είναι η κληρονόμος...».
Δεδομένου ότι διάφοροι ερευνητές εντόπισαν ότι δεκάδες
χιλιάδες ακίνητα αρπάχτηκαν από τους εκτοπισμένους/σφαγιασμένους Αρμένιους,
συμπεριλαμβανομένου και του Προεδρικού Μεγάρου του Τσάνκαγια, προκύπτει ότι
για μια χώρα 10-12 εκατομμυρίων έχουμε μια πολύ σοβαρή μεταφορά πλούτου. Κατά
τη μεταφορά αυτή, οι οδηγίες που δόθηκαν από πάνω προς τα κάτω δημιούργησαν τη
βάση της συνενοχής των τοπικών προυχόντων και μέρους του λαού. Είναι προφανές
ότι στα θεμέλια του ρεπουμπλικανικού καθεστώτος βρίσκεται η «Μεγάλη
Καταστροφή».
Το ξέρω ότι πονάει, αλλά για μια ακόμη φορά θα επανέλθω
στις αφηγήσεις της Αϊσέ Χουρ: «...Είναι γνωστό ότι η γραφειοκρατία της Ενωσης και Προόδου, για να καλύψει το θέμα ίδρυσε τις “Επιτροπές Εκκαθάρισης Εγκαταλειμμένων Περιουσιών” (Εμβαλ-ι Με-τρουκέ Τασφιγιέ Κομισιγιονλαρί). Οσοι ισχυρίζονταν ότι ήταν πιστωτές των Αρμενίων έ-πρεπε να αποταθούν στις Επιτροπές αυτές μέσα σε δύο μήνες. Για όσους πιστωτές βρίσκονταν εκτός της χώρας η προθεσμία ήταν τέσσερις μήνες. Οι αιτούντες θα έπρεπε να δείξουν τόπο διαμονής στην έδρα της Επιτροπής. Οι πιστωτές είχαν δικαίωμα ένστασης στις αποφάσεις της Επιτροπής εντός 15 ημερών. Η ένσταση θα μπορούσε να υποβληθεί σε ειρηνοδικείο του οποίου η απόφαση ήταν τελεσίδικη...».
Αυτή δεν είναι πολύ δίκαια αντιμετώπιση για τα θύματα που είχαν υποστεί εκτόπιση, λεηλασία, πείνα, ψύχος, βιασμούς και σφαγές. Είναι ακριβώς όπως οι Ισπανοί κατακτητές της Αμερικής, για να νομιμοποιήσουν τη σφαγή των γηγενών, ζητούσαν από τα θύματά να μάθουν την ιστορία από τον Αδάμ μέχρι την ίδρυση της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας και έθεταν τον όρο αυτό για να τους καλέσουν να γίνουν χριστιανοί. Οι κατακτητές «για κάθε ενδεχόμενο» διάβαζαν τη σκεπτόμενη ιστορία (requirement*)) πίσω από τα δένδρα ψιθυριστά.
Ομως και αυτό δεν αρκεί... Η τρομακτική και η από κοινού σιωπή για τα γεγονότα που έγιναν περίπου πριν από έναν αιώνα, με επιθετικά-αμυντικά αντανακλαστικά, δεν μπορεί να εξηγηθεί με τη συνένοχη συμμετοχή σε μια καταραμένη λεηλασία.
53 διασωθέντες στη Συρία |
Οι υπεύθυνοι των σφαγών
Υπάρχει και το ζήτημα των «εξόριστων στη Μάλτα»... Στο τέλος του Πολέμου, κάποιοι απ’ τους Ενωτικούς που συμμετείχαν στον αφανισμό των Αρμενίων δικάστηκαν και κάποιοι άλλοι στάλθηκαν στη Μάλτα για να δικαστούν και όταν επέστρεψαν έλαβαν θέσεις-κλειδιά στο νέο ρεπουμπλικανικό καθεστώς. Θέλετε μερικά παραδείγματα; Ιδού περισσότερα απ’ όσα θέλετε:
- Αλί Ιχσάν Σαμίζ: όταν επέστρεψε ανέλαβε διοικητής της 1ης Στρατιάς μέχρι τον Αύγουστο του 1922. Το 1940 καταδικάστηκε για δράση υπέρ των Γερμανών. Εκλέχτηκε το 1945 βουλευτής από το Δημοκρατικό Κόμμα.
- Αχμέτ Μουαμέρ μπέης: νομάρχης Καισάρειας 1922-1923.
- Αλί Φετχί Οκγιάρ: στενός φίλος του Μουσταφά Κεμάλ, πρωθυπουργός και πρόεδρος της Βουλής. Με εντολή του Κεμάλ ίδρυσε το Ελεύθερο Κόμμα.
- Φαζίλ Μπερκ Τουμτούρκ: βουλευτής, πρόεδρος του Ιδρύματος Προστασίας Παιδιού και ελεγκτής της Τουρκικής Αερολέσχης.
- Ουργκουπλού Μουσταφά Χα’ρί εφέντη: όταν επέστρεψε αρνήθηκε για λόγους υγείας να αναλάβει καθήκοντα. Πέθανε το 1921. Πατέρας του Σουάτ Χαϊρί Ουργκουπλού που διετέλεσε πρωθυπουργός.
- Μεχμέτ Σαμπίτ Σαγίρογλου: βουλευτής Ελαζίγ.
- Σαμπρί Τοπράκ: βουλευτής για 4 περιόδους. Υπουργός Γεωργίας.
- Μιτχάτ Σουκρού Μπλέντα: βουλευτής Μπουρντούρ και Σεβάστειας.
- Σουκρού καγιά: μέλος της αποστολής στη Λωζάννη. Τέσσερις περιόδους βουλευτής. Υπουργός Γεωργίας, Εξωτερικών και Εσωτερικών.
- Μεχμέτ Ομπεντουλάχ Χατίπογλου: δύο περιόδους βουλευτής.
- Αλί Μουνίφ (Γεγέναγα): δήμαρχος Αδάνων, Μερσίνας και βουλευτής.
- Φαΐκ Καλτακιράν: βουλευτής 1ης περιόδου Αδριανούπολης. Αντιπρόεδρος της Βουλής.
- Τζεμάλ Μερσινλί: βουλευτής 1ης περιόδου Σπάρτης-Πισιδίας.
- Χασάν Ταχσίν Ουξέρ: βουλευτής 1919-1935. Επιθεωρητής στρατού.
- Μουσταφά Βασίφ Καρακόλ: βουλευτής 1ης περιόδου. Υπόδικος της συνωμοσίας Σμύρνης (1926).
- Αχμέτ Εμίβ Γιαγμά: εκδότης της εφημερίδας Vatan και Ταn.
Η λίστα έτσι συνεχίζεται. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι αυτοί που συμμετείχαν στον αφανισμό των Αρμενίων ήταν μέλη της «ιδρυτικής ελίτ» του νέου καθεστώτος. Το γεγονός ότι πολλοί απ’ αυτούς επιλέχθηκαν από τον Μουσταφά Κεμάλ να διοριστούν βουλευτές (όπως γίνονταν στις εκλογές) δείχνει την εμπιστοσύνη που έδειχνε η «ιδρυτική βούληση» σε τέτοια άτομα. Δεν φτάνουν μόνο αυτά! Οι Νουσρέτ μπέης (αντινομάρχης Ούρφας) και Κεμάλ μπέης (έπαρχος Μπογαζλιάν), που καταδικάστηκαν από το αυτοκρατορικό στρατοδικείο της Κωνσταντινούπολης και απαγχονίστηκαν, α-νακηρύχθηκαν «εθνικοί μάρτυρες» και στη συνέχεια δόθηκαν στις οικογένειές τους από τις κυβερνήσεις της ρεπουμπλικανικής περιόδου συντάξεις που προέρχονταν από τα έσοδα των «Εγκαταλειμμένων Περιουσιών».
Με τον τρόπο αυτό το νέο ρεμπουπλικανικό καθεστώς παρέλαβε τη δηλητηριώδη κληρονομιά του Κομιτάτου «Ενωση και Πρόοδος».
Συμπεράσματα
Είναι προφανές ότι η άρνηση αυτής της «δηλητηριασμένης κληρονομιάς» υπερβαίνει τις δυνατότητες των ρεπουμπλικανικών κυβερνήσεων. Το ίδιο ισχύει και για την αστική τάξη της Τουρκίας, που σφετερίστηκε τις «Εγκαταλειμμένες Περιουσίες» ή ακόμα το ίδιο οι επαρχιακοί Τούρκοι και Κούρδοι έμποροι.
Αυτό το καθήκον μπορούν να το αναλάβουν και να το διεκπεραιώσουν αυτοί που δεν έκλεψαν ούτε μια μπουκιά από τους μη μουσουλμάνους , που είναι οι φτωχοί Τούρκοι και Κούρδοι. Το μόνο ατόπημα που αυτοί έχουν κάνει είναι ότι έχουν πέσει θύματα της σοβινιστικής προπαγάνδας κατά της αναγνώρισης της Αρμενικής Γενοκτονίας. Με άλλα λόγια, το καθήκον αυτό μπορούν να το κάνουν «αυτοί που δεν έχουν τίποτα να χάσουν εκτός από τις αλυσίδες τους».
Η αιτία που πρέπει να προσπαθήσουμε είναι ότι γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η αδελφοσύνη των λαών, των Κούρδων, των Τούρκων, των Αρμενίων, των Ρωμιών θα δώσει σαν κέρδος έναν ολόκληρο κόσμο.
Σπούδασε στο Παρίσι Κοινωνιολογία και Γαλλική Φιλολογία. Στο πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης σπούδασε Ανθρωπολογία. Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή στο πανεπιστήμιο Χατζέτεπε της Αγκυρας, όπου εργάζεται ως καθηγήτρια. Ασχολήθηκε επίσης με τη δημοσιογραφία και τις μεταφράσεις.
Εχει συγγράψει πολλά βιβλία για θέματα κοινωνιολογίας, πολιτισμού και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου