«Εμείς τι θα γίνουμε;»

Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

Από το πλούσιο αρχείο του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών δανείζομαι ορι­σμένα χαρακτηριστικά ντοκουμέντα που καταγράφουν τις τραγικές μαρτυρίες των προσφύγων της πρώτης γενιάς που επέ­ζησαν και έφτασαν στην Ελλάδα.
«Η αδερφή μου έμεινε στην Τουρκία. Η αδερφή μου πιάστηκε όταν σταμάτησε ο πόλεμος με τους Τούρκους.
Ήρθε ο τουρκικός στρατός στο Νεπιέν, όπου ή­μασταν. Στο Νεπιέν είχε ένα δρόμο που πήγαινε στην Πάφρα. Ήρθε ένας αξιωμα­τικός και λέει: "Αφήστε με να περάσω". Έγινε ανακωχή.
Αλλά οι Παφραλήδες δεν έφυγαν. Πιάστηκαν στη μάχη. Εκεί στη μάχη πιάστηκε αιχμάλωτη η αδερφή μου - λίγων χρονών κοριτσάκι. Ένας φούρνα­ρης από το Καβάκ την πήρε και την υιοθέ­τησε. Τη μεγάλωσε, και σαν παιδί του, την πάντρεψε.
Σαμψούντα: Όπως φαίνεται  η παραλία σήμερα...

»Το 1961, που πήγα στη Σαμψούντα, τη βρήκα... Έχει τρία κορίτσια κι ένα αγό­ρι. Το αγόρι τελείωσε το Γυμνάσιο και υ­πηρετεί στρατιώτης στα Άδανα.
 Το μεγά­λο κορίτσι μου ζήτησε πληροφορίες για τη γενιά μας, τον παππού, τη γιαγιά, για τ' αδέρφια της μητέρας της. Όλοι όμως σκοτώθηκαν.
Στο τέλος μου λέει: Αχ, θείο! η μητέρα μας ήταν Ελληνίδα κι έγι­νε Τουρκάλα. Εμείς τι θα γίνουμε;»

Από το βιβλίο «Γ' Πανελλήνιο Συνέδριο Εθνικής Αυτογνωσίας».
Βέροια 1996.
Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah