Ο διακεκριμένος
Πόντιος πολιτικός Λεωνίδας Ιασονίδης
έζησε την εποχή των υψηλών στόχων και οραμάτων των Ελλήνων και των μεγάλων
κενών λόγων των πολιτικών τους.
Η ροπή του, επομένως, προς τα μεγάλα λόγια και τα
αποφθέγματα ήταν φυσική, αφού ο ενθουσιώδης μέχρι τον θάνατο του πολιτικός,
από μια στιγμή και μετά, ενστερνίστηκε τον μεγαλοϊδεατισμό του Ελευθέριου Βενιζέλου και της αστικής
τάξης και τον έκανε ιδανικό του, ακολουθώντας από πολύ κοντά πάντοτε τον
«μεγάλο Κρητικό ηγέτη και εθνάρχη», έχοντας τον ως ίνδαλμα του.
Τον συγκίνησαν οι ιδέες του σοσιαλισμού
Κάποια εποχή, όταν
ακόμη βροντούσαν τα όπλα στις ρωσικές πόλεις, φτάνοντας μέχρι και τις στέπες
της Σιβηρίας, ο Λεωνίδας Ιασονίδης ασπάστηκε τις ιδέες του σοσιαλισμού, και
ενθουσιώδης καθώς ήταν — όπως προαναφέρθηκε
— έφτασε στο σημείο να φορέσει εργατικά ρούχα και να φωτογραφηθεί με αυτά.
Όταν, όμως, το 1924 πέθανε ο Βλαντιμίρ Ιλίτς
Λένιν και τη θέση του πήρε η φοβερή μορφή
του Ιωσήφ Βησαριόνοβιτς Στάλιν, ο Λεωνίδας Ιασονίδης φαίνεται να κλονίστηκε, να
απαρνήθηκε τις ιδέες του σοσιαλισμού και, ως μεγαλοαστός που ήταν από την
καταγωγή του, ακολούθησε τη μέση οδό, μακριά από την Αριστερά και τη Δεξιά.
Πείστηκε από τον μεγαλοϊδεατισμό του Βενιζέλου
Τότε, ακριβώς,
φαίνεται ότι ανακάλυψε ή πείστηκε από τον μεγαλοϊδεατισμό του Ελευθέριου
Βενιζέλου. Η αφοσίωση του στον
πραγματικά μεγάλο αστό πολιτικό ήταν τόση, που, για μια ακόμη φορά, φόρεσε το
«δίκωχο της Δημοκρατίας», αυτό που
φορούσε και ο Βενιζέλος. Εξαιτίας αυτού του δίκωχου κάποιοι θεώρησαν
τον Ιασονίδη γραφικό, κάνοντας πολύ μεγάλο λάθος, γιατί ο Λεωνίδας Ιασονίδης
ήταν βέβαια αγνός, ταυτόχρονα, όμως, ήταν και πανέξυπνος άνθρωπος, με μεγάλη
μόρφωση και, κυρίως, με βαθιά έφεση να προσφέρει στους απλούς ανθρώπους, ακόμη
και «τον δεύτερο των χιτώνων του».
Ιδεαλιστής και ρομαντικός μέχρι τα τελευταία του
Κύριο
χαρακτηριστικό του Λεωνίδα Ιασονίδη ήταν, επίσης, ο ιδεαλισμός, δηλαδή η πίστη
σε οράματα που, τις περισσότερες φορές, είναι ανέφικτα, δεν είναι δυνατόν να
γίνουν, γιατί δεν στηρίζονται στην πραγματικότητα της εποχής. Αυτός ήταν,
άλλωστε, ο λόγος που τον έκανε θερμότατο
υποστηρικτή των ιδεαλιστικών απόψεων του Βενιζέλου περί «Ελλάδος των δύο ηπείρων
και των πέντε θαλασσών», δηλαδή της
Ευρώπης
και της Ασίας και των θαλασσών της Μικράς Ασίας και της Ελλάδας.
Αδιαμφισβήτητη η τιμιότητα
του Λεωνίδα Ιασονίδη
Κανείς δεν μπορεί
να αμφισβητήσει την τιμιότητα του Λεωνίδα Ιασονίδη ως ανθρώπου και ως
πολιτικού. Όπως σεπτές μορφές είναι μόνον εκείνοι που θυσίασαν τη ζωή τους για θρησκευτικά
ή εθνικά ή πολιτικά ιδανικά, έτσι και τίμιος πολιτικός είναι εκείνος που
«πέθανε στην ψάθα», όπως ο Λεωνίδας Ιασονίδης.
Οι μεγάλοι
πολιτικοί Βενιζέλοι, Παπανδρέου, Καραμανλήδες, όπως και πολλοί άλλοι μικρότερου βεληνεκούς, απέκτησαν
από την πολιτική πολλά πλούτη, τόσα που με αυτά είναι εξασφαλισμένα να ζήσουν
στη χλιδή και τα τετρασέγγονά τους. Αυτοί, αρκετές φορές, για να μην
προκαλέσουν άμεσα, πλούτιζαν τους στενότερους συγγενείς τους. Ο αγαπημένος των
Ποντίων πολιτικός Λεωνίδας Ιασονίδης δεν πλούτισε τα αδέλφια του και ο ίδιος
πέθανε σε νοικιασμένο σπίτι. Όπως ο επαναστάτης πολιτικός Νίκος Πλαστήρας, που
όταν πέθανε δεν είχε σπίτι ούτε και καταθέσεις σε καμιά τράπεζα.
Για την τιμιότητα
του Λεωνίδα Ιασονίδη μπορεί κανείς να πάρει όρκο, όπως και για την τιμιότητα
άλλων διακεκριμένων πολιτικών ποντιακής καταγωγής, όπως ο Γιάννης Πασαλίδης, ο
Ισαάκ Λαυρεντιδης, ο Μήτσος Παρτσαλίδης
και μερικοί άλλοι.
Οι πολιτικοί της Αριστεράς, που αναφέρονται
εδώ, προσπαθούσαν με πολιτικούς αγώνες να βελτιώσουν και να αλλάξουν τη ζωή των απλών ανθρώπων. Ο
Λεωνίδας Ια- σονίδης συγκινιόταν από τη
δυστυχία των άλλων και τους βοηθούσε ατομικά, χωρίς να σταματήσει τον αγώνα του
για συνολική επίλυση των προβλημάτων των προσφύγων της μικρασιατικής
καταστροφής.
Η προσπάθειά του για την αποκατάσταση
Αυτή η προσπάθεια
του Λεωνίδα Ιασονίδη για την αποκατάσταση των προσφύγων, επειδή, ακριβώς,
κινιόταν αρκετές φορές σε ατομικό επίπεδο και δεν αποτελούσε κυβερνητική
πολιτική, δεν μπορούσε, όπως ήταν φυσικό, να αποδώσει καρπούς.
Έτρεχε ο Ιασονίδης
ως υπουργός, γερουσιαστής ή βουλευτής στις προσφυγικές συνοικίες, άκουγε τα
αιτήματα των προσφύγων, υποσχόταν ότι πολλά από αυτά θα λυθούν άμεσα και όταν τα αιτήματα έφταναν στην κυβέρνηση, τα
πετούσαν στο καλάθι των αχρήστων, γιατί πολιτική εκείνων που έκαναν «το θαύμα της αποκατάστασης» ήταν να πλουτίσουν
από το προσφυγικό ζήτημα, όπως έγινε εικοσιπέντε χρόνια αργότερα (το 1950) με το Σχέδιο Μάρσαλ για την ανάπτυξη της καταστρεμμένης από τον
εμφύλιο πόλεμο Ελλάδας, που έφαγαν τα λεφτά οι επιτήδειοι.
«Αδιαφόρησε» για την
ανταλλάξιμη περιουσία
Κάτι που πρέπει να
καταλογιστεί σε βάρος του Λεωνίδα Ιασονίδη είναι η «αδιαφορία» του για το
ζήτημα της ανταλλάξιμης περιουσίας, που την κατασπατάλησαν και συνεχίζουν να
τη σπαταλούν οι πολιτικοί.
Ο Λεωνίδας
Ιασονίδης έβλεπε καθημερινά, μέχρι και τον θάνατο του, το 1959,
τους πρόσφυγες να βασανίζονται από τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης στις παράγκες
της Καλαμαριάς, των κάστρων της Θεσσαλονίκης, της Παλαιάς Κοκκινιάς και της
Δραπετσώνας στον Πειραιά, έβλεπε τους χωριάτες να μην έχουν ψωμί να ταΐσουν τα
παιδιά τους και παντελόνι να φορέσουν και δεν ύψωσε τη φωνή του να ζητήσει να
αξιοποιηθούν τα ανταλλάξιμα για τους πρόσφυγες και, κοντά σε αυτούς, και για
τους άλλους Έλληνες.
Αντίθετα, άλλοι
διακεκριμένοι Πόντιοι βγήκαν και κατάγγειλαν τη διασπάθιση της ανταλλάξιμης
περιουσίας, όπως ο Ισαάκ Λαυρεντίδης, ο
Γιώργος Λαμψίδης και ο Κώστας Ασιατίδης.
Η φυγή
του, κατά την κατοχή, στο Λονδίνο
Κάτι άλλο, επίσης, που καταλογίζεται σε βάρος
του είναι ότι σε όλη τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής της Ελλάδας (Απρίλιος 1941 - Οκτώβριος 1944) ζούσε στην Αγγλία και δεν προτίμησε να βρίσκεται ανάμεσα
σε εκείνους που αγωνίζονταν σκληρά κατά των κατακτητών, μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, του ΕΔΕΣ του ΕΚΚΑ και
των άλλων αντιστασιακών οργανώσεων.
Βέβαια, στο Λονδίνο
έβγαζε εκείνη την περίοδο την εφημερίδα «Μεγάλη Ελλάς», με την οποία έκανε
αγώνα κατά των κατακτητών, αλλά τι απήχηση μπορούσε να έχει μια ελληνική εφημερίδα
στο Λονδίνο και κάτω από τις συνθήκες της εποχής!
Στο Λονδίνο ο
Ιασονίδης εκπλήρωνε και μια παλιά του επιθυμία να μελετήσει διάφορες πηγές της
ελληνικής ιστορίας και να επισκεφθεί τα βρετανικά μουσεία, που είναι γεμάτα
από τις κλεμμένες από τους Άγγλους ελληνικές αρχαιότητες.
Η φυγή αυτή του Λεωνίδα Ιασονίδη δεν έγινε βέβαια
κάτω από ομαλές συνθήκες και οπωσδήποτε δεν υπήρξε απόρροια κάποιου φόβου, γιατί
στο Λονδίνο βρέθηκε λίγο πριν από τον πόλεμο, όταν τον «ετραυμάτισεν βαρύτατα η επιβολή της δικτατορίας του
Ιωάννου Μεταξά» (από τις 4 Αυγούστου του 1936,
σε συνεργασία με τον βασιλιά Γεώργιο Β').
«Ακούραστος
κοινωνικός εργάτης και αγορητής»
Εκείνο, ωστόσο, που
θα πρέπει τελικά να τονιστεί είναι ότι
ο Λεωνίδας Ιασονίδης υπήρξε πάντα ο συμπαραστάτης των προσφύγων. Ο Επαμεινώνδας
Σωτηριάδης — του οποίου ένα τμήμα άρθρου του δημοσιεύεται σε άλλες στήλες του
παρόντος αφιερώματος — έγραψε, μεταξύ άλλων, το 1963
για τον Λεωνίδα Ιασονίδη στην εφημερίδα «Το Βήμα» της Ευξείνου Λέσχης Θεσσαλονίκης:
«Όλες οι πόλεις της νοτίου Ρωσσίας με τις μεγάλες ελληνικές κοινότητες και τα
πλήθη των εκ Πόντου προσφύγων, εγνώρισαν
τον ασίγαστον βάρδον και αγορητήν και τον ακούραστον εργάτην της κοινωνικής για
τους πάσχοντας προσπαθείας».
Πάνος Καϊσίδης
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου