Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΟΙ ΑΡΧΑΙΟ ΧΡΟΝΟΙ

Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2012

Οι Έλληνες κρατούν ζωντανή την παρουσία τους στα παράλια της Μικράς Ασίας για τρεις χιλιάδες χρόνια. Το πάθος τους για την ελευθερία, η πίστη τους στα ήθη και τα έθιμα που κληρονόμησαν από την μητροπολιτική Ελλάδα και η δίψα τους για μάθηση δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να αναπτύξουν ένα μοναδικό πολιτισμό και να αντεπεξέλθουν στις κοινωνικές και πολιτικές μεταβολές που επέφεραν εχθρικές επιθέσεις και κατακτήσεις.


Από τη μυκηναϊκή περίοδο ξεκινά το ενδιαφέρον των Ελλήνων τής μητροπολιτικής Ελλάδας
για τα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας Στις αρχές τής 2ης χιλιετίας π.Χ. οι Αχαιοί, έχοντας εδραιωθεί στον ελλαδικό χώρο. ταξιδεύουν προς τις περιοχές τής Ανατολής με σκοπό κυρίως το εμπόριο. Μυκηναϊκές εγκαταστάσεις έχουν εντοπιστεί κυρίως στη Μίλητο και την Κολοφώνα.
Στη γεωμετρική περίοδο παρατηρούνται οι πρώτες συστηματικές εγκαταστάσεις ελληνικών
φυλών στα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας
Η αναστάτωση που προκάλεσε η εισβολή δωρικών φυλών από το βορρά σε περιοχές τής κεντρικής και της νότιας Ελλάδας οδηγεί στον Α' Αποικισμό (μετακίνηση πληθυσμών: 11ος-9ος αι. π.Χ.) Ιδρύεται η Ιωνική δωδεκάπολη, η Αιολιδα και η Δωρική εξάπολη.
Η οικονομία των αποικιών βασίζεται:
α) στην καλλιέργεια της γης.
β) στις εμπορικές συναλλαγές με τις γειτονικές χώρες.
Η αρχαϊκή περίοδος είναι συνδεδεμένη με τη μέγιστη ακμή των αποικιών.
Η οικονομία βασίζεται στην ανάπτυξη του εμπορίου και τής βιοτεχνίας. Οι άποικοι αναζητούν περιοχές με πρώτες ύλες και μέταλλα ως νέους τόπους εκμετάλλευσης και εγκατάστασης, γεγονός που οδηγεί στον Β' Αποικισμό (μέσα 8ου - τέλη 6ου αι. π.Χ.). Αξιοσημείωτη είναι η δραστηριότητα της Μίλητου, η οποία ιδρύει εμπορικές αποικίες στα παράλια τού Εύξεινου Πόντου
Ο πολιτισμός είναι αποτέλεσμα τής σύζευξης στοιχείων που προέρχονται από την μητροπολιτική Ελλάδα και από τις επαφές των Ελλήνων με τους λαούς τής Ανατολής. Η Ιωνία αποτελεί το κέντρο της πολιτισμικής ανάπτυξης στην περιοχή.
Εκει συντελείται:
*η άνθιση της επικής και της λυρικής ποίησης (Όμηρος και Μίμνερμος αντίστοιχα)
*η καλλιέργεια του φιλοσοφικού στοχασμού (Ηράκλειτος. Θαλής)
*η προώθηση τής επιστημονικής σκέψης (Δημόκριτος)
*η αποδέσμευση του λόγου από τον μύθο (Ίωνες λογογράφοι - Εκαταίος ο Μιλήσιος)
*η γένεση τής ιστορίας (Ηρόδοτος)
*η δημιουργία τού ιωνικού ρυθμού στην τέχνη
Κατά την κλασική περίοδο η πρόοδος αναχαιτίζεται από την υποταγή των ελληνικών πόλεων τής Μικράς Ασίας στους Πέρσες.
Στην ελληνιστική περίοδο οι ελληνικές πόλεις τής Μικράς Ασίας κερδίζουν την αυτονομία τους εξαιτίας τής πολιτικής και τής στρατιωτικής δράσης τού Μεγάλου Αλεξάνδρου. Στην εποχή των Διαδόχων αυτές οι πόλεις διατηρούν την αυτονομία τους και αποτελούν το μήλο τής έριδος για τα νέα βασίλεια.
*Η οικονομία και ο πολιτισμός ακμάζουν και πάλι. Σημαντική είναι η συμβολή του βασιλείου τής Περγάμου στην ανάπτυξη τής επιστήμης και των τεχνών.
*Η ελληνική γλώσσα (ελληνιστική κοινή) και ο ελληνικός πολιτισμός διαδίδονται στα βάθη τής Ανατολής.
Μικρασιάτικα παράλια

Στη ρωμαϊκή περίοδο οι πόλεις τής Μικράς Ασίας υποτάσσονται σταδιακά στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία και ενσωματώνονται στη ρωμαϊκή επαρχία τής Ασίας, στα τέλη τού 2ου αι. π.Χ. Εκεί:
*ξεκινά μια ειρηνική περίοδος που διαρκεί περίπου τριακόσια έτη, μετά την καθιέρωση της «ρωμαϊκής ειρήνης» (τέλη 1ου αι. π.Χ.),
*καθιερώνεται η ελληνική ως επίσημη γλώσσα,
*αναπτύσσεται η οικονομία από τους Ελληνες που είναι εγκατεστημένοι στα παράλια και τους ανατολίτες στο εσωτερικό,
*παρατηρείται μια έντονη οικοδομική δραστηριότητα. Ναοί θέατρα, αγορές και άλλα δημόσια κτήρια κτίζονται με χρήματα πλουσίων πολιτών που επιθυμούν να προβληθούν και να κερδίσουν την εύνοια των αρχών. Από αυτήν την εποχή προέρχονται και τα περισσότερα αρχαιολογικά ευρήματα που σώζονται σήμερα.

Share
 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah