Όλοι οι συγγραφείς, σε όλα τα μέρη του κόσμου,
ακόμη και οι πιο μοντέρνοι, αυτοί που παριστάνουν τους νεωτεριστές και τους επαναστάτες,
δεν μπορούν να αποφύγουν την αναφορά στα ήθη και έθιμα των ανθρώπων, γιατί λαογραφία
είναι η περιγραφή της ανθρώπινης ζωής, στο παρελθόν ή στο παρόν.
Οι Πόντιοι λόγιοι,
όμως, που έχουν γράψει λογοτεχνία ή εκείνοι που γράφουν τώρα, πολλές φορές
υπερβάλλουν, με αποτέλεσμα να ξεσηκώνουν αντιδράσεις, που προέρχονται από
εκείνους που θεωρούν τους εαυτούς τους προοδευτικούς και καταγγέλλουν τους
Πόντιους συγγραφείς ότι με το να είναι απορροφημένοι τόσο πολύ από τη
λαογραφία, αποπροσανατολίζουν τους αναγνώστες τους από τα πραγματικά θέματα της
ζωής και της τέχνης.
Ποια, όμως, είναι
αυτά τα θέματα, που θα έπρεπε να εμπνέουν τους συγγραφείς; Η τέχνη είναι ο
καθρέφτης της ζωής και οδηγός της. Τα θέματα της τέχνης είναι η ζωή, ο αγώνας
για τη ζωή, ο έρωτας και ο θάνατος. Όλα αυτά τα θέματα αποτελούν και το
περιεχόμενο της επιστήμης που λέγεται λαογραφία. Με όλα αυτά τα θέματα,
επομένως, είναι υποχρεωμένος να ασχολείται ο καλλιτέχνης, ακόμη και αν δεν
έχει υπόψη του την ακριβή έννοια της λαογραφίας.
Πηγαίνοντας νοερά
στον αλησμόνητο Πόντο, τα πολύ παλιά χρόνια, θυμόμαστε ότι ο Ελευθέριος
Τραπεζούντιος, ένας μεταβυζαντινός Πόντιος ποιητής, που γράφει κυρίως στίχους
για τους συγχρόνους του ή και για παλαιότερους - γιαυτό υπάρχει κάποια σύγχυση
για την εποχή που έζησε ο ποιητής - πάντοτε κάνει σαφείς αναφορές στα ήθη και
έθιμα. Με την ευκαιρία να αναφέρουμε ότι το ύφος του Κωνσταντίνου Καβάφη
θυμίζει Ελευθέριο Τραπεζούντιο. Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γνώριζε πολλά για τον ελληνισμό
της Ανατολής και ασχολήθηκε με τη δημοτική ποίηση του Πόντου.
Διακρίνονται απο αριστερά: Αναστασιάδης,Αντωνιάδου-Κεσίδου,η σύζυγος του Γιώργου Ζερζελίδη,Νικος Λαπαρίδης,Μελή -Παπαπαναγιώτου,Τσομίδης |
Έχοντας υπόψη τα
γραφτά των Ποντίων λογίων, από το 1860 και το 1870, που κυκλοφόρησαν τα
βιβλία, το ιστορικό του Σάββα Ιωαννίδη και το λογοτεχνικό του Περικλή
Τριανταφυλλίδη, με ένα μεγάλο ξεχωριστό μέρος τους να αναφέρεται στα ήθη και τα
έθιμα του Πόντου, μπορεί κανείς να ισχυριστεί με πολλή βεβαιότητα ότι οι
Πόντιοι είναι μετά μανίας λαογράφοι.
Ο Ιωάννης
Παρχαρίδης, που ήταν φιλόλογος και λογοτέχνης, αποτελεί το ξεκίνημα. Αυτός
άρχισε να συγκεντρώνει λαογραφικό υλικό από τα χωριά του Πόντου, αρκετά χρόνια
πριν να παρουσιάσει τα λαογραφικά του ενδιαφέροντα ο πατέρας της ελληνικής
λαογραφίας Νικόλαος Πολίτης, ο οποίος το 1884 εισήγαγε τον όρο λαογραφία, ενώ
έως τότε οι λαογραφικές έρευνες ονομάζονταν εθνολογικές.
Παρακάμπτοντας τον
Ιωάννη Παρχαρίδη, που εμφανίστηκε στη λογοτεχνία ως θρησκευτικός ποιητής,
μπορεί κανείς να αναφέρει μία πλειάδα Ποντίων λογοτεχνών, που δεν μπορούν να
ξεφύγουν από την αγκαλιά της αγαπημένης τους λαογραφίας. Και αυτό παρατηρείται
και σε εκείνους που εμπνέονται από τη θρησκευτική τους πίστη, και σε εκείνους
που αναφέρονται σε επίκαιρα γεγονότα, όπως ο θάνατος προσφιλούς προσώπου, αλλά
και σε εκείνους που πυρπολούνται στα κατάβαθά τους από τη φωτιά της ρωσικής
επανάστασης ή και από τον έρωτα.
Ο Χρυσόστομος
Συμβουλίδης, ο Γεώργιος Προυσσαίος ή Προυσανίδης, ο Αλέξανδρος Σιμώνωφ ή
Συμεωνίδης, και άλλοι παλαιότερα, πριν
μπει ο 20ός αιώνας, γράφουν μη μπορώντας να ξεφύγουν
από την παράδοση ή αρεσκόμενοι να την υπηρετούν. Λίγο αργότερα, με την αυγή του
20ού αιώνα, έρχονται να προστεθούν άλλοι λογοτέχνες που υπηρετούν ταυτόχρονα
και τη λαογραφία, όπως ο Θάνος Θανέμης, ο Φίλων Κτενίδης, ο Νίκος Καπετανίδης,
ο Γεώργιος Κουτσούρης, ο Ιωάννης Αηδονίδης και άλλοι.
Όταν οι Πόντιοι
έρχονται στην Ελλάδα, τότε πλέον όλα πλημμυρίζουν λαογραφία, πλημμυρίζουν
παράδοση, γιατί αυτή είναι που τους ενώνει νοερά με τη γλυκιά πατρίδα, γιατί με
της πατρίδας τη νοσταλγία, την αροθυμία, πεθαίνουν κι ας έφτιαξαν οικογένειες
εδώ, κι ας ρίζωσαν για πάντα στα χώματα της Ελλάδας.
Ο Ηλίας
Τσιρκινίδης, ο Παντελής Μελανοφρύδης, ο Δημήτριος Παπαδόπουλος - Σταυριώτης, ο
Σίμος Λιανίδης, ο Παναγιώτης Τανιμανίδης, ο Χρήστος Σαμουηλίδης, ο Στάθης
Ευσταθιάδης και πολλοί άλλοι Πόντιοι συγγραφείς κατά τις τελευταίες δεκαετίες
εμπνεύστηκαν από την παράδοση.
Ιδιαίτερα
λαογραφικό - ηθογραφικό είναι το θέατρο των Ποντίων, που γράφηκε στον Πόντο,
στη νότια Ρωσία και στην Ελλάδα. Και το θέατρο, βέβαια, είναι λογοτεχνία.
Όποια περίοδο της
λογοτεχνίας των Ποντίων και αν εξετάσει κανείς, θα διαπιστώσει πολύ εύκολα ότι
ο Πόντιος, ενώ είναι τόσο ρεαλιστής στην αντιμετώπιση της ζωής, εντούτοις πάντοτε
του αρέσει η λαογραφία και όταν παίρνει μολύβι και χαρτί να γράψει, αυτή
διαρκώς του χτυπάει τον ώμο, υπενθυμίζοντάς του «εδώ είμαι εγώ».
Κλείνοντας αυτό το
μεγάλο θέμα μέσα στις λίγες αυτές γραμμές, θα επιχειρούσαμε την πρόβλεψη ότι
όσα χρόνια κι αν περάσουν, και όταν λείψουμε εμείς της δεύτερης γενιάς των
προσφύγων, που είμαστε διαποτισμένοι ως το μεδούλι με τις παραδόσεις των
γονιών μας, η λαογραφία δεν θα πάψει να αποτελεί κινητήρια δύναμη και μοχλό για
τη συγγραφή της λογοτεχνίας. Γιατί βαθιά μας πίστη είναι πάντοτε ότι «Η Ρωμανία
κι αν πέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο».
Πάνος Καϊσίδης