Η
απόκτηση κοριτσιού λογαριαζόταν βάρος και o πρόωρος θάνατος ευτύχημα γι' αυτό μπαίνοντας σ' ένα
σπίτι εύχονταν: Ύαν κι' ευλοΐαν κι' αγούρια παιδία. Η γυναίκα έπαιρνε το όνομα
του ανδρός της: Σταθίνα, Γιωρίνα, Πετρίνα, Σαββίνα, Γιαννίνα, Γιακωφίνα κλπ.
Αν τύχαινε όμως καμιά ανδρογυναίκα, τότε έπαιρνε το όνομα του πατέρα της ή της καταγωγής του τόπου της. Η Πινατέτζα και τη Πινατέτζας τα παιδία (από του Πινατάντων). Η Γιαταγαντζάβα (θυγατέρα του Γιαταγαντζή), η Γαραπασίνα (θυγατέρα του Γαραπάς).
Αν τύχαινε όμως καμιά ανδρογυναίκα, τότε έπαιρνε το όνομα του πατέρα της ή της καταγωγής του τόπου της. Η Πινατέτζα και τη Πινατέτζας τα παιδία (από του Πινατάντων). Η Γιαταγαντζάβα (θυγατέρα του Γιαταγαντζή), η Γαραπασίνα (θυγατέρα του Γαραπάς).
Στο τραπέζι δεν κάθονταν οι γυναίκες μαζί με τους
άνδρες, αλλα χωριστά με τα παιδιά, αφού η γυναίκα αποκτούσε παιδί και μάλιστα αγόρι, κάπως
βελτιωνόταν η θέση της αν αποδεικνυόταν στείρα ήταν δυστυχισμένη.
Στη δουλειά πήγαιναν οι γυναίκες χωρίς τους άνδρες, στην εκκλησία πήγαιναν όσες φορές ευκαιρούσαν,
απαραίτητα όμως στις μεγάλες γιορτές, στην εκκλησία στέκονταν στο γυναικωνίτη.
Όταν η γυναίκα πήγαινε μαζί με τον άνδρα της,
εκείνος μεν δεν βαστούσε τίποτε έκτος από το τσεκούρι, αν πήγαιναν για ξύλα ή επέστρεφαν,
ενώ εκείνη ήταν φορτωμένη καλάθι, ξύλα ή χόρτα.
Τις κοινές γυναίκες, που στη Σαντά δεν υπήρχαν, τις ονόμαζαν πουτανάδες.
Η ανδρογυναίκα λεγόταν αντράγουρος. Γυναίκα κι' άλογον κι δανείσκεται γυναίκα δε μπορείς να δανείσεις διότι θα την διαφθείρουν, ούτε άλογο διότι θα το σακατέψουν. Γυναικωτός λεγόταν ο θηλυπρεπής.
Η ανδρογυναίκα λεγόταν αντράγουρος. Γυναίκα κι' άλογον κι δανείσκεται γυναίκα δε μπορείς να δανείσεις διότι θα την διαφθείρουν, ούτε άλογο διότι θα το σακατέψουν. Γυναικωτός λεγόταν ο θηλυπρεπής.
"ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΣΑΝΤΑΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου