Ακατάλυτοι είναι οι δεσμοί που συνδέουν επί πολλούς αιώνες τους Πόντιους και τους κριτικούς.
Οι δεσμοί αυτοί, σφυρηλατημένοι με αγώνες για τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία από την εποχή του Βυζαντινού στρατηγού Νικηφόρου Φωκά και του φλογερού κηρυκα της Ορθοδοξίας Νικωνα του μετανοείτε, τον δέκατο αιώνα, συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα και να δένονται με νέους κρίκους, που τους αποτελούν οι Πόντιοι, που είναι εγκατεστημένοι στην Κρήτη.
Ένα μέρος των Κρητικών, μικρός ποσοστό αλλά δυναμικό, είναι ποντιακής καταγωγής, όπως κι ένα ανάλογο ποσοστό Ποντίων είναι κρητικής ή νησιώτικης καταγωγής, προέρχονται, δηλαδή από εκείνους που έμειναν στον Πόντο, φτάνοντας εκεί κυρίως σαν ναυτικοί.
Στην Κρήτη υπάρχουν τα ερείπια της Τραπεζόντας, της πόλης που χτίστηκε πριν από αιώνες από τους Πόντιους Τραπεζούντιους , που με τη σειρά τους είχαν χτίσει την πόλη τους στον Πόντο σε ανάμνηση -σύμφωνα με μια παράδοση- της Τραπεζούντας της Αρκαδίας, απ όπου προέρχονταν.
Το θέμα των δεσμών ανάμεσα στούς Κρητες και τους Πόντιους απασχολησε επανειλημμένα, κυρίως την ποντιακή πλευρά, που διακρίνεται ανάμεσα στους Ελληνες για την προσπάθειά της να ανακαλυψει τις ρίζες της (δεν ειναι τυχαίο οτι συνέδρια, ετήσια μάλιστα για την Εθνική αυτογνωσία κάνουν μόνον οι Πόντιοι).
Παλαιότερα, ο Γιάννης Τσαλουχίδης ασχολήθηκε πολύ με το θέμα αυτό, ψάχνοντας σε διάφορες πηγές να βρει στοιχεία που επιβεβαιώνουν αυτήν την άποψη.
Τα στοιχεία αυτά τα παρουσίασε το 1988 με εισήγηση του στο δεύτερο παγκόσμιο συνέδριο του Ποντιακού Ελληνισμού, που συνήλθε εκείνο το χρόνο στη Θεσσαλονίκη. Με το ίδιο θέμα μίλησε από το βήμα της Ευξείνου Λεσχης Θεσσαλονικης και σε διάφορες άλλες εκδηλώσεις. Ο Γιάννης Τσαλουχίδης ήταν θερμός υποστηρικτής της άποψης ότι οι δεσμοί αυτοί θα πρέπει να προβάλλονται και να τονωθούν παραπέρα.
Με τους δεσμούς μεταξύ Ποντίων και κρητικών ασχολήθηκε, επίσης ο Φόρης Παροτίδης, που κατάφερε να ανακαλύψει περισσότερα και πιο εντυπωσιακά στοιχεία από τον Τσαλουχίδη πάνω στο θέμα αυτό.
Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στούς πνευματικούς, κυρίως δεσμούς των δύο δυναμικών αυτών τμημάτων του Ελληνισμού. Ο "Ερωτόκριτος" παραδείγματος χάριν του Βιτσέντζου Κορνάρου όπως αναφέρει ο Παροτίδης στο βιβλίο του "Πίσω απο της σιωπής"- περιέχει πλήθος λέξεων και εκφράσεων που απαντώνται και στην ποντιακή διάλεκτο.
Για τον ίδιο τον Βιντσέντζο Κορνάρο αναφέρει ότι κατάγεται από την περιοχή της κριτικής Τραπεζόντας.
Εκείνο πάντως, που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να σφυρηλατηθούν οι δεσμοί, πανω ακριβώς στην πνευματική σχέση που υπάρχει ανάμεσα στούς Κρητικούς και τους Πόντιους.
Οι δεσμοί αυτοί, σφυρηλατημένοι με αγώνες για τον Ελληνισμό και την Ορθοδοξία από την εποχή του Βυζαντινού στρατηγού Νικηφόρου Φωκά και του φλογερού κηρυκα της Ορθοδοξίας Νικωνα του μετανοείτε, τον δέκατο αιώνα, συνεχίζουν να υπάρχουν και σήμερα και να δένονται με νέους κρίκους, που τους αποτελούν οι Πόντιοι, που είναι εγκατεστημένοι στην Κρήτη.
Ένα μέρος των Κρητικών, μικρός ποσοστό αλλά δυναμικό, είναι ποντιακής καταγωγής, όπως κι ένα ανάλογο ποσοστό Ποντίων είναι κρητικής ή νησιώτικης καταγωγής, προέρχονται, δηλαδή από εκείνους που έμειναν στον Πόντο, φτάνοντας εκεί κυρίως σαν ναυτικοί.
Στην Κρήτη υπάρχουν τα ερείπια της Τραπεζόντας, της πόλης που χτίστηκε πριν από αιώνες από τους Πόντιους Τραπεζούντιους , που με τη σειρά τους είχαν χτίσει την πόλη τους στον Πόντο σε ανάμνηση -σύμφωνα με μια παράδοση- της Τραπεζούντας της Αρκαδίας, απ όπου προέρχονταν.
Το θέμα των δεσμών ανάμεσα στούς Κρητες και τους Πόντιους απασχολησε επανειλημμένα, κυρίως την ποντιακή πλευρά, που διακρίνεται ανάμεσα στους Ελληνες για την προσπάθειά της να ανακαλυψει τις ρίζες της (δεν ειναι τυχαίο οτι συνέδρια, ετήσια μάλιστα για την Εθνική αυτογνωσία κάνουν μόνον οι Πόντιοι).
Παλαιότερα, ο Γιάννης Τσαλουχίδης ασχολήθηκε πολύ με το θέμα αυτό, ψάχνοντας σε διάφορες πηγές να βρει στοιχεία που επιβεβαιώνουν αυτήν την άποψη.
Τα στοιχεία αυτά τα παρουσίασε το 1988 με εισήγηση του στο δεύτερο παγκόσμιο συνέδριο του Ποντιακού Ελληνισμού, που συνήλθε εκείνο το χρόνο στη Θεσσαλονίκη. Με το ίδιο θέμα μίλησε από το βήμα της Ευξείνου Λεσχης Θεσσαλονικης και σε διάφορες άλλες εκδηλώσεις. Ο Γιάννης Τσαλουχίδης ήταν θερμός υποστηρικτής της άποψης ότι οι δεσμοί αυτοί θα πρέπει να προβάλλονται και να τονωθούν παραπέρα.
Με τους δεσμούς μεταξύ Ποντίων και κρητικών ασχολήθηκε, επίσης ο Φόρης Παροτίδης, που κατάφερε να ανακαλύψει περισσότερα και πιο εντυπωσιακά στοιχεία από τον Τσαλουχίδη πάνω στο θέμα αυτό.
Τα στοιχεία αυτά αναφέρονται στούς πνευματικούς, κυρίως δεσμούς των δύο δυναμικών αυτών τμημάτων του Ελληνισμού. Ο "Ερωτόκριτος" παραδείγματος χάριν του Βιτσέντζου Κορνάρου όπως αναφέρει ο Παροτίδης στο βιβλίο του "Πίσω απο της σιωπής"- περιέχει πλήθος λέξεων και εκφράσεων που απαντώνται και στην ποντιακή διάλεκτο.
Για τον ίδιο τον Βιντσέντζο Κορνάρο αναφέρει ότι κατάγεται από την περιοχή της κριτικής Τραπεζόντας.
Εκείνο πάντως, που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι να σφυρηλατηθούν οι δεσμοί, πανω ακριβώς στην πνευματική σχέση που υπάρχει ανάμεσα στούς Κρητικούς και τους Πόντιους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου