Το θέμα της προσφοράς των προσφύγων στον οικονομικό και εκπολιτιστικό τομέα της χώρας μας, ήταν το αντικείμενο μιας συζήτησης που οργανώθηκε από την τηλεόραση της ΕΡΤ (Ελληνική Ραδιοφωνία-Τηλεόραση), στις 8 Φεβρουαρίου 1979, στα πλαίσια «Μια ταινία - Μια συζήτηση».
Τόνισα όμως ιδιαίτερα την αλλαγή της εθνολογικής σύνθεσης στη Βόρεια Ελλάδα με την εγκατάσταση εκει - αγροτικά και αστικά - του μεγαλύτερου μέρους των προσφύγων, μια και οι Ελληνες των χωρών αυτών ήταν μειοψηφία (42%) σε σχέση με άλλες εθνότητες (Τούρκους, Βούλγαρους, κλπ). Μάλιστα είπα ότι και στα 1922 ακόμα Δήμαρχος Θεσσαλονίκης ήταν Τούρκος .
Η τελευταία διαπίστωση στάθηκε θρυαλλίδα για μερικούς τηλεθεατές, που οργίλοι και απειλητικοί, με τηλεφωνήματά τους με επιτιμούσαν και με θεωρούσαν «εθνικά ύποπτο» για όσα είπα για την εθνολογική αλλαγή των βόρειων επαρχιών. Η κ. Μωραϊτη, που ήταν προϊσταμένη του τμήματος λήψεως τηλεφωνημάτων των τηλεθεατών συνοψίζοντας το σύνολο των ερωτήσεων γα το θέμα αυτό, μας είπε: «Πολλοί ακροατές, από τα λεχθέντα του Λαμψίδη ρωτούν: ώστε, δεν ήταν ελληνική η Μακεδονία;»
Φυσικά την ώρα εκείνη απάντησα σύντομα, από έλλειψη χρόνου, ότι διάφορες επιδρομές στον ελληνικό χώρο και ιδίως στον βόρειο, οι μετοικήσεις η έλλειψη συνόρων και η υποδούλωση για τετρακόσια χρόνια από την Οθωμανική Αυτοκρατορία του ελληνικού χώρου, άλλαξε την εθνολογική σύνθεση της άλλοτε ελληνικής Μακεδονίας.
Απο τη συζήτηση για την προσφορά των προσφύγων, στην τηλεόραση (ΕΡΤ) στις 8 Φεβρουαριου 1979. Από τ' αριστερά Γιώργος Λαμψίδης, Πάνος Βαλσαμάκης, Τατιάνα Μιλιέξ, στη μέση ο Χρυσός Καβουνίδης, Πανουργιάς Πανουργιάς, που δεν φαίνεται, Ευάγγελος Ηλιάδης και η πλάτη του Κ. Παπαχαραλάμπους.
Στη συζήτηση αυτή πήραν μέρος ο Χρυσός Καβουνίδης (συντονιστής της συζητήσεως), πρώην Διοικητής του ΟΤΕ και πρώην αντιπρόεδρος της ΕΡΤ, ο στρατηγός ε.α. Πανουργιάς Πανουργιάς, η συγγραφέας Τατιάνα Μιλλιέξ, ο τότε πρόεδρος της Εμπορικής Τράπεζας Ευάγγελος Ηλιάδης, ο οικονομολόγος Κ. Παπαχαραλάμπους, ο κεραμίστας Πάνος Βαλσαμακης και εγώ, ως δημοσιογράφος, που έγραψα αρκετά για τα προσφυγικά θέματα.
Όταν ήλθε η σειρά μου, εξέθεσα την προσφορά των προσφύγων στην ανάπτυξη των διαφόρων τομέων της Οικονομίας και του πνευματικού επίπεδου. Τόνισα όμως ιδιαίτερα την αλλαγή της εθνολογικής σύνθεσης στη Βόρεια Ελλάδα με την εγκατάσταση εκει - αγροτικά και αστικά - του μεγαλύτερου μέρους των προσφύγων, μια και οι Ελληνες των χωρών αυτών ήταν μειοψηφία (42%) σε σχέση με άλλες εθνότητες (Τούρκους, Βούλγαρους, κλπ). Μάλιστα είπα ότι και στα 1922 ακόμα Δήμαρχος Θεσσαλονίκης ήταν Τούρκος .
Η τελευταία διαπίστωση στάθηκε θρυαλλίδα για μερικούς τηλεθεατές, που οργίλοι και απειλητικοί, με τηλεφωνήματά τους με επιτιμούσαν και με θεωρούσαν «εθνικά ύποπτο» για όσα είπα για την εθνολογική αλλαγή των βόρειων επαρχιών. Η κ. Μωραϊτη, που ήταν προϊσταμένη του τμήματος λήψεως τηλεφωνημάτων των τηλεθεατών συνοψίζοντας το σύνολο των ερωτήσεων γα το θέμα αυτό, μας είπε: «Πολλοί ακροατές, από τα λεχθέντα του Λαμψίδη ρωτούν: ώστε, δεν ήταν ελληνική η Μακεδονία;»
Φυσικά την ώρα εκείνη απάντησα σύντομα, από έλλειψη χρόνου, ότι διάφορες επιδρομές στον ελληνικό χώρο και ιδίως στον βόρειο, οι μετοικήσεις η έλλειψη συνόρων και η υποδούλωση για τετρακόσια χρόνια από την Οθωμανική Αυτοκρατορία του ελληνικού χώρου, άλλαξε την εθνολογική σύνθεση της άλλοτε ελληνικής Μακεδονίας.
Υστερα από καιρό, περιήλθαν οι ερωτήσεις της βραδυάς εκείνης στα χέρια μου - κάπου 360 - και απ' αυτές ξεχώρισα τις πιο ακραίες και εκείνες που θίγουν και ανοίγουν πληγές παλιών καιρών, υπόλοιπα μίσους και κακίας, γεννήματα παχυλής άγνοιας και τυφλωμένης εμπάθειας και μανιακής εθνικοφροσύνης. Σε εβδομήντα περίπου ανέρχονται αυτές οι θολές και όλο μίσος και αμάθεια ερωτήσεις, που μέρος τους θα σας παραθέσω αμέσως:
1.- Ενας αξιωματικός απο την Αθήνα ρωτά: Ποιος ήταν ο Τούρκος Δήμαρχος στη Θεσσαλονίκη, γύρω στα 1922; (Και αυτό για να αμφισβητήσει τα λεγάμενα μου και να με θεωρήσει «ύποπτο» ).
2 - Η Μακεδονία δεν περίμενε τους πρόσφυγες για να εκπολιτιστούν (σικ). Ηταν πολιτισμένη. Οι πρόσφυγες έφεραν πολλά κακά ήθη και έθιμα. Απόδειξη ότι λέμε και σήμερα «είναι Σμυρνιά». (Φθέγγεται με κατηγορηματικότητα υπάλληλος από τη Δράμα).
3.- Η Μακεδονία κατοικείτο απο αμιγή ελληνικό πληθυσμό πάντοτε, επομένως δεν μπορούσε να αλλαξει. (Το υποστηρίζει καθηγητής (κρίμα) από τη Θεσσαλονίκη).
4.- Η Μακεδονία εθίγη από την εκπομπή, διότι ελέχθη οτι χάρις στους πρόσφυγες εξεβουλγαρίσθηκαν (σικ) οι Μακεδόνες. (Το βεβαιώνουν δέκα κάτοικοι της Έδεσσας. Φαίνεται ήθελαν να πουν «αποβουλγαρίσθηκαν» και έκαναν ένα σημαντικό λάθος).
5.- Πολύ φόρα πήραν οι πρόσφυγες. Ηταν σαν να μας λένε ότι η Μακεδονία δεν ήταν ελληνική και ήλθαν αυτοί και την έκαναν. ( Ενας από τη Φλώρινα, που δεν τόλμησε να βάλει ούτε το όνομά του).
6. -Η Μακεδονία δεν απόκτησε τη γνησιότητά της από τους πρόσφυγες, ήταν η Μακεδονία ελληνική. (Το υποστηρίζει δικηγόρος από την Αθήνα. Δεν διδάχθηκε φαίνεται, τίποτα από το σχολείο).
7. -Ο κ. Λαμψίδης είναι θρασύτατος και κάθε άλλο παρά κύριος. (Στην αρχή με ονομάζει κύριο, για να με αποκηρύξει αμέσως παρακάτω, κάποιος - χωρίς όνομα - από την Έδεσσα).
8. -Ο κ. Λαμψίδης να ανακαλέσει το ότι ήρθαν οι Πόντιοι και έσωσαν την Μακεδονία γιατί είναι ψεύδος. (Ο δικηγόρος από την Εδεσσα, που τα διατυπώνει αυτά, ας διαβάσει λίγη Ιστορία. Αλλωστε, δεν είπα για Πόντιους. Μη διαστρεβλώνει, όπως είναι συνήθεια του επαγγέλματος του).
9. -Για τη Μακεδονία είναι απαράδεκτα. (Διατυπώνει κατηγορηματικά καθηγητής από την Αθήνα. Ας διαβάσει και αυτός λίγη Ιστορία).
10 - Προτού έλθουν οι πρόσφυγες στη Μακεδονία, οι Μακεδόνες δεν ηταν Έλληνες; (Ρωτάει κάποιος από τη Θεοσαλονίκη, χωρίς να τολμά να βάλει το όνομά του).
Αυτά είναι μερικά από τα επικριτικά τηλεφωνήματα που αφορούσαν στο άτομό μου. Αλλά υπάρχουν και άλλα που δείχνουν ότι υπάρχουν ακόμα υπολλείμματα μίσους και εχθρότητας, ύστερα από εξήντα ολόκληρα χρόνια.
Εκείνο όμως που πρέπει να ειπωθεί είναι ότι τα σχολειά μας δεν διδάσκουν στους νέους και αυτή την πρόσφατη Ιστορία μας, με την αλήθειά της και με την παράθεση των σωστών γεγονότων, Γιατί, αν γινόταν σωστή εκτίμηση των ιστορικών γεγονότων δεν θα παρουσιάζονταν αυτή η παχυλή άγνοια και αμάθεια για ζητήματα ολοφάνερα και πολύ κοντινά. Θα ήξεραν οι νέοι μας ότι η εγκατάσταση των προσφύγων στις βόρειες περιοχές της χώρας μας έλυσε το πρόβλημα των διεκδικήσεων των γειτόνων και δημιούργησε μιά περιοχή εθνολογικά ομοιογενή. Ενα μεγάλο κατόρθωμα της σοφής πολιτικής των χρόνων εκείνων.
Γιώργος Ν. Λαμψίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου