Το 1916, την ημέρα των Αγίων Πάντων, επαναλειτούργησε το Φροντιστήριο στο κανονικό του κτίριο, στο οποίο είχε στρατωνιστεί ο τουρκικός στρατός. Η είσοδος των Ρώσων στην πόλη μετέβαλε τα δεδομένα.
Το 1916 ήταν η περίοδος κατά την οποία οι εκπαιδευτικές λειτουργίες εκδηλώθηκαν στο πλαίσιο της ρωσικής κατοχής της Τραπεζούντας και διέπονταν από κλίμα και πνεύμα έντονης ρωσοφιλίας, στο οποίο πρωτοστατούσε ο μητροπολίτης Χρύσανθος. Μια ομάδα λόγιων εκπαιδευτικών είχε συγκεντρωθεί γύρω από το μητροπολίτη Χρύσανθο και αρθρογραφούσε έως τον Ιανουάριο του 1917 στο περιοδικό Κομνηνοί., επωφελούμενη από τη ρωσική προστασία. Οι κυριότεροι εξ αυτών ήταν οι Ν. Βασιλειάδης, ο οποίος συνέταξε σε συνέχειες τη θεματική ενότητα "Ο τάφος Κωνσταντίνου Παλαιολόγου", ο Ισραήλ Βασιλειάδης, ο οποίος έγραψε σε συνέχειες το πόνημα "Δύο ιστορικοί σταθμοί 1461 και 1916", ο Θ. Κ. Θεοφυλάκτου, ο οποίος αναφέρθηκε στην Υγιεινή των ατόμων και των συνοικισμών, ο Ν. Λιθοξόου, γυμνασιάρχης, ο οποίος συνέγραψε το έργο Οι Κομνηνοί, ενώ αντικείμενο μελέτης έγινε και ο ποιητής Γ. Βιζυηνός.
Το 1916 ήταν η περίοδος κατά την οποία οι εκπαιδευτικές λειτουργίες εκδηλώθηκαν στο πλαίσιο της ρωσικής κατοχής της Τραπεζούντας και διέπονταν από κλίμα και πνεύμα έντονης ρωσοφιλίας, στο οποίο πρωτοστατούσε ο μητροπολίτης Χρύσανθος. Μια ομάδα λόγιων εκπαιδευτικών είχε συγκεντρωθεί γύρω από το μητροπολίτη Χρύσανθο και αρθρογραφούσε έως τον Ιανουάριο του 1917 στο περιοδικό Κομνηνοί., επωφελούμενη από τη ρωσική προστασία. Οι κυριότεροι εξ αυτών ήταν οι Ν. Βασιλειάδης, ο οποίος συνέταξε σε συνέχειες τη θεματική ενότητα "Ο τάφος Κωνσταντίνου Παλαιολόγου", ο Ισραήλ Βασιλειάδης, ο οποίος έγραψε σε συνέχειες το πόνημα "Δύο ιστορικοί σταθμοί 1461 και 1916", ο Θ. Κ. Θεοφυλάκτου, ο οποίος αναφέρθηκε στην Υγιεινή των ατόμων και των συνοικισμών, ο Ν. Λιθοξόου, γυμνασιάρχης, ο οποίος συνέγραψε το έργο Οι Κομνηνοί, ενώ αντικείμενο μελέτης έγινε και ο ποιητής Γ. Βιζυηνός.
Σανταίοι Μαθητές του Φροντιστηρίου Τραπεζούντας (1915-16) |
Η έναρξη των μαθημάτων του Φροντιστηρίου τον Οκτώβριο του 1916 συνοδεύτηκε από το σκεπτικισμό του μητροπολίτη περί του πνεύματος «υλοφροσύνης» που οδηγούσε σε αδιαφορία για τα κοινά και είχε επιπτώσεις στη λειτουργία των σχολείων. Στο κείμενό του στην εφημερίδα Κομνηνοί ο Χρύσανθος υπεραμυνόταν των παραδόσεων και των αρχών με βάση τις οποίες συντηρήθηκε η λειτουργία των σχολείων μετά την Άλωση και εκφραζόταν η ευχή της διαιώνισης της παιδείας μέσα από το σεβασμό στις παραδόσεις του ελληνισμού.
Το σχολικό έτος έληξε τον Ιούλιο και στον απολογισμό του ο Χρύσανθος έδωσε έμφαση στην πρόκριση των κλασικών γραμμάτων, η οποία επιλεγόταν ως πρακτική εκ παραλλήλου με τη διδασκαλία των θετικών επιστημών. Η απόπειρα του Χρύσανθου να καταθέσει τη δική του αντίληψη για το γλωσσικό ζήτημα, προσδίδοντάς της μάλιστα μια ευρωπαϊκή διάσταση, αποτέλεσε μνημείο της περιόδου και έχει σήμερα ξεχωριστή σημασία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου