Ένα από τα βασικά προβλήματα των μεταναστών στην Αμερική και Καναδά, όπως, φαντάζομαι, και αλλού, είναι η παιδεία. Οι ρίζες του προβλήματος αυτού βρίσκονται και ανάγονται στην ιστορία των πρώτων κιόλας μεταναστών. Έτσι, μετά από πολύμοχθες προσπάθειες και οικονομικές θυσίες, κατάφεραν να χτίσουν σχολεία, για να μάθουν τα παιδιά τους τη μητρική τους γλώσσα. Το πρώτο ημερήσιο σχολείο ιδρύθηκε το 1907 στο Λόελ Μασαχουσέτης. Το έργο αυτό συνεχίστηκε, συνεχίζεται και θα συνεχιστεί.
Η πρόοδος που συντελέστηκε στον τομέα της εκπαίδευσης γίνεται φανερή και στους αριθμούς που δίνει το γραφείο εκπαίδευσης της Αρχιεπισκοπής. Κατά το έτος 1979 - 1980 λειτούργησαν 22 ημερήσια σχολεία σε όλη την Αμερική, με συνολικό αριθμό μαθητών 6.533 και 65 δασκάλους.
Οι αριθμοί, όμως, δεν λύνουν το πρόβλημα ούτε είναι η ουσία κάθε φορά του πράγματος. Είναι μια ένδειξη. Υπάρχουν προβλήματα και πρέπει να επισημανθούν και να τονιστούν, για να βρουν κάποτε τη λύση τους.
Αρχίζοντας τις επισημάνσεις μου, θέλω να πω ότι στα περισσότερα σχολεία που διατηρεί η Αρχιεπισκοπή, οι δάσκαλοι δεν είναι πτυχιούχοι, αλλά απόφοιτοι των ελληνικών λυκείων. Το ίδιο συμβαίνει και με τους βοηθούς - καθηγητές του δίγλωσσου προγράμματος σε κάθε γυμνάσιο. Οι πρώτοι είναι αναγνωρισμένοι από την ελληνική κυβέρνηση και οι δεύτεροι από την αμερικανική.
Εμείς ζητάμε τη βοήθεια της ελληνικής κυβέρνησης για την ίδρυση και την οργάνωση δημοτικών σχολείων και γυμνασίων, που θα λειτουργούν εκεί όπου υπάρχει ικανός αριθμός Ελλήνων μεταναστών και με πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των γονέων, που θέλουν να δώσουν στα παιδιά τους ελληνική μόρφωση, καλύτερη από αυτήν που παρέχουν τα ήδη υπάρχοντα ελληνικά σχολεία της Αμερικής.
Θα είναι ιδιωτικά σχολεία που θα συντηρούνται από τα ετήσια δίδακτρα των γονέων και από προσφορές όσων πιστεύουν στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση και τη διάδοση του ελληνικού πνεύματος. Θα είναι αναγνωρισμένα από την ελληνική και την αμερικανική κυβέρνηση και θα διδάσκεται σ’ αυτά η ελληνική γλώσσα, όπως και η αγγλική.
Βιβλία, ταινίες, κασέτες και ό,τι άλλο υλικό χρειάζεται το σχολείο για τη διδασκαλία και τις εθνικές γιορτές, θα προτείναμε να στέλνεται από την ελληνική κυβέρνηση. Θα θέλαμε, ακόμη, να επανδρώσουμε τα σχολεία αυτά με δασκάλους που θα στέλνονται, αν είναι δυνατόν, από την Ελλάδα, με επιμίσθιο εξωτερικού, όπως συμβαίνει και για άλλες χώρες του εξωτερικού.
Ένα σοβαρό πρόβλημα, σημαντικότατο για την υπόθεση της ελληνικής παιδείας στην Αμερική, είναι τα βιβλία. Αυτά που ήδη υπάρχουν, θεωρούμε ότι είναι ακατάλληλα και εμποδίζουν τη σωστή και απρόσκοπτη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, ενδυναμώνοντας κατά έμμεσο τρόπο την εμπέδωση της αγγλικής. Π. χ. δίνεται λύση ενός προβλήματος, με εκφώνηση, όμως, στην αγγλική ή με παρατηρήσεις και διευκρινίσεις στην αγγλική. Αυτό είναι απαράδεκτο ή εμποδίζει τη σωστή και γρήγορη εκμάθηση της ελληνικής.
Εμείς θα θέλαμε στα σχολεία της δημοτικής ή μέσης εκπαίδευσης να διδάσκεται η ελληνική γλώσσα σε ικανοποιητικό ωράριο 10-12 ώρες εβδομαδιαίως. Επίσης θα θέλαμε στο πρόγραμμα των ελληνικών να προβλέπονται και κάποιες ώρες για την παροχή στοιχειωδών, τουλάχιστον, γνώσεων της ελληνικής ιστορίας και της ορθόδοξης πίστης, που αναπόσπαστα είναι συνδεόμενη με τον ελληνισμό.
Η πρόοδος που συντελέστηκε στον τομέα της εκπαίδευσης γίνεται φανερή και στους αριθμούς που δίνει το γραφείο εκπαίδευσης της Αρχιεπισκοπής. Κατά το έτος 1979 - 1980 λειτούργησαν 22 ημερήσια σχολεία σε όλη την Αμερική, με συνολικό αριθμό μαθητών 6.533 και 65 δασκάλους.
Οι αριθμοί, όμως, δεν λύνουν το πρόβλημα ούτε είναι η ουσία κάθε φορά του πράγματος. Είναι μια ένδειξη. Υπάρχουν προβλήματα και πρέπει να επισημανθούν και να τονιστούν, για να βρουν κάποτε τη λύση τους.
Αρχίζοντας τις επισημάνσεις μου, θέλω να πω ότι στα περισσότερα σχολεία που διατηρεί η Αρχιεπισκοπή, οι δάσκαλοι δεν είναι πτυχιούχοι, αλλά απόφοιτοι των ελληνικών λυκείων. Το ίδιο συμβαίνει και με τους βοηθούς - καθηγητές του δίγλωσσου προγράμματος σε κάθε γυμνάσιο. Οι πρώτοι είναι αναγνωρισμένοι από την ελληνική κυβέρνηση και οι δεύτεροι από την αμερικανική.
Εμείς ζητάμε τη βοήθεια της ελληνικής κυβέρνησης για την ίδρυση και την οργάνωση δημοτικών σχολείων και γυμνασίων, που θα λειτουργούν εκεί όπου υπάρχει ικανός αριθμός Ελλήνων μεταναστών και με πρόγραμμα που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των γονέων, που θέλουν να δώσουν στα παιδιά τους ελληνική μόρφωση, καλύτερη από αυτήν που παρέχουν τα ήδη υπάρχοντα ελληνικά σχολεία της Αμερικής.
Θα είναι ιδιωτικά σχολεία που θα συντηρούνται από τα ετήσια δίδακτρα των γονέων και από προσφορές όσων πιστεύουν στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση και τη διάδοση του ελληνικού πνεύματος. Θα είναι αναγνωρισμένα από την ελληνική και την αμερικανική κυβέρνηση και θα διδάσκεται σ’ αυτά η ελληνική γλώσσα, όπως και η αγγλική.
Βιβλία, ταινίες, κασέτες και ό,τι άλλο υλικό χρειάζεται το σχολείο για τη διδασκαλία και τις εθνικές γιορτές, θα προτείναμε να στέλνεται από την ελληνική κυβέρνηση. Θα θέλαμε, ακόμη, να επανδρώσουμε τα σχολεία αυτά με δασκάλους που θα στέλνονται, αν είναι δυνατόν, από την Ελλάδα, με επιμίσθιο εξωτερικού, όπως συμβαίνει και για άλλες χώρες του εξωτερικού.
Ένα σοβαρό πρόβλημα, σημαντικότατο για την υπόθεση της ελληνικής παιδείας στην Αμερική, είναι τα βιβλία. Αυτά που ήδη υπάρχουν, θεωρούμε ότι είναι ακατάλληλα και εμποδίζουν τη σωστή και απρόσκοπτη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, ενδυναμώνοντας κατά έμμεσο τρόπο την εμπέδωση της αγγλικής. Π. χ. δίνεται λύση ενός προβλήματος, με εκφώνηση, όμως, στην αγγλική ή με παρατηρήσεις και διευκρινίσεις στην αγγλική. Αυτό είναι απαράδεκτο ή εμποδίζει τη σωστή και γρήγορη εκμάθηση της ελληνικής.
Εμείς θα θέλαμε στα σχολεία της δημοτικής ή μέσης εκπαίδευσης να διδάσκεται η ελληνική γλώσσα σε ικανοποιητικό ωράριο 10-12 ώρες εβδομαδιαίως. Επίσης θα θέλαμε στο πρόγραμμα των ελληνικών να προβλέπονται και κάποιες ώρες για την παροχή στοιχειωδών, τουλάχιστον, γνώσεων της ελληνικής ιστορίας και της ορθόδοξης πίστης, που αναπόσπαστα είναι συνδεόμενη με τον ελληνισμό.
Αντώνης Παπαδόπουλος
Από την εισήγηση του στο Α' Παγκόσμιο Ποντιακό Συνέδριο
Θεσσαλονίκη 7-14 Ιουλη 1985
Από την εισήγηση του στο Α' Παγκόσμιο Ποντιακό Συνέδριο
Θεσσαλονίκη 7-14 Ιουλη 1985
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου