Οι πρώτοι Έλληνες έφτασαν στην περιοχή της Σάντας (ή
Σαντάς) λίγο μετά την άλωση της Τραπεζούντας,
από τα Πλάτανα και την Θοανία (Τόνια).
Για να προφυλάγονται αναγκάστηκαν να συγκροτήσουν
πολεμικές ομάδες, τους γενναίους φιράρ’ς (αντάρτες), και σε συνδυασμό με τη
σπουδαία φυσική θέση και την αυτονομία που είχε χορηγηθεί, το 1725, η Σάντα κατόρθωσε
να επιβιώσει. Όπως γράφει ο Δημήτρης Ψαθάς «είχε κάποια ησυχία
και σιγουριά... κλεισμένη καθώς ήταν μέσα στα ψηλά βουνά της...».
Η κοινωνική οργάνωση ακολουθούσε την αρχαία ελληνική δομή.
Ισχυρή κοινοτική διοίκηση, εκκλησίες, σχολεία, σε κάθε χωριό και
ανώτατο όργανο η Γενική Δημογεροντία ή Σύνοδος που
την αποτελούσαν εκπρόσωποι από όλα τα χωριά.
Οι επτά οικισμοί της Σαντάς («Επτάκωμος Σάντα»), που
αναπτύχθηκαν στην πορεία του χρόνου και ζούσαν
οι Έλληνες μέχρι τη γενοκτονία ήταν οι εξής:
1.
Πιστοφάντων, με 1700
κατοίκους το 1914. Είχε τρεις εκκλησίες, Αγία Κυριακή, Άγιος Παντελεήμων, Άγιος
Χριστόφορος και ένα σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
2.
Ζουρνατζάντων με 1300
κατοίκους το 1914. Είχε τρεις εκκλησίες, Άγιος Γεώργιος, Άγιος Κωνσταντίνος, Αγία
Κυριακή και ένα σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
3.
Τσακαλάντων. Το 1914
είχε 300 κατοίκους και δυο εκκλησίες, Ζωοδόχου Πηγής και Άγιος Γεώργιος και ένα
σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
4.
Ισχανάντων. Το 1914
είχε 1200 κατοίκους και δύο εκκλησίες, Αγία Κυριακή και Άγιος Γεώργιος, καθώς
και δύο δημοτικά σχολεία, ένα εκ των οποίων θηλέων.
5.
Κοζλαράντων, με 400 κατοίκους το 1914, δύο εκκλησίες, Αποστόλου Πέτρου, Αποστόλου Παύλου και ένα
σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
6.
Πινιατάντων, με 400
κατοίκους, δύο εκκλησίες, Προφήτη Ηλία και Αγίου Γεωργίου και ένα σχολείο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
7.
Τερζάντων, με 1200
κατοίκους, δύο εκκλησίες Άγιος Θεόδωρος και Μεταμόρφωσης.
Εκτός
από αυτά τα επτά χωριά - ενορίες υπήρχαν και οι εξής οικισμοί - φτελένια:
Τρανόν Φτελέν, Δώδεκα Αλάτα, Κοπαλάντων, Χαρατσάντων, Αλιάντων.
Το 1902 η Σάντα αριθμούσε γύρω στους 6.000 κατοίκους. Ο πληθυσμός της ήταν αμιγώς ελληνικός, όπως καταγράφεται από το δίστιχο «Η Σάντα εν’ κωμόπολη με εφτά ενορίας, με καθαρόν λληνισμόν και πολλά εγκλησίας».
Το 1902 η Σάντα αριθμούσε γύρω στους 6.000 κατοίκους. Ο πληθυσμός της ήταν αμιγώς ελληνικός, όπως καταγράφεται από το δίστιχο «Η Σάντα εν’ κωμόπολη με εφτά ενορίας, με καθαρόν λληνισμόν και πολλά εγκλησίας».
Τα
χωριά της Σαντάς είναι χτισμένα σε υψόμετρο περίπου 1600 μέτρων και χωρίζονται
στο ανατολικό και δυτικό μέρος από τον μοναδικό ποταμό της Σαντάς, τον Γιάμπολη. Στο ανατολικό μέρος βρίσκεται μόνο το χωριό των Ζουρνατσάντων και στο δυτικό τα υπόλοιπα έξι.
Την εικόνα της επτάκωμης Σάντας συνθέτουν πανύψηλα βουνά καλυμμένα με βαθυπράσινα έλατα, απόκρημνοι βράχοι, βαθιά φαράγγια, καταπράσινα λιβάδια, σπηλιές, κρυστάλλινα νερά, μαγευτικά «παρχάρια» - βοσκοτόπια. Ο ιστορικός της Σάντας Μιλτιάδης Νυμφόπουλος στο έργο του «Ιστορία Σάντας του Πόντου» γράφει: «Είναι χώρα πετρώδης, ψυχρή, άγονη, αποκλεισμένη από τα ομιχλώδη βουνά της, μόνο ο Θεός την έβλεπε».
Στα μέσα του 19ου αιώνα αρκετοί Έλληνες του Πόντου, μεταξύ των οποίων και Σανταίοι, καταφεύγουν προς τη Γεωργία, την Αρμενία και το νότιο μέρος της Ρωσίας, για αναζήτηση εργασίας.
Οι Σανταίοι διακρίνονται για την τέχνη τους στις οικοδομικές εργασίες και ειδικότερα στην επεξεργασία της πέτρας. Αρκετοί σπουδάζουν στο Φροντιστήριο της Τραπεζούντας και γίνονται δάσκαλοι στον Πόντο και στη Ρωσία.
Ισχανάντων |
Την εικόνα της επτάκωμης Σάντας συνθέτουν πανύψηλα βουνά καλυμμένα με βαθυπράσινα έλατα, απόκρημνοι βράχοι, βαθιά φαράγγια, καταπράσινα λιβάδια, σπηλιές, κρυστάλλινα νερά, μαγευτικά «παρχάρια» - βοσκοτόπια. Ο ιστορικός της Σάντας Μιλτιάδης Νυμφόπουλος στο έργο του «Ιστορία Σάντας του Πόντου» γράφει: «Είναι χώρα πετρώδης, ψυχρή, άγονη, αποκλεισμένη από τα ομιχλώδη βουνά της, μόνο ο Θεός την έβλεπε».
Στα μέσα του 19ου αιώνα αρκετοί Έλληνες του Πόντου, μεταξύ των οποίων και Σανταίοι, καταφεύγουν προς τη Γεωργία, την Αρμενία και το νότιο μέρος της Ρωσίας, για αναζήτηση εργασίας.
Οι Σανταίοι διακρίνονται για την τέχνη τους στις οικοδομικές εργασίες και ειδικότερα στην επεξεργασία της πέτρας. Αρκετοί σπουδάζουν στο Φροντιστήριο της Τραπεζούντας και γίνονται δάσκαλοι στον Πόντο και στη Ρωσία.
σ.σ.
1. Η ονομασία Πιστοφάντων προέρχεται απο το Πιστόφ( πυροβόλο όπλο) + -άντων :τοπωνυμικό επίθημα στα ελληνικά.
2. Ζουρνατζάντων προέρχεται απο το ζουρνά- τουρκική zurna < περσική سرنای (surnāy): ένα όργανο + -άντων.
3. Τσακαλάντων προέρχεται απο το Τσακάλ(ι) + -άντων.
4.Τερζάντων προέρχεται απο το τερζής(ράφτης) + -άντων.
5. Ισχανάντων προέρχεται απο το Ισχάν (πρίγκηπας στα Αρμένικα) + -άντων
1. Η ονομασία Πιστοφάντων προέρχεται απο το Πιστόφ( πυροβόλο όπλο) + -άντων :τοπωνυμικό επίθημα στα ελληνικά.
2. Ζουρνατζάντων προέρχεται απο το ζουρνά- τουρκική zurna < περσική سرنای (surnāy): ένα όργανο + -άντων.
3. Τσακαλάντων προέρχεται απο το Τσακάλ(ι) + -άντων.
4.Τερζάντων προέρχεται απο το τερζής(ράφτης) + -άντων.
5. Ισχανάντων προέρχεται απο το Ισχάν (πρίγκηπας στα Αρμένικα) + -άντων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου