Ο Ελληνισμός της Αυστραλίας. Δραστηριότητες του ΕΚΕΜΕ

Τετάρτη 11 Φεβρουαρίου 2015

Ποιοι είναι οι στόχοι και ποιες οι δραστηριότητες του Ε.Κ.Ε.Μ.Ε (Εθνικό Κέντρο Ελληνικών Μελετών)..
Η ομογένεια αγκαλιάζει το ΕΚΕΜΕ, γιατί σε αυτό με συστηματικό τρόπο μελετάμε και συλλέγουμε στοιχεία για την ιστορία, τη ζωή και την εξέλιξη των ανθρώπων που ξε­νιτεύτηκαν, αναζητώντας μια καλύτερη τύχη. Οι Έλληνες μας επισκέπτονται και προσφέρουν προσωπικά τους αντι­κείμενα που φωτίζουν την πορεία της ελληνικής ομογένειας. Επιπλέον, εκτός από την ηθική υποστήριξη σημαντική είναι και η οικονομική βοήθεια που μας προσφέρουν. Όλη η επί­πλωση του Κέντρου, κόστους πάνω από μισό εκατομμύριο δολάρια, είναι δωρεά της ομογένειας.
Οι στόχοι του Ε.Κ.Ε.Μ.Ε. είναι η διάχυση του ελληνι­κού πολιτισμού και της ελληνικής παιδείας στην Αυστραλία. Οι κύριες δράσεις μας είναι η έρευνα επάνω στο φαινόμενο της μετανάστευσης. Έρευνα για την κατάσταση της ελληνι­κή γλώσσας στη διασπορά, έρευνες που έχουν σχέση με τις αποδημίες από το 1871 και ύστερα ή και την διασπορική έξοδο από το 1200 περίπου μέχρι το 1830 ή ακόμη και την ελληνική αποικιοκρατική περίοδο από τον 8ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ. Επομένως, ό,τι έχει σχέση με τις μετακινήσεις των Ελλήνων, με τις μετοικεσίες, τις εξόδους, τις εισόδους, την παλιννόστηση, τις αποδημίες κλπ. είναι θέματα με τα οποία ασχολούμαστε συστηματικά.
Το Κέντρο έχει αναλάβει ερευνητικά προγράμματα από την ελληνική και κυπριακή κυβέρνηση, από το πανεπιστή­μιο της Κύπρου αλλά και ελληνικά πανεπιστήμια, όπως τα πανεπιστήμια Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Κρήτης. Επίσης, έχουμε προγράμματα που προέρχονται από άλλα ευρωπαϊ­κά πανεπιστήμια, όπως αυτό του Reading στην Αγγλία.

Τι ανθρώπινο δυναμικό απασχολεί το Ε.Κ.Ε.Μ.Ε. και ποιες είναι οι εγκαταστάσεις που έχει στη διάθεσή του;
Το Κέντρο απασχολεί δεκαεπτά ερευνητές ολικής απα­σχόλησης ενώ τέσσερα άτομα έχουν αναλάβει τη γραμμα­τειακή κάλυψη. Το Κέντρο αποτελείται από ένα συγκρό­τημα έξι κτηρίων που απλώνονται σε μια έκταση τριάντα στρεμμάτων, με πάρκα και κήπους. Αυτή τη στιγμή λει­τουργούν τρία μεγάλα ινστιτούτα με πέντε πυλώνες. Είναι το Ινστιτούτο Κυπριακών Μελετών, το Ινστιτούτο Ποντι­ακών και λοιπών Μικρασιατικών Μελετών και το Ινστιτού­το Μακεδονικών Σπουδών. Ο τέταρτος πυλώνας είναι το Κέντρο Διάδοσης της Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού και ο πέμπτος η ψηφιοποίηση των αρχείων της ελληνικής Διασποράς.
Έχουμε καταφέρει να σώσουμε περί τα επτά εκατομμύ­ρια πρωτογενή κείμενα, τα οποία αυτή τη στιγμή τεκμηρι­ώνονται, ταξινομούνται και καταχωρούνται στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορεί όποιος θέλει να έχει πρόσβαση σε αυτά. Επίσης, έχουμε σε αρχείο όλα τα έργα του ελληνικού κινηματογράφου από το 1910 μέχρι το 1990, καθώς και όλα τα «επίκαιρα θέματα» από το 1946 και μετά. Επιπλέ­ον, έχουμε σε αναλογικό αρχείο, αλλά και ψηφιοποιημένες όλες τις εφημερίδες που κυκλοφόρησαν στα Βαλκάνια από το 1904. Μέσα στα κτήρια που φιλοξενούν τα συγκεκριμένα αρχεία δεν υπάρχει φυσικός αέρας. Έχουμε μεριμνήσει και με ειδικά μηχανήματα τροφοδοτούνται με ξηρό αέρα τα δωμάτια και η θερμοκρασία είναι σταθερή στους 20 βαθ­μούς.
Στους χώρους που αρχειοθετούνται τα φιλμ, η θερμο­κρασία είναι στους δεκαέξι βαθμούς χειμώνα - καλοκαίρι. Τέλος, το κέντρο των υπολογιστών, στο οποίο δουλεύουν εννέα άτομα πλήρους απασχόλησης, έχει δεκαοκτώ υπερ-υπολογιστές για την ηλεκτρονική αποθήκευση των αρχείων.
Ένα τόσο μεγάλο Κέντρο πρέπει να έχει και τεράστια έξοδα. Εκτός από τις δωρεές της ομογένειας ποιες άλλες χρηματικές πηγές έχετε;
Τα γενικά έξοδα, όπως η συντήρη­ση των κτηρίων κλπ., τα καλύπτει το πανεπιστήμιο που είναι κρατικό. Τα  κτήρια αυτά έχουν παραχωρηθεί  Ε.Κ.Ε.Μ.Ε. για διακόσια χρόνια. Εκεί­νο, όμως, που δεν είναι δεδομένο είναι η κάλυψη των λειτουργικών εξόδων του Κέντρου, τα οποία εξαρτώνται κατά 60% από τα ερευνητι­κά προγράμματα, 17% από επιχορηγήσεις και το υπόλοιπο από ευεργεσίες, συνδρομές των μελών, επιχορηγήσεις κ.τ.λ.

Το μέλλον, όμως, του Κέντρου θα εξαρτηθεί σημαντικά και από τη συναντίληψη της ελληνικής Πολιτείας. Η Ελλά­δα «έχει ένα μπαλκόνι», το οποίο μπορεί να χρησιμοποιή­σει για τη διάδοση του πολιτισμού, της ελληνικής παιδείας, των τεχνών ακόμη και για την ενίσχυση του ελληνικού του­ρισμού.

Υπάρχουν δράσεις που έχετε αναλάβει από κοινού με την Ελληνική Πολιτεία προς αυτή την κατεύθυνση;
Σε συνεργασία με το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού προβάλλουμε και διοργανώνουμε στην Αυστραλία εκθέ­σεις, καθώς και μαθητικούς διαγωνισμούς με τη συμμετοχή εκατοντάδων σχολείων στην Αυστραλία. Το 2000, για πα­ράδειγμα, περίπου 6,5 χιλιάδες μαθητές έλαβαν μέρος σε έναν διαγωνισμό που σκοπό είχε να προβάλει τον ελληνικό πολιτισμό και την Ελλάδα γενικότερα. Δώσαμε σε αυτόν τον διαγωνισμό τον κωδικό «Οδυσσέας» και εκδώσαμε ένα φυλλάδιο στην αγγλική, το οποίο και μοιράσαμε σε όλα τα σχολεία. Προκαλέσαμε έτσι το ενδιαφέρον χιλιάδων Αυ­στραλών στην καταγωγή μαθητών να ενδιατρίψουν στον ελληνικό πολιτισμό για πέντε περίπου μήνες, κατασκευά­ζοντας αντικείμενα που να σχετίζονται με την Ελλάδα και την ιστορία της.
Στη συνέχεια, φέραμε τους δεκαπέντε βραβευθέντες στην Ελλάδα για είκοσι μέρες προκειμένου να γνωρίσουν από κοντά τη χώρα και τον πολιτισμό μας. Αυτά τα παι­διά, επιστρέφοντας στην Αυστραλία έγιναν πρεσβευτές του ελληνικού πολιτισμού, μεταδίδοντας τον ενθουσιασμό και τις εμπειρίες τους στις οικογένειες τους και στους φίλους τους. Κατά τη γνώμη μου, έτσι πρέπει να γίνεται σήμερα η διάχυση του ελληνικού πολιτισμού. Μέσα από μαθητικούς διαγωνισμούς, μέσα από την εκπαίδευση, καθώς και με την έκδοση βιβλίων.Με αυτό τον τρόπο μπορούμε πράγματι να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον των ξένων για την Ελλάδα. Έναν αντίστοιχο διαγωνισμό διοργανώσαμε και το 2003 με τη συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας της Κύπρου

Συνέντευξη του Τάσου Τάμη









Συνέντευξη στον Σ. Ν. Κοδέλλα


Πηγη: http://www.kapodistriako.uoa.gr/
Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah