Μετά
την κλασική αρχαιότητα, οπότε οι Έλληνες του Πόντου θήτευσαν επιτυχώς
στην τραγωδία και ιδίως στην κωμωδία, πέρασε μακρύ χρονικό διάστημα
χωρίς καμία σημαντική - τουλάχιστον από ό,τι γνωρίζουμε - ενασχόληση
των Ποντίων με τη λογοτεχνία.
Φαλμεράιερ |
Στα
πρώτα μεταβυζαντινά χρόνια εμφανίζεται ο Ελευθέριος ο Τραπεζούντιος,
του οποίου οι σχετικά πρωτόλειοι στίχοι, θυμίζουν πολύ τα ποιήματα του
Κωνσταντίνου Καβάφη.
Κάτι
που δεν γνώριζε, προφανώς, ο Φαλμεράιερ είναι ότι τον 14ο αιώνα, στην
Τραπεζούντα οργανώνονταν ποιητικοί αγώνες, κατά τους οποίους τα
βραβευμένα ποιήματα γίνονταν τραγούδια και κυκλοφορούσαν σε ολόκληρο
τον Πόντο. Τη σχετική πληροφορία δίνει ο Βυζαντινός Ανδρέας Λιβαδηνός
στο ετήσιο ημερολόγιο του.
Αυτό
το μεγάλο χρονικό διάστημα επώνυμης λογοτεχνικής απραξίας έχει ,
οπωσδήποτε, να παρουσιάσει τον πλούτο των δημοτικών τραγουδιών και
διηγήσεων, συνήθως πολύ όμορφων παραμυθιών, που, χωρίς να γραφούν,
μεταδίδονταν προφορικά από τη μια γενιά στην άλλη και έφτασαν μέχρι τις
μέρες μας, κυρίως στην ποντιακή διάλεκτο, στην οποία μπορεί κανείς να
χαρεί την ομορφιά τους.
Μέσα
στις προσπάθειες συγγραφής της ιστορίας των Ποντίων, που επιχειρούν
γνωστοί λόγιοι του Πόντου, όπως ο Περικλής Τριανταφυλλίδης, ο Σάββας
Ιωαννίδης, ο Ιωάννης Παρχαρίδης, αποκαλύπτεται η ποντιακή πεζογραφία,
που λόγω της ομορφιάς της, θα μπορούσε να την αποκαλέσει κανείς ποντιακή
λογοτεχνία, αφού οι απαρχές του ποντιακού πεζού λόγου δεν θα πρέπει να
αναζητηθούν σε έργα καθαρής λογοτεχνίας, που δεν υπήρξαν - όπως συνέβη,
άλλωστε και σε άλλους λαούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου