Και τ' όνομα αυτού;;

Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013

Aλήθεια τι είναι το όνομα;

Κάποιος θα μπορούσε να διατυπώσει την άποψη πως είναι μια λέξη που δηλώνει πρόσωπο, ζώο, κάποιο πράγμα. Κάποιος άλλος πάλι πως είναι το βασικό στοιχείο που διαφοροποιεί και ξεχωρίζει ένα άτομο από κάποιο άλλο... Ενδεχόμενα και τα δυο. Πάντως και σε κάθε περίπτωση όλα τα πράγματα έχουν το δικό τους όνομα που τα διαφοροποιεί από κάποιο άλλο.
Τώρα, ένα άλλο ερώτημα που μπορεί να τεθεί από καλόπιστους αναγνώστες είναι η προέλευση τούτων των ονομάτων. Ποιες δηλαδή ήτανε οι πηγές από τις οποίες στο διάβα του χρόνου οι κάτοικοι αντλούσαν τα ονόματα. Διότι ναι μεν δίδονταν ονόματα των νεκρών αλλά και των ζώντων συγγενών, μια ατελείωτη ανανέωση των ονομάτων μελών της οικογένειας που προηγήθηκαν- αχνάρια πυθαγορείου φιλοσοφίας- ψήγματα πίστης πως έτσι διατηρείται το πρόσωπο συνεχώς, αλλά...
Αλλά υπάρχει μια πανσπερμία που εκπλήσσει. Για παράδειγμα υπάρχει μια πληθώρα ονομάτων δανεισμένων τόσο από την Παλαιά, όσο και από την Καινή Διαθήκη. Πράγμα που κατανοούμε πλήρως μιας και τα ονόματα είναι χριστιανικά... Αλλά και ένας τεράστιος αριθμός είναι δανεισμένος από το αρχαιοελληνικό πάνθεον. 
Και ναι μεν δεν ενοχλούσε το χριστιανικό στοιχείο, απεναντίας το χαροποιούσε και το έκανε υπερήφανο ως συνεχιστή έστω και έτσι της ιστορίας, αλλά τους συντοπίτες μουσουλμάνους;
Και κάτι ακόμα. Τη θέση της εκκλησίας, ακόμα και στο πρόσφατο παρελθόν, τη γνωρίζουμε. Δια των εκπροσώπων της σε αρκετές περιπτώσεις αρνήθηκε να «αφομοιώσει» στοιχεία — ονόματα προερχόμενα από την παλιά προγονική θρησκεία.
Όμως παρόλα αυτά υπήρχαν και οι φωτεινότατες εξαιρέσεις κληρικών που όχι μόνο επέτρεπαν τα παλαιά ονόματα, αλλά προέτρεπαν μάλιστα την περαιτέρω χρησιμοποίηση τους... Έστω και αν κατ' οικονομία δίδονταν δυο. Ενός χριστιανικού και ενός παλαιού. Ως μια πράξη αυτοσυντήρησης της ελληνικότητας των χριστιανικών μαζών.
Χαρακτηριστική είναι για παράδειγμα η σχετική αναφορά του I. Αρχελάου στο πόνημα του. Γράφει ο καλός ερευνητής και ας σημειωθεί ο χρόνος έκδοσης του πονήματος που είναι αυτός του 1899.
«Σήμερον σχεδόν άπαντες εγκαταλείπουσι τα μέχρι τινός εν χρήσει ονόματα και αντ' αυτών μεταχειρίζονται αρχαία Ελληνικά, ως Ασπασία, Τερψιχόρη, Ουρανία, Μελπομένη...»
Και κάτι ακόμα. Μπολιάστηκε η κατάσταση των χρησιμοποιούμενων ονομάτων και με κάποια τουρκόσημα βαπτιστικά ονόματα. Για παράδειγμα το «Σουλτάνοι» που δεν είναι χριστιανικής μα ούτε ελληνικής προέλευσης και προέρχεται από το Sultan+a= Σουλτάνος-Σουλτάνα. Όπως επίσης με το γυναικείο «Ουρούμα» που προέχεται από Urum+a= Ρωμιός.
Με τον ατελείωτο κατάλογο να συμπληρώνεται λογοπλαστικά με την ομορφιά, την ασκήμια, την αρχοντιά, τα χαρίσματα, και τα στοιχεία της φύσης...
Στο σημείο αυτό εμείς απλά καταθέτουμε όλα αυτά που συλλέξαμε από τις διάφορες καταγραφές του χώρου... Μια προσπάθεια που περιλαμβάνει πλήθος ονομάτων σχεδόν από όλες τις χριστιανικές κοινότητες.
Κων/νος Βολονάκης: "Επιστροφή των Αργοναυτών"

Ονόματα αρσενικών

Α Αβακούμ, Αβέρκιος- Αβέρκης- Αβέρκ'ς, Αβραάμ- Αβράμης- Αβραγάμης-Αβουργάμης-Αβεργάμης, Αγαθάγγελος -(Θάγγελος), Αγαθοκλής, Αγαθόνικος, Αγαπητός, Αγάπιος, Αγγελής, Αγιάν (Πρόκριτος), Αδάμ- Αδάμης —Αντέμ, Αζαρίας- Αζάργια, Αθανάσιος- Αθανάς- Αχανάσης-θανάσης-(Τανάς'), Ακάκιος, Ακρίτης, Αλέξανδρος - Αλέκος, Αλέξης, Αλκιβιάδης, Αλτίν -(χρυσός), Αμβρόσιος- Αβρόσης (Μαβρόζης), Αμφιλόχος-Αμφίλοχος- Αφιλόθεος, Ανανίας, Ανάργυρος- Ανάρ-Ανάργιας, Αναστάσης-Αναστάσιος-Αναστάς - Αναστάης-Ναστάσης, Ανδρόνικος, Ανέστης, Ανθιμος, Ανδρέας-Αντιργιάς-Αντριάς -Αντρής-Αντρίκος, Αντώνιος-Αντώνης- Αντών, Αποστόλης- Απόστιλης- (Τόλιος-Τόλης), Αραγγελίτ'ς (Αρχαγγελίτης), Αριστείδης, Αριστόβουλος, Αριστοκλής, Αριστοτέλης, Αρζουμάν- (Ποθητός), Αρσένιος- Αρσένης- Αρσέν, Αρτέμιος-Αρτέμης, Αρχάγγελος, Αρχέλαος, Αρχίδαμος, Ασλάν (Λεωνίδας;)... (Ασλάν= λιοντάρι), Ασμεγός (Ασημιός;), Αυγερινός, Αυγουστής, Αυξέντιος- Αξέντιος, Αουργάμ, Αχιλλεύς

Β Βαγγέλς (Ευάγγελος), Βαγιανός, Βαρύτιμος, Βαρσάμης, Βασίλειος-Βασίλης- Βασίλ-Βασίλ'ς- Βάσος, Βενέδικτος, Βενιαμίν, Βενέτης, Βησσαρίων, Βίκτωρ, Βικέντιος, Βλάσιος

Γ Γαβριήλ- Γαβρίλης- Γαβραήλ- Γαυραϊλης-Γαβραϊλης, Γαρελέμης, Γεράσιμος- Γερέσιμος, Γερβάσης, Γερμανός, Γιακουμής, Γιάννης -Γιουβάννης -Γιωβάνης-Γωγάννης- Γιου βανάς -Γιαννικά - (Ιωάννης- Ιωγάννης), Γιακώβ -Γιάκωβος- Γιακώβης Γιακώφης-(Ιακώβ-Ιάκωβος), Γιορδάν -Γιορτάνης(Ιορδάνης), Γιωβάκιος (Ιωακείμ-Ιωβακής), Γιώβης (Ιώβ), Γεώργιος- Γιωρίκας Γιώργκης- Γιώργης -Γιώρης-Γιόρας- (Τζώρτζης-Τζοτζίκ), Γκόζμε-(Κοσμάς), Γρηγόρης- Γληγόρης- Γουργόρης -Γρηγόρ-Γρεγόρ-(Ληγόρης), Γιεσήφης- Γιωσήφης- Γιωσήφ - Γεσήφ (Ιωσήφ), Γιονύσης- Διονύσιος- Διονύς, Γιωνάς -Ιωνάς.

Δ Δαβίδ, Δαμσκηνός, Δαμιανός (Ταμιανός- Χιμιανές), Δάμων, Δανιήλ-Δανίλης (Ταναήλ- Νταναήλ- Ταβίτ), Λευτέρης (Ελευθέριος- Ντευτέρης), Δημήτριος -Δημήτρ-Δηρμήτ'- Δηρμήτης-Μίμης- Μιμίκος-(Ντιρμίτ-Τηρμίτ), Δημοσθένης, Διογένης, Διονύσιος- Διονύς -Γιονύσης, Δωρόθεος

Ε Ελευθέριος -(Λευτέρης-Ντευτέρης-Λευτέρης-Ντεφτέρης-Τεφτέρ), Ελίας (Ηλίας-Λίας) , Ελισαίος (Λισαίος), Εμμανουήλ-(Μανώλης-Μαναήλ-Μανώλ Μαναγήλ), Επαμεινώνδας, Επιφανής, Ερμείας- Ερεμίας — (Ιερεμίας), Ευθύμης —Ευτύμης- (Φτύμ'), Ευριπίδης, Ευάγγελος (Βαγγέλης-Βαγγέλς), Ευδόκιμος-Ευδόκιος- Ευζόκ, Ευγένιος- Ευγένης, Ευλάμπιος (Λάμπος), Ευστάθιος -Ευτάτης-Ευτάτ- Ευτ (Ιστάθιους- Ιστάτ -Στάθης), Ευστράτιος-(Στρατής- Στράτος), Εφραίμ.

Ζ Ζαχαρίας- Ζαγαριάς, Ζηνόβιος, Ζάμπας, Ζωγράφος

Η Ηλίας- (Ελίας-Λίας), Ηρακλής, Ησαΐας- Ησαϊ

Θ Θάγγελος -( Αγαθάγγελος), Θεαγένης, Θεμιστοκλής, Θεόκλητος, Θεοδόσης-Θεοδόσ' (Τοντός-Τεοτόσης-Μποτόζ'-Ποτός), Θεολόγος -Θεγόλογος, Θεόφιλος, Θεοχάρης, Θεόδωρος- Θόδωρος-(Τόντορος-Τώγορος-Τόωρης), Θεοφάνης-Θεγοφάνης-Τεοφάνης,, Θεοφύλακτος, Θεοχάρης, Θρασύβουλος, Θωμάς- Τουμάς,

I Ιάκωβος -Ιακώβ -(Γιακώβ -Γιάκωβος- Γιακώβης-Γιακώφης), Ιγνάτιος- Νιγνάτης, Ιερεμίας- (Ερμείας Ερεμίας), Ιορδάνης (Γιορδάν- Γιορτάνης), Ιπποκράτης, Ισαάκ- Ισάκ- Ισάκης, Ιστεφάν (Στέφανος- Στέφος- Στεφούκας), Ισπύρ (Σπύρος), Ιστάτ (Στάθης- Ευστάθιος-Ευτάτ), Ιστάθιους (Ευστάθιος- Ευτάτης-Ευτάτ-Στάθης), Ιφτάτης, Ιωακείμ (Γιωβάκιος-Ιωβακής), Ιωάννης- Ιωγάννης (Γιάννης- Γιουβάνης- Γιωβάνης-Γιωγάννης —Γιουβανάκ Γιαννικά- Γιβάς), Ιώβ (Γιώβης), Ιωνάς -Γιωνάς, Ιωσήφ (Γιεσήφης- Γιωσήφης- Γιωσήφ-Γεσήφ),

Κ Καθαρός, Καλλίνικος -Καλλένικος, Καπλάνης- (τίγρις), Καρελέμ (Χαράλαμπος- Χαρελέμης), Κερήκης, Κλειτομέ-νης, Κλεόβουλος, Κλήμεντος -Κλήμαντος- Κλήμηντης- Κλιμόν, Κοδράτος-Κοθράκης, Κοκώλης -Κοκόλης—

Ν Νικόλαος· Νικόλας-Νίκος- Νικός-Νικολός-Νικόσης), Κορνήλιος, Κορπές-Κάρπος, Κόρης, Κοσμάς- Γκόζμε, Κυριάκος -Κυργιάκος-Κυριάκος-Κερεκάς- Κυριά κους, Κύριλλος -Κυρλός -Κυρεής, Κωνσταντίνος- Κώστας —Κωστεϊνης- Κωστής-Κώστης- Κωτσάνης, Κώτσος

Λ Λάζαρος- Λάζαρης-Λαζάρ, Λάμπος (Ευλάμπιος), Λαυρέντιος-Λαυρέντης-Λαυρένης, Λευτέρης -(Δευτέ-ρης-Ντευτέρης- Ελευθέριος -Ντεφτέρης-Τεφτέρ), Λεωκράτης, Λεωνίδας - (Ασλάν), Λίας - (Ελίας -Ηλίας), Ληγόρης (Γρηγόρης-Γληγόρης- Γουργόρης-Γοργόρης-Γρεγόρ), Λισαίος (Ελισαίος), Λουκάς, Λυκούργος, Λυσίμαχος

Μ Μαβρόζης (Αμβρόσιος-Αβρόσης), Μάιος -Μάγης, Μάικας, Μακάριος, Μαναήλ-Μανώλ Μαναγήλ —(Εμμανουήλ-Μανώλης), Μάξιμος, Μάρκος, Ματθαίος, Μεθόδιος, Μελέτιος-Μελέτης-Μελέτιγιος, Μενέλαος, Μερκούριος - Μερκούρ -Μερκούλης -Μεργκούλης, Μηνάς, Μητροφάνης, Μιλτιάδης, Μιμίκος-Μιμήκος, Μιχαήλ- Μουχάλης -Μουχάλ, Μποτόζ' -Ποτός (Θεοδόσης), Μουράτης, Μουσα-ήλ, Μωϋσής -Μωγυσής

Ν Ναστάσης, (Αναστάσης-Αναστάσιος- Αναστάης- Αναστάς), Νεόφυτος -Νέφτος, Νιγνάτης -Ιγνάτιος, Νικήτας-Νικητάρης, Νικηφόρος, Νικόδημος, Νικόλαος- Νικόλας-Νίκος- Νικός-Νικολός- Νικόσης -(Κοκόλης), Νοτάρης, Νταναήλ (Ταναήλ —Ταβίτ-Δανιήλ-Δανίλης, Ντεφτέρης -(Δευτέρης - Ντβυτέρης- Ελευθέριος - Λευτέρης -Τεφτέρ), Ντιρμίτ - (Δημήτριος -Δημήτρ- Δηρμήτ'-Δηρμήτης-Μίμης- Μιμίκος -Τηρμίτ)

Ξ Ξενοφάνης, Ξένος, Ξενοφών

Ο Ονούφριος, Ορέστης

Π Παϊσιος, Παναγιώτης -Πανη-ώτης, Παντελής- Παντελές-Παντέλος-Παντελεήμων, Παρασκευάς- Παρασευάς-Παράσης, Παρθένιος- Παρθένης, Πασχάλης -Πασχάλιος -(Παργιάμ-Παϊράμ), Πατέλος, Παύλος- Παυλής,, Παχώμης- Παχώμιος- Παχούμης,, Πέτρος- Πετρής -Πέτρης -Πετίρ-Πετιρή, Περικλής, Πλάτων, Ποπότζης, Ποτός -(Θεοδόσης -Θεοδόσ'-Μποτόζ' —Τοντός -Τεοτόσης), Πρόδρομος· Πρόδιμης -Πρόγιομος-Πλόδρομος - Πρόιμους -Ποτίκ -Πόπος -Ποπότσης, Πολύκαρπος, Πολύχρονης, Πορφύρης, Προκόπης-Προκόπιος- Προκόπ'ς

Ρ Ραφαήλ-Ραφαήλης, Ρίζος, Ροΐλης, Ρωμανός-Ρωμύλος

Σ Σάββας-Σάμπας, Σαμουήλ- Σαμουηλης, Σαράντης- Σεράντης- Σερατάρης-Σεραντάρ- Σαρέντη,Σαραφίλης,Σεραφείμ-Σεραφίμης, Σενίκης, Σιλβέστρος, Σολομών, Σοφοκλής, Σπύρος (Ισπύρ), Στάθης- (Ιστάτ- Ιστάθιους Ευστάθιος-Ευτάτ), Σταμάτης (Ταμάτ), Σταύρος- Σταυρής, Στέφανος- Στέφος- Στεφούκας (Ιστεφάν), Στρατής- Στράτος-(Ευστράτιος), Συμεών-Συμιών - Σίμος- Συμιώνης- Συμοχός, Σωκράτης, Σωτήριος- Σωτήρης- Σωτήρς',

Τ Ταμάτ (Σταμάτης), Ταμιανός (Δαμιανός), Ταναήλ- Ταβίτ (Δανιήλ-Δανίλης), Τανάς'- (Αθανάσης-Αθανάς- Αχανάσης-Θανάσης), Τάταλης, Θεοφάνης-Θεγοφάνης-Τεοφάνης, Τεφτέρ -(Δευτέρης-Ντευτέρης- Ελευθέριος - Λευτέρης -Ντεφτέρης), Τηλέμαχος, Τηρμίτ (Δημήτριος -Δημήτρ-Δηρμήτ'-Δηρμήτης-Μίμης- Μιμίκος- Ντηρμήτ),Τιμόθεος, Τιμολέων, Τόλιος- Τόλης - (Αποστόλης- Απόστιλης), Τοντός-Τεοτόσης -(Θεοδόσης-Θεοδόσ'-Μποτόζ'- Ποτός), Τόντορος -Τώγορος -Τόωρης (Θεόδωρος- Θόδωρος), Τουρμούζ (Χουρμούζης), Τουμάς -Θωμάς, Τζοτζίκ -Τζώτζης( Γιώργκης- Γιώργης —Γεώργιος-Γιώρης-Γόρας) , Τριαντάφυλλος , Τρύφωνας.

Φ Φιλόθεος, Φίλιππος- Φίλπος, Φτύμ' (Ευθύμης -Ευτύμης),Φωκάς Φώτιος- Φώτης- Φωτάκης -Φτάκης

Χ Χαράλαμπος -Χαρελέμης -Χάμπος (Καρελέμ), Χαρίτων- Χαρίτας,, Χουρμούζης (Τουρμούζ), Χρήστος -Χρήστης, Χρίστος -Χριστής- Χούτος, Χριστόφορος, Χρύσανθος- Χρύσταντος, Χρυσόστομος-Χρυστέστημας- Χουσόστομους.

 


Κώστας Νίγδελης

Ερευνητής - Συγγραφέας


Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah