Το 1911 πήρα μετάθεση για τη Σμύρνη, όπου παρέμεινα μέχρι το Μάιο του 1917. Τότε οι Τούρκοι
διέκοψαν τις διπλωματικές τους σχέσεις με τις ΗΠΑ.
Στην περίοδο 1914-1917 ήμουν υπεύθυνος για τα συμφέροντα της Αντάντ στη Μικρά
Ασία και είχα στενή συνεργασία με τον Ραχμί Μπέη, αυτόν το διορατικό στρατηγό
που είχε αναλάβει καθήκοντα διοικητή.
Στο διάστημα αυτό
οι Έλληνες υπήκοοι της Μικράς Ασίας δεν είχαν υποστεί κανένα διωγμό, γιατί,
όπως μου εξήγησε ο ίδιος ο Ραχμί Μπέης, ο βασιλιάς Κωνσταντίνος εμπόδιζε την
εμπλοκή της Ελλάδας στο πλευρό της Αντάντ και κατά συνέπεια οι Τούρκοι τον θεωρούσαν σύμμαχο τους.
Δεν είχαν όμως την
ίδια ευνοϊκή μεταχείριση και οι ραγιάδες, δηλαδή οι Οθωμανοί υπήκοοι που είχαν
ελληνική ιθαγένεια και ήταν χριστιανοί στο θρήσκευμα.
Σε αυτή την κατηγορία ανήκαν οι περισσότεροι τεχνίτες, οι καλύτεροι έμποροι
και οι πιο άξιοι επαγγελματίες της
πόλης.
Ραγιάδες ήταν
εξάλλου και οι πιο παραγωγικοί αγρότες
της επαρχίας. Αυτοί είχαν εισαγάγει την καλλιέργεια της σουλτανίνας, αυτοί βελτίωσαν
την επεξεργασία των καπνών, αυτοί
έφτιαξαν τα ομορφότερα σπίτια και τις ωραιότερες πόλεις της χώρας.
Οι ραγιάδες ανέπτυσσαν
με ταχύτατο ρυθμό έναν πολιτισμό που πολύ σύντομα θα
πλησίαζε σε λάμψη την αρχαία Ιωνία. Κήρυξαν, λοιπόν, εναντίον τους γενικό
μποϊκοτάζ και έκαναν αφισοκολλήσεις στα σχολεία και στα τζαμιά.
Το περιεχόμενο των αφισών καλούσε τους μουσουλμάνους να εξοντώσουν τους
Οθωμανούς Έλληνες. Την ίδια εποχή οι τουρκικές εφημερίδες δημοσίευαν πύρινα
άρθρα κατά των ίδιων υπηκόων, ξεσηκώνοντας τους αναγνώστες τους εναντίον των
Ελλήνων Οθωμανών και υποκινώντας τους σε πράξεις βίας και σε σφαγές.
Συναντήθηκαν τότε όλοι οι διπλωμάτες της
Σμύρνης και αποφάσισαν να επισκεφθούν το βαλή (γενικό διοικητή) και να
επιστήσουν την προσοχή της εξοχότητάς του στο γεγονός ότι η συγκεκριμένη
αρθρογραφία, σε συνδυασμό με τη γενική αναταραχή, θα μπορούσε να διαταράξει την ηρεμία αυτής της ειρηνικής
επαρχίας.
Όλοι οι πρόξενοι επισκέφθηκαν το βαλή, με μοναδική
εξαίρεση το Γερμανό, ο οποίος είπε ότι δεν μπορούσε να συμμετάσχει σε μια
τέτοια πρωτοβουλία χωρίς την εξουσιοδότηση της κυβέρνησής του. Αυτή η αδράνεια
του Γερμανού αξιωματούχου στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή τεκμηριώνει την
εκτίμηση ότι οι Γερμανοί ήταν σε μεγάλο βαθμό συνένοχοι με τους Τούρκους
συμμάχους τους για τις απελάσεις και τις σφαγές των χριστιανών. Εδώ που τα λέμε
κανείς δεν αμφιβάλλει για το γεγονός ότι η Γερμανία ενέπνευσε την απέλαση των
Οθωμανών Ελλήνων της Μικράς Ασίας σαν
μία προπαρασκευαστική κίνηση του πολέμου που ήδη προετοίμαζε.
Οι απελάσεις και η
τρομοκράτηση (με δολοφονίες και άλλες βιαιότητες) των ραγιάδων που ζούσαν στα
παράλια της Μικράς Ασίας δεν τράβηξαν
την προσοχή
των Δυτικών.
Αυτές οι κινήσεις, όμως, είχαν όλα τα
διακριτικά σημάδια πολεμικών μέτρων. Οι Τούρκοι εξάλλου ισχυρίστηκαν ότι τα
μέτρα αυτά υπαγορεύονταν από «λόγους εθνικής άμυνας» Για το θέμα αυτό έχει δημοσιευτεί μια ενδιαφέρουσα
μελέτη στην Έκδοση No 3, της Ελληνοαμερικανικής Εταιρείας, το 1918.
Στη
μελέτη αυτή αναφέρεται ότι, πριν από την έκρηξη του Μεγάλου Πολέμου και στη διάρκειά
του, ξεριζώθηκαν από τη Θράκη και τη Μικρά Ασία ενάμισι εκατομμύριο Έλληνες.
Επίσης αναφέρεται ότι οι μισοί από αυτούς πέθαναν από την πείνα, τις κακουχίες
και τις βιαιότητες του καθεστώτος.
Τα εμπρηστικά άρθρα
του τουρκικού Τύπου, στα οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, άρχισαν να δημοσιεύονται
εντελώς ξαφνικά και χωρίς καμιά φανερή αφορμή. Ήταν τόσο οφθαλμοφανές πως ήταν
«παραγγελία» της κυβέρνησης, που μου φαίνεται απίστευτο ότι δεν το κατάλαβαν
ακόμα και οι πιο αμόρφωτοι Τούρκοι.
Την ίδια εποχή έκαναν την εμφάνιση τους
και κάτι ευτελείς λιθογραφίες, κατασκευασμένες στο πόδι, τρομερά κακότεχνες —προφανώς αποτελούσαν «έργα τέχνης» ντόπιων
«καλλιτεχνών».
Οι λιθογραφίες αυτές απεικόνιζαν Έλληνες να σφάζουν τουρκάκια και
να ξεκοιλιάζουν εγκύους μουσουλμάνες, καθώς και άλλες φανταστικές σκηνές που
δε στηρίζονταν σε κανένα πραγματικό περιστατικό —ούτε
καν σε στημένες κατηγορίες. Οι εικόνες αυτές αναρτήθηκαν έξω από τζαμιά και
σχολεία. Η προπαγάνδα αυτή απέφερε
αμέσως καρπούς και ξεσήκωσε τους Τούρκους —κάτι
μάλλον εύκολο για την επιθετική ιδιοσυγκρασία τους.
Στη Σμύρνη και στη
Θεσσαλονίκη άρχισαν αμέσως να σημειώνονται κρούσματα βίας —κυρίως φόνοι. Στις εφημερίδες έβλεπες κάθε
μέρα ειδική στήλη με κατάλογο των θυμάτων
δολοφονίας της προηγούμενης μέρας —ο
αριθμός τους κυμαίνονταν από δώδεκα μέχρι είκοσι άτομα την ημέρα!
Ανάμεσά τους ήταν και
απλοί αγρότες που τους πυροβολούσαν «άγνωστοι» την ώρα που πήγαιναν στα αμπέλια
τους. Οι δολοφόνοι τούς παραμόνευαν συνήθως κρυμμένοι πίσω από δέντρα και
βράχια.
Θυμάμαι την
περίπτωση δύο νεαρών Ελλήνων που είχαν μόλις είχαν τελειώσει το γυμνάσιο. Επιστρέφοντας
χαρούμενοι στο αγρόκτημά τους, αποφάσισαν να περάσουν τη νύχτα στην αγροικία
(στον κουλά).
Κάποιος τους
χτύπησε την πόρτα αργά τη νύχτα και μόλις άνοιξαν βρέθηκαν αντιμέτωποι με
φονιάδες που τους κατέσφαξαν χρησιμοποιώντας τσεκούρια. Τελικά οι Τούρκοι
πήραν πρόσθετα μέτρα για να διώξουν οριστικά όσους ραγιάδες αρνούνταν να
εγκαταλείψουν τη γη τους.
Οι Οθωμανοί Έλληνες
που έμεναν πεισματικά στον τόπο τους, εξακολουθούσαν να αριθμούν εκατοντάδες
χιλιάδες. Τους ξερίζωσαν από τα χωριά τους και τους εκτόπισαν στα ενδότερα.
Πολλοί κατάφεραν να
διαφύγουν με καΐκια και διασκορπίστηκαν στα ελληνικά νησιά και την ηπειρωτική
Ελλάδα. Δε χρειάστηκαν παραπάνω από
μερικές χιλιάδες Τούρκων για να καταστρέψουν την περιοχή που άκμαζε στα χέρια
των Ελλήνων, από την Πέργαμο μέχρι τη Λυδία.
Επισκέφθηκα όλα
αυτά τα μέρη και τράβηξα φωτογραφίες των ερειπωμένων αγροικιών και των
εγκαταλειμμένων χωριών. Οι Τούρκοι είχαν μετατρέψει τις κατσίκες σε
διακοσμητικά στοιχεία και τα καλύτερα αμπέλια σε καυσόξυλα!
Τα περισσότερα
χριστιανικά σπίτια της Μικράς Ασίας είχαν ξύλινο σκελετό, για να έχουν
ελαστικότητα σε περίπτωση σεισμού. Οι Τούρκοι τα κατεδάφιζαν. Έβαζαν ένα γερό
δοκάρι κόντρα στις πόρτες και στα παράθυρα και το τράβαγαν δυνατά με μπόλικα
βόδια.
Ο Τούρκος που καταλάμβανε ερημωμένα χριστιανικά χωριά έπαιρνε τη γυναίκα
και τα κατσίκια τους και έκανε τόπο διαμονής του ένα από τα εγκαταλειμμένα
σπίτια. Στη συνέχεια άρχιζε να καταστρέφει με τον προαναφερόμενο τρόπο όλα τα
γύρω οικοδομήματα. Γιατί; Μα για να χρησιμοποιεί τα κουφώματα σαν καυσόξυλα.
Όταν
τελικά η ακτίνα δράσης μεγάλωνε και βαριόταν να πηγαίνει μακριά για να
γκρεμίζει, μετακόμιζε με την οικογένεια και τα ζώα του σε ένα άλλο
εγκαταλειμμένο χριστιανικό σπίτι και άρχιζε νέο κύκλο καταστροφών στα άθικτα
σπίτια που βρίσκονταν τριγύρω.
Στη διάρκεια αυτής
της περιόδου όπως και όταν άρχισε ο Μεγάλος Πόλεμος, οι Τούρκοι επιστράτευαν
βίαια τους ραγιάδες και τους χρησιμοποιούσαν σαν σκλάβους. Δεν τους
εμπιστεύονταν με όπλα και τους έβαζαν να σκάβουν τάφρους. Τους στερούσαν το φαγητό,
το ρουχισμό και δεν τους έφτιαχναν ούτε καν πρόχειρο κατάλυμα για προστασία από
την κακοκαιρία ή για ξεκούραση. Πολλοί πέθαναν από την πείνα και τις
κακουχίες.
Για να καταλάβετε
καλύτερα τη νοοτροπία των Τούρκων, θα
αναφέρω πώς έχτισαν τη «Μεγάλη Τουρκική Βιβλιοθήκη» της Σμύρνης.
Χρησιμοποίησαν τους Έλληνες σαν οικοδόμους και ανέθεσαν, φυσικά, την επίβλεψη
σε Τούρκους με μαστίγια. Όταν κάποτε επέστησα την προσοχή του Ραχμί Μπέη στο γεγονός ότι τα βιβλία που ήταν
γραμμένα στην τουρκική γλώσσα ήταν πολύ λίγα για να δικαιολογείται η οικοδόμηση
τόσο μεγάλης βιβλιοθήκης, μου απάντησε:
«Όλα θα γίνουν με τη σειρά. Πρώτα θα αποκτήσουμε το κτίριο. Αμα το κτίριο είναι έτοιμο, τότε αναγκαστικά
θα εμφανιστούν και τα βιβλία που θα πρέπει να το γεμίσουν. Ακόμα πάντως και αν
δε βρεθούν αυτά τα βιβλία, υπάρχει λύση. Θα μεταφράσουμε στα τουρκικά όλα τα γερμανικά
βιβλία που έχουν κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα».
Το κτίσμα έμεινε γιαπί. Και αφού δεν ολοκληρώθηκε
ποτέ δε χρειάστηκε να μεταφραστούν και τα βιβλία...
Τζωρτζ Χόρτον
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου