Με τη διαρκή σκέψη
στο μυαλό μας ότι έχουμε υψηλό χρέος να γράψουμε τη βιογραφία των πρώτων κατοίκων του Μεσαίου
Θεσσαλονίκης, αποφασίσαμε να εκδώσουμε ένα βιβλίο που σκοπό θα έχει κάνει
γνωστούς αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι πέρασαν φοβερές δυσκολίες πριν και
κατά τη διάρκεια της Μικρασιατικής Καταστροφής μέχρι να βρουν τόπο να
εγκατασταθούν.
Η αρχική ιδέα
ξεκίνησε από το 1983 και χρειάστηκαν αρκετά χρόνια και πολύς χρόνος και κόπος
για να φτάσει να εκδοθεί ως βιβλίο με τη μορφή που κρατάτε αυτή τη στιγμή στα
χέρια σας.
Πριν την ανάγνωση
του βιβλίου πρέπει να έχετε υπ' όψη σας ορισμένα στοιχεία.
Οι πρόσφυγες του
Πόντου Μικράς Ασίας κατάγονταν στην πλειοψηφία τους από τα Κοτύωρα (ορδού),
όπου ήρθαν περίπου 70 οικογένειες. Επίσης, από τη Νεοκαισάρεια ήρθαν 12
οικογένειες, από την Τραπεζούντα και την Κερασούντα 2 οικογένειες και από την
Ανατολική Θράκη άλλες 2οικογένειες.
Σημειώνεται επίσης
ότι αρκετές οικογένειες ήρθαν και μετά το 1929, κυρίως από την περιοχή
Μεσοχωρίου Σοχούμι Ρωσίας, στην οποία ήρθαν πρόσφυγες από τον Πόντο.
Οι παραπάνω
πρόσφυγες ήρθαν στο Μεσαίο από τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις. Η πρώτη ομάδα,
η οποία αποτελούνταν οπό πολλές οικογένειες, πέρασε στην περιοχή Σοχούμι Ρωσίας
(η σημερινή Γεωργία και Αχπαζία). Η δεύτερη ομάδα πέρασε την εξορία και
κατευθύνθηκε μέσω του Ντιαρπακίρ του Κουρδιστάν και μέσω Χαλεπίου Συρίας και
Λιβάνου έφτασε στον Πειραιά και έπειτα στη Θεσσαλονίκη. Η τρίτη ομάδα μπήκε σε
πλοία από τις περιοχές του Πόντου και μέσω Κωνσταντινούπολης ήρθε στη
Θεσσαλονίκη (οι δύο οικογένειες Θρακιωτών ήρθαν από την Ανατολική Θράκη και οι
τρεις οικογένειες Βλάχων ήρθαν από τα Μ. Λιβάδια Πάϊκου Κιλκίς το 1927).
Όλοι οι πρόσφυγες
όταν έφταναν στο Καραμπουρνού Θεσσαλονίκης περνούσαν από ιατρικές εξετάσεις
και "καθαρισμό" και ύστερα έφευγαν για να πάνε στον τόπο προορισμού
τους, στη συγκεκριμένη περίπτωση στο χωριό Τζουμά - Μαχαλέ, το μετέπειτα χωριό
Μεσαίο. Η συμπεριφορά των Θεσσαλονικιών δεν ήταν καλή αρχικά, αργότερα όμως οι
σχέσεις τους με τους πρόσφυγες βελτιώθηκαν και τους βοήθησαν όπως μπορούσαν.
Για την καλύτερη
ενημέρωση των αναγνωστών παραθέτουμε παρακάτω στοιχεία γύρω από την ιστορία του
Πόντου, των πόλεων και περιοχών, της Κωνσταντινούπολης και των Μεγάλων Λιβαδιών
του Ν. Κιλκίς, που ήρθαν οι κάτοικοι του χωριού, χάρτες που δείχνουν την πορεία
τους, καθώς και την ιστορία του χωριού Μεσαίου μετά την εγκατάσταση των
προσφύγων.
Στο βιβλίο
αναφέρεται το επάγγελμα των ανδρών προσφύγων και όχι των γυναικών που
κατοίκησαν στο Μεσαίο. Για την αποφυγή παρεξηγήσεων σημειώνουμε ότι ο ρόλος των
γυναικών ήταν πολυποίκιλος. Γιατί ασχολούνταν και με το σπίτι τους (οικιακά,
οικογένεια, ανατροφή παιδιών) αλλά και με το επάγγελμα του συζύγου του, το
οποίο ήταν ως επί το πλείστον γεωργία και κτηνοτροφία.
Ένα άλλο σημείο που
πρέπει να διευκρινιστεί είναι ότι στη βιογραφική παρουσίαση των πρώτων
κατοίκων, δεν ήταν δυνατό να αναφερθούν τα πεθαμένα παιδιά τους. Κι αυτό γιατί
πολλά παιδιά πολλών οικογενειών πέθαναν και δεν αναφέρονται στα δημοτολόγια της
Κοινότητας από τα οποία αντλήσαμε τα σχετικά στοιχεία.
Ελπίζουμε ότι το
βιβλίο αυτό θα τηρήσει του λόγους για τους οποίους δημιουργήθηκε, που δεν είναι
άλλοι από τη διατήρηση της μνήμης της ιστορίας μας, η οποία ολοζώντανη
αναβιώνει μέσα από τις προσωπικές ιστορίες όλων αυτών των ανθρώπων (εξορίες,
πείνα, βασανισμούς) που πάλεψαν κυριολεκτικά για να ορθοποδήσουν στη νέα τους
πατρίδα. Είναι χρέος τιμής όλων των μεταγενέστερων να διατηρήσουμε στη μνήμη
μας αυτούς τους ανθρώπους και να μην τους ξεχάσουμε. Γιατί αλλιώς θα ξεχάσουμε
την ιστορία μας.
Πολυ σημαντικο το βιβλιο του κ. Αμανατιδη
Γιατι μας εμποδιζει να ξεχασουμε
Γιατι θα υπαρχει παντα για να ζωντανευει τις μνημες μας απο τη ζωη ολων αυτων των ανθρωπων, οι οποιες ειναι αρρηκτα συνδεδεμενες με την ιστορια του τοπου μας.
.....................................................................................................
Ο Θοδωρος ( Τασος για τους φιλους του) γεννηθηκε στο χωριο Μεσαιο στις 3-1-56.Ειναι πτυχιουχος Μηχανολογος και εχει σπουδασει μουσικη.Εργαστηκε σαν επαγγελματιας μουσικος 31 χρονια με το συγκροτημα του πατερα του.Ειναι παντρεμμενος με την Αννα και εχει τρια παιδια.
Ποντιος στην καταγωγη και καθως πιστευει οτι δεν πρεπει να ξεχναμε τις ριζες μας, ασχοληθηκε ενεργα με τον Μορφωτικο Εκπολιτιστικο Συλλογο Μεσαιου θεσσαλονικης "Ο ΠΟΝΤΟΣ" απο το 1981.