Περίοδος 1922 και εξής
Το 1922 υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικός χρόνος - ορόσημο
στη μακρά ελληνική ιστορία. Η απρόσμενη τρομερή μικρασιατική καταστροφή και
όλα όσα αρνητικά είχαν προηγηθεί, είχαν την τραγική και ανήκουστη - εντούτοις
από τα πράγματα αναπόφευκτη (;) - συνέπεια του ξεριζωμού του μικρασιάτικου
(και θρακικού) ελληνισμού, ο οποίος ελληνισμός υπήρχε σε τούτες τις εστίες από
πολλούς αιώνες, ευημερούσε, ανθούσε οικονομικά και πολιτιστικά, και γενικά
αποτελούσε τον κύριο μοχλό για την κατάκτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Ο μικρασιατικός ελληνισμός φέρνει στην Ελλάδα
σημαντικά πολιτισμικά αγαθά. Ο ποντιακός ελληνισμός - εκλεκτό κομμάτι του
ελληνισμού - μεταξύ των άλλων κουβαλάει εδώ και το θέατρο του.
Εδώ αρχίζει μια νέα περίοδος του ποντιακού θεάτρου.
Σε αυτήν τη χρονική περίοδο, από το 1922 έως σήμερα, μπορούμε σαφώς να
διακρίνουμε και τα θετικά στοιχεία της πορείας του ποντιακού θεάτρου (Π.Θ.),
που είναι αξιοπρόσεκτα και ση-
μαντικά, καθώς επίσης μπορούμε να επισημάνουμε και τα
αρνητικά στοιχεία, το ίδιο αξιοπρόσεκτα και σημαντικά. Κάνω δε από τώρα την
επισήμανση ότι αυτά τα τελευταία, τα αρνητικά, δεν ήταν αναπόφευκτα και
αναπόσπαστα από την πορεία και εξέλιξη μιας τόσο σημαντικής πολιτισμικής
διαδικασίας.
Α. ΘΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
1. Το 1922, λοιπόν, είναι η αφετηρία της νεότερης
περιόδου στην ιστορική διαδρομή του ποντιακού θεάτρου.
Και το θετικό στοιχείο στην προκειμένη περίπτωση είναι
ότι μεταξύ της προηγουμένης και αυτής της νεότερης περιόδου του ποντιακού
θεάτρου δεν έχει δημιουργηθεί κανένα κενό. Δεν έχουμε, από τις συνθήκες,
απώλεια πληροφοριών. Είναι όλα φωτεινά. Ίσως λείπουν κάποιες λεπτομέρειες που
έχουν στατιστικά αξία.
Αυτό
συμβαίνει γιατί οι Πόντιοι πριν καλά-καλά σιγουρέψουν την εγκατάσταση τους
στις νέες εστίες τους, επιδόθηκαν στην πολιτιστική δράση - ταυτόχρονα με την
τιτάνια προσπάθεια για την επιβίωση - με κύριο μοχλό το θέατρο.
Πρέπει να θυμηθούμε ότι στο δεύτερο μισό του 19ου
αιώνα και αρχές του 20ού (20 πρώτα χρόνια), στον Πόντο και στις σοβιετικές
δημοκρατίες, όπου υπήρχε συμπαγής ποντιακός πληθυσμός, έχουμε μια φανταστική
έξαρση στην εκπαίδευση, καθώς και στην ποικίλη κοινωνική δραστηριότητα, στην
οποία επιδίδονται οι Πόντιοι, με την ίδρυση αδελφοτήτων, σωματείων και συλλόγων
με αξιόλογη πολιτιστική δράση, παράλληλα με την οικονομική ανάδειξη σε βαθμό
ώστε να είναι κυριολεκτικά ρυθμιστές της οικονομικής και πολιτιστικής ζωής του
τόπου.
Συνεπώς, αυτή η κεκτημένη, ενσυνείδητη αντίληψη για την
ανάγκη ένταξης του ατόμου σε διαδικασίες που υπηρετούν το κοινωνικό σύνολο, δεν
μπορούσε παρά να παραμείνει και εδώ σε εγρήγορση.
Οι Πόντιοι, λοιπόν, πολύ γρήγορα συνιστούν σωματεία
και συλλόγους, και μέσω αυτών, επιδίδονται σε πολιτιστικές ενέργειες και
δραστηριότητες, με τον ποντιακό θέατρο στην προτεραιότητα.
Μόνον ένα παράδειγμα αρκεί, νομίζω, να μαρτυρήσει του
λόγου το αληθές. Και για αυτό να πάμε στους Σιταγρούς Δράμας, εκεί στον αμιγή ποντιακό οικισμό, όπου
το 1922 ιδρύεται ο Φιλεκπαιδευτικός Ερασιτεχνικός Όμιλος «Απόλλων», ο οποίος
παίρνει την καταστατική του αναγνώριση την άνοιξη του 1925 και αναπτύσσει
πολυποίκιλη δράση, με έμφαση στην οργάνωση θεατρικών παραστάσεων. Στο
ίδιο χωριό ιδρύεται και δεύτερος πολιτιστικός
σύλλογος, ο «Ομηρος». Σημαντική μαρτυρία - δεν είναι η μόνη για τον ισχυρισμό
μας.
2. Το γεγονός του γρήγορου πολλαπλασιασμού, τόσο των
φορέων όσο και των ατόμων που ασχολούνται με το θέατρο, αποτελεί το δεύτερο
θετικό στοιχείο, που αναφέρω. Αυτή η σχέση αποδεικνύει και τη σημασία που έχει
το ποντιακό θέατρο για τους ποντιακής καταγωγής Έλληνες. Καθοριστική είναι η
αξία του ποντιακού θεάτρου και αναγκαία η ενασχόληση και η καταφυγή των Ποντίων
σε αυτό, γιατί έτσι οι πρόσφυγες Πόντιοι επαληθεύουν την κουλτούρα τους,
ξαναζούν ήθη και έθιμα, απολαμβάνουν την αγαπημένη τους γλώσσα, συνθέτουν την
ταυτότητα τους, επανακτώντας αυτοπεποίθηση και όλη τους τη ζωτικότητα, ό,τι,
δηλαδή, η προσφυγιά έχει καταπέσει.
3. Με την έξαρση που παρατηρείται, συν τω χρόνο, στη
θεατρική μας κίνηση, προκαλείται το ενδιαφέρον, όχι μόνον όσον αφορά τη
συμμετοχή φορέων και ατόμων σε αυτή, αλλά αναδεικνύονται και νέοι συγγραφείς
ποντιακών θεατρικών έργων. Και αυτό ήρθε φυσιολογικά και αβίαστα ως απάντηση
και διέξοδος στα εναγώνια ερωτήματα σημαντικών προσωπικοτήτων της πρώτης
γενιάς, όπως «Τι θα γίνει τώρα;».
Δηλαδή,
με την έξαρση της θεατρικής κίνησης, τι έργα θα παίζουμε πια; Θα διασκευάζουμε
και θα μεταφράζουμε ξένα ή ελληνικά έργα, για να ικανοποιήσουμε τη ζήτηση;
Η εμφάνιση νέων συγγραφέων ποντιακών θεατρικών έργων
δίνει διέξοδο σε αυτήν την αγωνία. Και αυτό είναι θετικό στοιχείο. Αποτέλεσμα
- ένα από τα αποτελέσματα - είναι και η ίδρυση και λειτουργία του Καλλιτεχνικού
Ομίλου Ποντίων Αθηνών - ΚΟΠΑ, και οι διαγωνισμοί που έχει προκηρύξει. Να
προσθέσουμε, ακόμη, ότι σε εκατοντάδες μετρούνται οι θεατρικές παραστάσεις που
έχουν δοθεί στο αναφερόμενο χρονικό διάστημα.
4. Αυτή η πραγματικότητα, δηλαδή η θεατρική κίνηση και
δραστηριότητα των Ποντίων και με αφορμή τη συγγραφή λογοτεχνικών κειμένων στην
ποντιακή διάλεκτο προκαλεί το ενδιαφέρον αξιόλογων προσωπικοτήτων των
γραμμάτων. Προκαλείται, έτσι, μια
συζήτηση, με κείμενα και άρθρα σε εφημερίδες και περιοδικά, με απόψεις υπέρ ή
κατά της συνέχισης συγγραφής λογοτεχνικών έργων στην ποντιακή γλώσσα, με
επιχειρήματα και από τις δυο μεριές.
Επίσης, δεν πρέπει να ξεχάσουμε ότι προκλήθηκε
ενδιαφέρον για τις θεατρικές μας παραστάσεις και γράφηκαν κριτικές, κυρίως στη
δεκαετία του 1950. Για να είμαστε, όμως, ακριβέστεροι, πρέπει να πούμε ότι οι
κριτικές αυτές από μη Ποντίους επικεντρώνονται κυρίως στο κλίμα που δημιουργούσαν
όλες μας οι θεατρικές παραστάσεις, γιατί, όντως, αυτές έπαιρναν πανηγυρικό χαρακτήρα,
με μια καθολική συμμετοχή.
5.
Η ίδρυση και η, έστω βραχύβια, λειτουργία της Ποντιακής Σκηνής στο Κρατικό
Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) αποτελεί, αναμφισβήτητα, ένα σημαντικό θετικό
στοιχείο. Πρόκειται για μια κατάκτηση του ποντιακού θεάτρου. Οι παραστάσεις
που πραγματοποίησε η Ποντιακή Σκηνή έφεραν πολύ κόσμο στις θεατρικές αίθουσες,
όπου δόθηκαν.
6. Ξέρουμε ότι ο συμπαγής όγκος των Ποντίων, που
ξεριζώθηκε από την αλησμόνητη πατρίδα, εδώ σκόρπισε και, σε κάποιο βαθμό,
έχασε τη συνοχή του. Οι οικισμοί που αναπτύχθηκαν σε αστικές ή αγροτικές
περιοχές, βρέθηκαν εμπρός σε εντελώς νέα προβλήματα. Αυτό είχε τις γνωστές
συνέπειες. Κάπου μείναμε ξεκομμένοι και στο έλεος των εντοπίων επιδράσεων.
Εδώ, το ποντιακό θέατρο προσφέρει πολύ σημαντική
υπηρεσία. Δρα καταλυτικά και αποκαθιστά, θαρρείς, τον συνδετικό ιστό,
σπάζοντας τον πάγο και τα όποια πλέγματα έχει δημιουργήσει η προσφυγιά. Μια
θεατρική παράσταση σε ένα επαρχιακό κέντρο ή κεφαλοχώρι ξεσηκώνει την περιοχή,
γίνεται πανηγύρι. Απερίγραπτος ενθουσιασμός και ποικιλία εκδηλώσεων επικρατούν.
Ήταν το θέατρο, η παράσταση, ο μίτος για να ξαναβρούν οι Πόντιοι τη συνοχή,
αλλά και να εξάρουν την παρουσία τους.
7.
Όπως έχουμε αναφέρει στο σημείο 3 των θετικών στοιχείων, το θέατρο μας προκαλεί
συζητήσεις. Γράφονται απόψεις για το τι είναι, τι πρέπει να είναι, πού να
κινείται το θέατρο μας. Γράφονται άρθρα, μπαίνουν προβλήματα. Παρόλο που
ειπώθηκαν και γράφηκαν σημαντικά πράγματα, η προσπάθεια αυτή δεν οδήγησε -τότε
(4) - σε ένα αποτέλεσμα που να κλείνει, κατά κάποια έννοια, το θέμα. Η
προσπάθεια τείνει να ολοκληρωθεί με τη συγγραφή και την κυκλοφορία του βιβλίου
του Ερμή Μουρατίδη, σκηνοθέτη και συγγραφέα , με τίτλο «Το Ποντιακό Θέατρο -
Μικρασιατικός Πόντος, 1850-1922». Το βιβλίο αυτό καλύπτει το κενό που υπήρχε
αδικαιολόγητα και αποτελεί, αυτόχρημα, επιστημονική δουλειά. Το βιβλίο του Ερμή
Μουρατίδη αποτελεί σημαντικό θετικό στοιχείο στην πορεία του ποντιακού
θεάτρου, γιατί δίνει απαντήσεις, λύνει προβλήματα και βάζει προοπτικές.
8. Να εντάξουμε, τέλος, στα θετικά στοιχεία την
προσπάθεια που καταβάλλεται, ώστε να προκύπτουν καλύτερα αποτελέσματα στις
παραστάσεις. Παρόλο ότι αυτή η προσπάθεια δεν έχει πάρει διάσταση αξιόλογη.
1952 με τη συζυγο του Ελενη Νυφαδοπούλου
Β ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Παραθέσαμε, ήδη, τα θετικά στοιχεία στην πορεία του
ποντιακού θεάτρου από το 1922 και στο εξής. Έχω την αίσθηση ότι περιέλαβα τα
σημαντικότερα. Βέβαια, το καθένα από τα στοιχεία αυτά μπορεί να αποτελέσει
αντικείμενο παραπέρα ανάλυσης, όπως το ίδιο ισχύει και για τα αρνητικά στοιχεία,
που θα παραθέσω αμέσως πιο κάτω.
1.Το ποντιακό θέατρο έμεινε «τελείως αδιερεύνητο και
ασχολίαστο», δηλαδή δεν προκάλεσε το ενδιαφέρον των θεατρολόγων και αυτό
αδικεί το θέατρο μας. Και δεν έχει - έως πριν από την έκδοση του βιβλίου του
Ερμή Μουρατίδη - γραφεί καμιά ολοκληρωμένη μελέτη του θέματος (αποσπασματικές
απόψεις έχουν διατυπωθεί).
2. Ο ημερήσιος τύπος δεν ασχολείται πια με τις
παραστάσεις του ποντιακού θεάτρου, που περνούν απαρατήρητες και ασχολίαστες.
3. Δεν πήρε κανένας φορέας (σύλλογος - ομοσπονδίες)
κάποια πρωτοβουλία:
α) Για στοιχειώδη μύηση των ασχολουμένων με το ποντιακό
θέατρο, για την αξία του, τον χαρακτήρα του, τους σκοπούς του που πρέπει να
υπηρετεί, τη θεατρική δεοντολογία.
β) Στην ειδική σπουδή λίγων νέων πάνω στο αντικείμενο,
ώστε να έχουμε απόψεις και θεωρήσεις, αλλά και την ικανότητα για πρακτικές
λύσεις στις παραστάσεις μας.
Με άλλα λόγια, κανένας σύλλογος ή σωματείο ποντιακό
δεν πήρε την πρωτοβουλία για τη σύσταση υποτροφίας με σκοπό κάποιοι νέοι να
σπουδάσουν θέατρο, για να αναδείξουν με τις γνώσεις τους και τη δραστηριότητα
τους το θέατρο μας.
γ) Ενώ μπορούσαμε και είχαμε ευκαιρίες, δεν
εξασφαλίσαμε μια θεατρική αίθουσα - εδώ στη Θεσσαλονίκη - να στεγάσουμε το θέατρο
μας. (6)
4. Ποτέ οι σύλλογοι μας δεν διέθεσαν σημαντικά ποσά,
ικανά να δημιουργήσουν τις προϋποθέσειςια άρτιες θεατρικές παραστάσεις.
Ερεθίσματα για μια τέτοια γαλαντομία υπήρχαν πολλά.
5. Δεν καθιερώθηκε μια περιοδική θεατρική εκδήλωση,
ας την ονομάσουμε «Θεατρικοί αγώνες». Με τόσους θιάσους και ένα πλούσιο
θεατρικό ρεπερτόριο, μια τέτοια ετήσια εκδήλωση πολλά θα είχε να προσφέρει,
πολλά να διδάξει και διορθώσει στον τομέα αυτόν της δραστηριότητας μας.
6.
Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε ότι το ποντιακό θέατρο δεν υπηρετείται, σχεδόν
πάντοτε, με την αρμόζουσα προσοχή και σοβαρότητα και με τον προσήκοντα
σεβασμό. Οι εξαιρέσεις εδώ απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Γενικά,
παρακολουθούμε πρόχειρες παραστάσεις. Από αυτές λείπει η φροντίδα, η οργάνωση,
η αναζήτηση, η υπεύθυνη γνώση. Πολλές φορές οι παραστάσεις καταλήγουν σε
μεταφορά του λόγου στη σκηνή από το χαρτί και αυτό με παραλείψεις, αλλοιώσεις
και προσθήκες της στιγμής. Τα μηνύματα των έργων χάνονται ή υποβαθμίζονται. Η
ψυχή του έργου μένει στα αζήτητα. Και ακόμη, λείπει, σχεδόν εντελώς, η έγνοια
για τη μουσική, τις ενδυμασίες, τα σωστά σκηνικά, τον εποικοδομητικό φωτισμό.
Έτσι, είναι αδύνατον να αποκαλυφθούν οι όποιες αρετές του έργου ή,
τουλάχιστον, να μην υποβαθμίζονται αυτές. Αυτή η κατάσταση αποβαίνει, τελικά,
σε βάρος της αξίας και της αντίληψης που πρέπει να επικρατεί για το ποντιακό
θέατρο.
Με βεβαιότητα μπορούμε, ασφαλέστερα τώρα, να πούμε ότι
όλες αυτές οι αρνητικές επισημάνσεις, αυτά τα στοιχεία, που έχουμε εντάξει στο
β' μέρος αυτού του σημειώματος, μπορούσαν, εν μέρει ή στο σύνολο τους, να είχαν
παραμεριστεί. Γιατί όλα, σχεδόν, αυτά οφείλονται σε αμέλεια, σε άρνηση ή
αδυναμία παραγόντων να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να επιτελέσουν στο
ακέραιο την υποχρέωση τους, άτομα και οργανώσεις.
Όμως,
το ποντιακό θέατρο συνεχίζει την πορεία του. Δεν αποτολμούμε να θέσουμε
κάποια χρονική στιγμή ως τέρμα της ιστορίας του. Αλλά γι' αυτό υπάρχουν και
χρόνος και τρόπος να αποκατασταθούν οι αναγκαίες ισορροπίες για μια νέα,
εντελώς νέα, κίνηση, που θα αναγάγει το θέατρο μας σε αντικείμενο γενικότερου
ενδιαφέροντος.
Τάκης
Παρασκευόπουλος
Θεσσαλονίκη,
Μάρτιος 1993
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου