Οι Έλληνες και το εθνικό ζήτημα στον Καύκασο

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2011

Καύκασος ιστορικά υπήρξε κοιτίδα πολλών λαών και σημαντικός χώ­ρος μυθολογικής αναφοράς. Ακόμη και στο ερώτημα περί του τόπου γένεσης των "λεγόμενων ινδοευρωπαϊκών "λαών, η πλέον σύγχρονη επιστημο­νική εκδοχή προτείνει τον Καύκασο ως αρχέγονη κοιτίδα.
Όμως, ανεξάρτητα από τα ερωτήματα των επιστημόνων και τους κληρονομημένους μύθους, ο Καύκασος παραμένει μια πολυ­εθνική περιοχή που παράγει διαρκώς ένταση και συγκρούσεις.
Η μετάβαση από την πολυεθνική σοβιετική δομή στο μετασοβιετικό έθνος - κράτος δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση. Ειδικά, όταν οι ενεργειακοί παράμετροι καθορίζουν τις συμπεριφορές των με­γάλων δυνάμεων.

Από παλιά οι εθνικές αντιπαραθέσεις
Κατά την προσοβιετική εποχή, το πρόβλημα της πολυμορφίας αντιμετωπίστηκε με τη δοκιμασμένη συνταγή του μεγαλορωσικού πανσλαβισμού, δηλαδή τη βίαιη αφομοίωση.
Την περίοδο που μεσολάβησε μεταξύ της αντιτσαρικής επανάστασης του Φεβρουαρίου του 1917 και της μπολσεβικικής του Οκτωβρίου του ίδιου έτους, οι εξελίξεις στον Καύκασο κινήθηκαν στην κατεύθυνση δη­μιουργίας εθνών - κρατών.
Οι σημερινές εθνικές αντιπαραθέσεις εμφανίστηκαν και τότε με ιδιαίτερη ένταση. Κάθε εθνική ομάδα προσπάθησε με πολιτικά και στρατιωτικά μέσα να εξασφαλίσει την κυριαρχία της επί του εδάφους που θεωρούσε ότι της ανήκει.
Ακόμα και οι πολυάριθμες ελληνικές κοινότητες θα οργανώσουν τα δικά τους ένοπλα τμήματα, θα διατυπώσουν αξιώσεις αυτονομίας και θα συγκρουστούν με τα κυρίαρχα έθνη της περιοχής, τους Γε­ωργιανούς και τους Αρμένιους, στην προσπάθεια να κατοχυρώσουν τα δικά τους συμφέροντα.

Η επανάσταση των μπολσεβίκων θα βάλει τέλος στις διεργασί­ες αυτές, θα ενσωματώσει βίαια τις ανεξάρτητες αστικές δημοκρα­τίες (αρμενική και γεωργιανική) του Καυκάσου και θα επιχειρήσει να επιλύσει το εθνικό ζήτημα με νέους τρόπους.
Κατά τις πρώτες δεκαετίες, οι μπολσεβίκοι θα κινηθούν στην αντίθετη κατεύθυν­ση από αυτή της τσαρικής Ρωσίας. Ο Λένιν, στην πολιτική του αντίληψη, θεωρούσε ότι οι εθνικοί - δημοκρατικοί αγώνες και η σοσιαλιστική επανάσταση συνδέονταν με μια βαθύτατη διαλεκτική σχέση. Σε αντίθεση με τον Στάλιν, αντιλαμβανόταν τη σημασία του εθνικού συναισθήματος των καταπιεσμένων πληθυσμιακών ομάδων.
Κατά τα πρώτα έτη της εξουσίας του έγινε προσπάθεια να εφαρμόσει ένα σύστημα που θα επέτρεπε, αφενός να ανθίσει ο πολιτισμός των εθνοτήτων στο συγκεκριμένο πολιτικό πλαίσιο και, αφετέρου, να εξασφαλιστούν τα δικαιώματα τους μέσα από μια συγκεκριμένη διοικητική δομή.
 Στη βάση αυτή δημιουργήθηκε το σοβιετικό διοικητικό σύστημα που έμοιαζε, λίγο ή πολύ, με τις μπάμπουσκες. Δηλαδή με το ρωσικό παιχνίδι, όπου πολλές κού­κλες βρίσκονται η μια μέσα στην άλλη.
Έτσι, μέσα στη Σοβιετική Ένωση δημιουργήθηκαν οι σοβιετικές σοσιαλιστικές δημοκρατίες, οι οποίες περιείχαν τις αυτόνομες σοσιαλιστικές δημοκρατίες, που με τη σειρά τους περιείχαν αυτόνομες περιοχές.
Ακόμη και οι Έλ­ληνες της ΕΣΣΔ διέθεταν τέσσερις αυτόνομες περιοχές μέχρι το 1937. Τρεις στην Ουκρανία, μία στη Νότια Ρωσία και ετοιμάζο­νταν να ιδρύσουν και πέμπτη στην περιφέρεια του Σοχούμι, στην Αμπχαζία.


Στην εποχή του Στάλιν θα αλλάξουν πολλές από τις λενινιστι­κές σταθερές. Στη θέση της ανάπτυξης των εθνικών πολιτισμών θα προωθηθεί ο εκρωσισμός.
Πολλές μικρές εθνότητες, που οι σταλινικοί θεωρούσαν ότι διέθεταν «μητέρα-πατρίδα» κάπου στη Δύση θα αντιμετωπιστούν συλλήβδην ως «εχθροί του κράτους» με τραγικές επιπτώσεις στη φυσική τους υπόσταση. Στην περι­οχή του Καυκάσου θα βρεθούν στο στόχαστρο της ρατσιστικής πολιτικής των σταλινικών, οι μουσουλμανικές πληθυσμιακές ομά­δες (Τσετσένοι, Μεσχετίνοι, Ιγκουσέτιοι κ.ά), καθώς και οι Έλληνες.
Μόνο ο θάνατος του Στάλιν απέτρεψε τις προσπάθειες βίαιης καταστολής και μεγαλύτερων εθνικών ομάδων, όπως οι Ουκρανοί ή οι Αμπχάζιοι.

Οι λόγοι εμφάνισης εθνικών αντιδικιών
 Η εκτόπιση πολλών εθνικών ομάδων στη Σιβηρία και στην Κε­ντρική Ασία και η απόδοση των περιουσιών τους και των εδαφών τους σε άλλες εθνότητες διατηρεί μέχρι και σήμερα πολλούς λό­γους για την εμφάνιση εθνικών αντιδικιών και συγκρούσεων. Έτσι, οι εθνικές εκκρεμότητες παρέμειναν και εμφανίστηκαν με ιδιαίτερη σφοδρότητα τη μετασοβιετική εποχή.

Προσπάθεια απόλυτου ρωσικού ελέγχου
Όμως, η κύρια αιτία που συντηρεί τις σύγχρονες εθνικές συ­γκρούσεις, είναι η προσπάθεια των κυριάρχων εθνικών ομάδων να επιβάλλουν ένα καθεστώς απόλυτου ελέγχου σε μια πολυεθνική περιοχή.
 Οι περιοχές άλλων εθνοτήτων που ως Αυτόνομες Δημο­κρατίες βρέθηκαν μέσα στην επικράτεια της παλιάς Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας που τώρα μεταλλάχθηκε σε έθνος-κράτος, βρέθηκαν στο στόχαστρο των νέων εθνικιστικών γραφειοκρατιών.
Έτσι μια σειρά από συγκρούσεις ξέσπασαν σ' όλη την έκταση της Σοβιετι­κής Ένωσης. Από την περιοχή των Γκαγκαούζων στη Μολδαβία και την Υπερδνειστερία, μέχρι την Κριμαία, την Τσετσενία, την Οσετία, το Ναγκόρνο Καραμπάχ, την Αμπχαζία επαναλήφθηκε ακριβώς το ίδιο σκηνικό.
Σίγουρα αποτελεί «ιστορική φάρσα» το γεγονός ότι ενώ η Δύση εγκαταλείπει τη μορφή του έθνους-κράτους ως μη παραγωγική και διαμορφώνει νέες πολυεθνικές δομές τύπου Ευρωπαϊκής Ένωσης, την ίδια στιγμή στην Ανατολή αρχίζει η εποχή του έθνους-κράτους.
Στα παλιά πολυεθνικά κομμουνιστικά κράτη που κατέρρευσαν - κυρίως Σοβιετική Ένωση και Γιουγκοσλαβία - δρομολογήθηκε στη δεκαετία του 1990 η διαδικασία διαμόρφωσης έθνους-κράτους. Είναι μια μοναδική αντινομία, όπου ενώ ο φυσικός χρόνος μεταξύ Δύσης και Ανατολής είναι ο ίδιος, εν τούτοις ο ιστορικός χρόνος διαφέρει κατά πολύ.
Οι διεργασίες και εξελίξεις στη Γεωργία

Οι Γεωργιανοί υπήρξαν ένας από τους λαούς που διεκδικούσε έντονα την ανεξαρτησία του κατά τα τελευταία χρόνια της σοβι­ετικής κυριαρχίας. Μόνιμο μέλημα των μετασοβιετικών ηγεσιών ήταν η υποταγή του 30% περίπου του πληθυσμού που δεν είχε γεωργιανική καταγωγή.
 Από τα 5,6 εκατομμύρια των κατοίκων οι Αρμένιοι ανέρχονται σε μισό εκατομμύριο, ενώ 400.000 είναι Αζέροι. Παράλληλα, τρεις περιοχές της είχαν καθεστώς αυτονομίας: η Αμπχαζία, η Νότια Οσετία και η Ατζαρία, όπου κατοικούσαν μουσουλμάνοι Γεωργιανοί.
Οι Γεωργιανοί έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη σοβιετική ιστο­ρία. Δίπλα στον Λένιν υπήρχαν κορυφαίοι επαναστάτες, όπως ο Στάλιν, ο Ορτζονικίτζε κ.ά. Κατά την εποχή του Στάλιν, την αυταρχική σοβιετική εξουσία άρχισαν να την ασκεί κατά το δο­κούν η γεωργιανική ομάδα εξουσίας.
Ο Λαυρέντι Μπέρια, δεξί χέρι του Στάλιν και επίδοξος διάδοχος του, θεωρείται υπεύθυνος για πολλά εθνικά εγκλήματα κυρίως κατά των Ελλήνων και των Αμπχαζίων.

Η εκμετάλλευση του ακραίου εθνικισμού
Η ιδιαίτερη αυτή θέση των Γεωργιανών στη σοβιετική ιστορία φαίνεται ότι εμφύσησε ένα αυξημένο συναίσθημα εθνικής υπερη­φάνειας, το οποίο κατά τις εποχές της κατάρρευσης θα διοχετευτεί από επιδέξιους δημαγωγούς σε ακραίο εθνικισμό.
Ο Γκαμσαχουρντία θα προσπαθήσει να εμφυσήσει στο γεωργιανό λαό ρατσιστικά συναισθήματα κατά των «ξένων» και θα οδηγήσει τη νεαρή Γεωρ­γία σε μια ανοιχτή αμφισβήτηση της αυτόνομης υπόστασης της Οσετίας, της Αμπχαζίας και της Ατζαρίας.
Αποτέλεσμα ήταν οι διαδοχικοί πόλεμοι, πρώτα με τους Οσετίνους και στη συνέχεια με τους Αμπχάζιους.

Ο ανορθολογισμός των Γεωργιανών και η υποτίμηση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας τους θα τους οδη­γήσει σε διαδοχικές ήττες. Η ανατροπή του Γκαμσαχουρντία και η ανάληψη της διακυβέρνησης από τον Σεβαρνάτζε θα επιτρέψει να σταθεροποιηθεί κάπως η ρεαλιστική πολιτική διαχείριση.
Όμως η ανατροπή του Σεβαρνάτζε από τους αμερικανόφιλους υποστη­ρικτές του Σαακασβίλι, επανέφερε τη Γεωργία στην εποχή του Γκαμσαχουρντία.
Η αυτή κρίση αποτυπώνεται και στην πορεία της ελληνικής κοινότητας της Γεωργίας. Οι περισσότεροι από τους 100.000 πολίτες που ανήκαν στην αναγνωρισμένη ελληνική μειο­νότητα, κατέφυγαν στην Ελλάδα, την Κύπρο και τη Νότια Ρωσία.
Σήμερα ο αριθμός αυτών που παραμένει στη Γεωργία δεν ξεπερνά τους 10.000.

 Βλάσης Αγτζίδης
Διδάκτορας Σύγχρονης Ιστορίας



Share
 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah