«Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΝΤΙΑΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ & ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ: ΤΙ ΥΠΑΡΧΕΙ - ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΠΕΙ»

Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011

Το θέμα της ιστορίας του Ποντιακού ελληνισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι ανοιχτό εδώ και πολλά χρόνια, συζητιέται, όμως, εντονότατα την τελευταία περίπου 1Οετία.
Αν το δούμε προσεκτικότερα, θα διαπιστώσουμε ότι είναι πολύ πιο σύνθετο απ ό,τι φαίνεται.
Δεν είναι μόνον η ιστορία, αλλά και η τόσο πλούσια και με ξεχωριστή σε ποιότητα λαογραφία μας, που διεκδικούν μια θέση στα σχολικά εγχειρίδια και στα Αναλυ­τικά Προγράμματα του Γυμνασίου και του Λυκείου.
Κατ' επέκταση, και η στενότερη ή ευ­ρύτερη λογοτεχνία που εμπνέεται και τροφοδοτείται πότε από τη μία και πότε από την άλλη.
Αν έτσι, σφαιρικά, δούμε τα πράγματα, θα έχουμε μπροστά μας την ανατομία ενός προβλήματος: Ο Πόντος με την ιστορία, τη λαογραφία και την κουλτούρα του, έχει να πα­ρουσιάσει κάτι που να ξεπερνά τα αποκλειστικά δικά μας, δηλ. των Ποντίων, ενδιαφέρο­ντα και ν' αντέχει στις αυξημένες απαιτήσεις της σημερινής ευρύτερης ελληνικής κοινω­νίας;
Μπορούμε, μ' άλλα λόγια, να δεχτούμε ότι η πορεία του Ποντιακού Ελληνισμού ση­μαδεύει, με εμφανή ιδιαιτερότητα, ορισμένες φάσεις πορείας του ευρύτερου Ελληνι­σμού, ώστε η οποιαδήποτε παράλειψη ή και συγκριτική του υποβάθμιση, στα σχολικό εγχειρίδια, να αποτελεί κραυγαλέα πρόκληση και να μη μας αφήνει αδιάφορους;
Τα ερωτήματα που θέτουμε επιβάλλουν την ανάγκη:
1)   να διερευνήσουμε, πρώτο πρώτα, τα αξιομνημόνευτα σημεία που έχει να παρουσιάσει στην ιστορία, στη Λαογραφία και στη Λογοτεχνία ο Ελληνισμός του Πόντου, συγκριτικά με άλλες ελληνικές περιοχές, και να σταθούμε μόνο σ' αυτά.
 Γιατί στα περισσότερα η ιστορική μοίρα και η πνευματική πορεία των Ποντίων ταυτίζεται απόλυτα με τα αντίστοιχα φανερώματα των άλλων Ελλή­νων και δεν έχει να παρουσιάσει τίποτε το ιδιαίτερο.
 2) Να ρίξουμε μια κριτική ματιά στα εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια και στα Αναλυτικά Προγράμματα της Β/θμιας Εκπαίδευσης (Γυμνασίου και Λυκείου), για να δούμε ποια από τα παραπάνω θίγονται σ' αυτά και αν ο τρόπος με τον οποίο εξετάζονται κρίνεται ικανοποιητικός.
Μετά τις δύο αυτές διερευνητικές φάσεις εξέτασης, τη μια από το χώρο της πραγματικότητας και την άλλη στην περιοχή εκπαίδευσης ,θα είμαστε νομίζω, σε θέση να καταλήξουμε σε ορισμένες θέσεις και να διατυπώσουμε κάποιες συγκεκριμένες προτάσεις.


Στάθης Πελαγίδης
Καθηγητής  Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης



Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah