Η καταστροφή της Σμύρνης από τους Τούρκους ήταν ένα γεγονός εξαιρετικά μεγάλης σημασίας για την ιστορία της Εκκλησίας. Την εποχή που γεννήθηκε ο Προφήτης Μωάμεθ, περί το 570 μ.Χ., ο χριστιανισμός είχε εξαπλωθεί πέρα από την Ευρώπη, σε όλες τις αρχαίες επαρχίες της Ασίας μέχρι την Κασπία Θάλασσα, σε μια μεγάλη λωρίδα της Συρίας και στη Βόρεια Αφρική μέχρι τον Ατλαντικό Ωκεανό.
Σμύρνη |
Το 30 μ.Χ., σύμφωνα με τον ιστορικό της χριστιανικής Εκκλησίας Kurtz, οι πιστοί του χριστιανισμού δεν ξεπερνούσαν τα πεντακόσια άτομα σε ολόκληρο τον κόσμο. Μέχρι το 100 μ.Χ., όμως, αυξήθηκαν σε πεντακόσιες χιλιάδες πιστούς και το 311 μ.Χ. έφθαναν πια τα τριάντα εκατομμύρια.
Η Μικρά Ασία και η Αφρική κατέχουν ξεχωριστή θέση στην εκκλησιαστική ιστορία, επειδή με αυτούς τους τόπους έχουν συνδέσει το όνομά τους πολλοί πατέρες της Εκκλησίες και μάρτυρες, όπως ο Πολύκαρπος της Σμύρνης, ο Τερτυλλιανός της Καρχηδόνας, ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, ο Χρυσόστομος της Αντιοχείας, ο Ωριγένης της Τύρου, ο Κυπριανός της Καρχηδόνας και ένα ολόκληρο τάγμα αγίων ανδρών. Ο Άγιος Παύλος, εξάλλου, είχε γεννηθεί στην Ταρσό της Κιλικίας.
Κατά τον όγδοο αιώνα ο Τιμόθεος έστειλε μια ομάδα ιεραποστόλων στα ενδότερα της Μεσοποταμίας. Στόχος του ήταν να προσηλυτίσει τους Τατάρους, που είχαν εξαπλωθεί πέρα από την Κασπία και έφθαναν μέχρι την Κίνα.
Ήθελε να εξαπλώσει τη γνώση του ευαγγελίου σ' αυτούς τους άγριους τόπους. Επισημαίνω ακόμα ότι στη Μικρά Ασία βρίσκονταν και οι Εφτά Εκκλησίες της Αποκάλυψης. Το γεγονός ότι η Σμύρνη ήταν η τελευταία από αυτές και κρατούσε αναμμένο το λύχνο της μέχρι το 1922 δίνει ακόμα μεγαλύτερη σημασία στην καταστροφή της από τους Τούρκους.
Στόχος του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, όταν έχτιζε την πρωτεύουσά του, ήταν να οικοδομήσει μια πόλη σαφώς χριστιανική, που θα αποτελούσε τη μητρόπολη της χριστιανοσύνης.
Ακόμα και σήμερα παραμένει αξέχαστη αυτή η πόλη, η ξακουστή για τη μεγαλοπρέπειά της, την πνευματική της καλλιέργεια, τις τέχνες, τον πολιτισμό, τον πλούτο και τη δύναμή της. Η φήμη της την ήθελε κέντρο έρευνας, μάθησης αλλά και ευσέβειας. Μπροστά στους άρχοντες και στις αρχόντισσες του Βυζαντίου, οι ιππότες και οι μαρκησίες της Δυτικής Ευρώπης έμοιαζαν χοντροκομμένοι χωριάτες και φτηνά αντίγραφα.
Η Κωνσταντινούπολη δεν έχασε την αρχοντιά της ακόμα κι όταν τη λεηλάτησαν οι Λατίνοι σταυροφόροι, αφήνοντάς τη μισοερειπωμένη. Από τη συμφορά αυτή το Βυζάντιο δεν μπόρεσε ποτέ να συνέλθει. Σ' αυτή την κατάσταση το βρήκαν οι Τούρκοι όταν τελικά άπλωσαν το χέρι τους επάνω του, σκορπίζοντας τους χριστιανούς στη Δύση για να αναγεννήσουν την Ευρώπη.
Η Αναγέννηση, αυτό το θαυμάσιο ξύπνημα από το λήθαργο και τα σκοτάδια του Μεσαίωνα, ήταν σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα των γνώσεων που έφεραν στην Ευρώπη οι λόγιοι της Κωνσταντινούπολης, όταν δραπέτευσαν από εκεί για να γλιτώσουν. Οι λόγιοι αυτοί κρατούσαν αναμμένο το λύχνο του κλασικού πολιτισμού όσους αιώνες στην Ευρώπη βασίλευε ο σκοταδισμός και η άγνοια.
Αν είχε γλιτώσει η Κωνσταντινούπολη και το χριστιανικό στοιχείο του Βυζαντίου, οι συνέπειες στην εξέλιξη του πολιτισμού θα ήταν ανυπολόγιστες. Τι θαυμαστή ελληνική πόλη θα ήταν σήμερα η Κωνσταντινούπολη αν είχε παραμείνει ελληνική με τις κλασικές παραδόσεις της και τους τεράστιους θησαυρούς του αρχαίου πολιτισμού!
Ήταν μια πόλη που ξεπερνούσε στην ακμή της ακόμα και το σημερινό Παρίσι, πλαγιασμένη σαν πανέμορφη αρχοντοπούλα στο πλευρό του Βοσπόρου, ξακουστή ως τα πέρατα της γης για το εμπόριο της, τα σχολεία της, τις επιστήμες που είχε αναπτύξει και για όλες τις χάρες του χριστιανικού πολιτισμού.
Να τι λέει και ο Sir Edwin Pears στη γνωστή του ιστορία:
«Η Νέα Ρώμη του Αυγούστου Κωνσταντίνου έπεσε στα χέρια μίας ορδής τυχοδιωκτών από την Ανατολή. Ήταν Τουρανοί στην καταγωγή και νοθογενείς εξαιτίας των πολυγαμιών τους συνηθειών. Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη νίκη της Ασίας κατά της Ευρώπης. Για πολλές δεκαετίες μετά την άλωση κοντέψαμε να πιστέψουμε ότι η Ανατολή θα τα κατάφερνε τελικά να καταστρέψει τους καρπούς του Μαραθώνα».
Ο ίδιος συγγραφέας γράφει και τα εξής:
«Το ριζικό της Κωνσταντινούπολης κάτω από την κυριαρχία των νέων ηγεμόνων της ήταν να καταντήσει η πιο έκφυλη πρωτεύουσα της Ευρώπης. Πραγματικά, η αλλοτινή Βασιλεύουσα δεν μπόρεσε στο εξής να συνεισφέρει το παραμικρό στην ιστορία της ανθρώπινης φυλής.
Ανύπαρκτη τέχνη, ανύπαρκτη λογοτεχνία, ανύπαρκτη ακόμα και η χειροτεχνία της. Μετά το 1453 δε δημιούργησε τίποτα που να αξίζει τον κόπο να μείνει στην ιστορία. Η αιχμαλωσία της ήταν μεγάλη δυστυχία για όλους τους υπηκόους της και δεν υπήρξε το παραμικρό αντισταθμιστικό όφελος που να απαλύνει κάπως την πολιτισμική συμφορά που τους βρήκε.
Η άθλια διοίκηση έφερε τη φτώχεια σε όλη την αυτοκρατορία. Η νέα εξουσία άφησε ακαλλιέργητες τεράστιες εκτάσεις, αδιαφόρησε για το μαρασμό και την εξαφάνιση όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων, σφάλισε τα ορυχεία, ουσιαστικά κατάργησε το εμπόριο και άφησε τον πληθυσμό της να αργοπεθαίνει.
Το πιο πλούσιο κράτος της Ευρώπης έγινε το φτωχότερο. Η πιο πολιτισμένη αυτοκρατορία έγινε η πιο βάρβαρη. Οι κατακτημένοι λαοί και οι θρησκείες τους αποδυναμώθηκαν και έσπασε το ηθικό τους. Θίχτηκαν τόσο τα οικονομικά όσο και τα πνευματικά τους συμφέροντα. Οι χριστιανοί αποκαρδιώθηκαν και δεν ξαναβρήκαν το κουράγιο που είχαν άλλοτε».
Όλες οι αποτροπιαστικές σκηνές που περιγράφει ο Pears ότι επακολούθησαν μετά την άλωση της Μητρόπολης του χριστιανισμού (σφαγές, βιασμοί και λεηλασίες) επαναλήφθηκαν και στη Σμύρνη. Τώρα μάλιστα οι Τούρκοι είχαν εφεύρει και νέο βασανιστήριο: άφηναν τους ταλαίπωρους χριστιανούς να μαρτυράνε πεινασμένοι και διψασμένοι στην προκυμαία.
Από τότε που χάθηκε η Κωνσταντινούπολη, πήρε τη θέση της στην πρωτοκαθεδρία η Σμύρνη —η Σμύρνη των Άπιστων (Γκιαούρ Ισμίρ) όπως την έλεγαν οι Τούρκοι. Η πόλη αυτή έγινε το νέο προπύργιο της χριστιανοσύνης και του ελληνικού πολιτισμού στην Εγγύς Ανατολή. Είχε μεγάλες και αξιόλογες βιβλιοθήκες, λογίους και φημισμένα σχολεία. Οι Έλληνες και οι Αρμένιοι της Σμύρνης θα μπορούσαν ανά πάσα στιγμή να νιώσουν ασφαλείς —αρκεί να άλλαζαν πίστη. Εν τούτοις, παρ' ότι υπήρξαν και αποστάτες, σε γενικές γραμμές οι Σμυρνιοί δεν αλλαξοπίστησαν. Κράτησαν τη θρησκεία τους και υπέφεραν τα πάνδεινα.
Ο μοναδικός πολιτισμός που υπήρξε στην Τουρκία από την αποφράδα μέρα του 1453, ήταν αυτός που πρόσφεραν τα χριστιανικά απομεινάρια της γηραιάς Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Γι' αυτόν το λόγο και είχε ιδιαίτερη σημασία το έργο των αμερικανικών και των άλλων ξένων ιεραποστολών. Βλέπετε, αρχικά πήγαν στην Τουρκία για να προσηλυτίσουν τους Τούρκους.
Πολύ σύντομα ανακάλυψαν ότι αυτό ήταν αδύνατο και τότε βρήκαν την αληθινή τους αποστολή: την ενθάρρυνση των Ελλήνων και των Αρμενίων που είχαν απελπιστική ανάγκη να τονωθεί το θρησκευτικό τους συναίσθημα.
Η ταχύτατη πρόοδος που σημειωνόταν τα τελευταία χρόνια στη γεωργία, τη βιοτεχνία, το εμπόριο και την παιδεία ανύψωνε το χριστιανικό στοιχείο στην Ανατολή και άρχισε να υφαίνει ξανά το κουρελιασμένο λάβαρο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Στις Μεγάλες Δυνάμεις δόθηκε, έστω και με πεντακόσια χρόνια καθυστέρηση, η μεγάλη ευκαιρία να επανορθώσουν τα λάθη τους και την αδικία που είχε καταντήσει τζαμί την Αγία Σοφία. Αλλά η ευκαιρία χάθηκε.
Τζορτζ Χορτον
" Αναφορικά με την Τουρκία"
Τζορτζ Χορτον
" Αναφορικά με την Τουρκία"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου