Αν είναι δύσκολο στο τραγικό ρεσιτάλ του ανθρώπου και στις γιγαντιαίες συναυλίες της ιστορίας να διακρίνουμε τον δεσπόζοντα τόνο, τότε είναι σχεδόν αδύνατο να διαγνώσουμε, στις δραματικές ώρες που ακολούθησαν την καταστροφή, ποιο είναι το βασικό στοιχείο που χαρακτηρίζει αυτήν την περίοδο της ελληνικής ιστορίας.
Οι κυρίαρχες νότες βγαίνουν από το ερωτικό-δημιουργικό τσέλλο ή ακούγονται οι εφιαλτικοί ήχοι της Αποκάλυψης;
Γιατί αν ο Ελληνισμός έχασε προς στιγμή (;) προαιώνιες εστίες, η Ελλάδα κέρδισε την πολιτική, κοινωνική και οικονομική της ωρίμανση. Όπως γράφει ο Σπύρος Μαρκεζίνης «το 1922 και όχι το 1912 εγεννήθη η νέα Ελλάς και οι πρόσφυγες υπήρξαν το νέο αίμα της».
Απο την καταστροφή τη Σμύρνης |
Είναι σχεδόν αδιανόητο πώς σε ένα πληθυσμό 5.000.000 προστέθηκαν σε ελάχιστο χρόνο 1.500.000 άνθρωποι που θα έπρεπε να τραφούν, να στεγασθούν, να ζήσουν εν τέλει.
Ίσως το μεγαλύτερο επίτευγμα της νεότερης ελληνικής ιστορίας να είναι αυτή η ασύλληπτη έκχυση ενέργειας που ακολούθησε την δεκαετή πολεμική προσπάθεια 1912-1922.
Το ανάλογο για την σημερινή Γαλλία των 50.000.000 θα ήταν η εισροή ενός πληθυσμού 15.000.000. Σε λιγότερο από μια δεκαετία οι «πεινώντες και διψώντες» πρόσφυγες αποκαταστάθηκαν και σμίλευσαν το πρόσωπο της Νέας Ελλάδας δημιουργώντας μια εύκαμπτη αλλά άθραυστη ραχοκοκαλιά.
Αντίθετα η νεότερη Τουρκία έχασε όχι μόνο την ελίτ της (διανοουμένους, βιομηχάνους, κτηματίες, καλλιτέχνες) αλλά και τον κυριότερο συνδετικό ιστό της κοινωνίας, τα άπειρα μικροεπαγγέλματα, τους σιδεράδες, τους ραφτάδες, τους δημιουργικούς μικροκτηματίες, τους ψαράδες.
Μια ανεκτίμητη επένδυση αιώνων χάθηκε στην δεκαετία του 1914-1924. Γιατί, φυσικά, στην εκδίωξη του ελληνικού στοιχείου θα πρέπει να προσθέσουμε και την φυσική εξόντωση του αρμενικού.
Και όλα αυτά χωρίς να αποκτηθεί η περίφημη εθνική ομοιογένεια που τόσο αδίστακτα και επίμονα επεδίωξαν τόσο οι Νεότουρκοι όσο και ο συνεχιστής τους Μουσταφα Κεμάλ .
Η εκδίκηση της ιστορίας θα συντελεσθεί δια χειρός μουσουλμανικής. Οι Κούρδοι που αποτελούν το 1/4 τουλάχιστον του πληθυσμού της Τουρκίας θα απαντήσουν στην προσπάθεια της τουρκικής ηγεσίας για φυλετική καθαρότητα.
Απο την καταστροφή της Σμύρνης |
Η ανάλυση των παραπάνω σκέψεων δεν είναι αρμοδιότητα του γράφοντος ο οποίος πιστεύει πως οι ιστορικοί θα δώσουν τις απαντήσεις . Θέλει μ' ένα και μόνο στοιχείο από ένα βιβλίο που ελπίζει να εκδόσει προσεχώς, να δώσει την έκταση της απώλειας.
Από τους 130 περίπου εισαγωγείς, εξαγωγείς, ασφαλιστές και πράκτορες της Τραπεζούντας το 1884, μόνο οκτώ (8) ήταν μουσουλμάνοι, ενώ οι υπόλοιποι ήταν Χριστιανοί, Έλληνες και Αρμένιοι.*
Το λαμπάδιασμα συνεπώς της Σμύρνης , φώτισε ένα γεγονός που έχει όλα τα στοιχεία μιας ελληνικής τραγωδίας της οποίας αναζητείται η Κάθαρση.
Γρηγόρης Τρουφάκος
Ιανουάριος 1994
* Εργασία του Τούρκου ιστορικού liner Turgay βασισμένη σε αγγλικά προξενικά έγγραφα και περιέχεται στο βιβλίο "Christian and Jews in the Ottoman Empire, an International Symposium", held at Princeton University.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου