Η Ελλάδα έχει μετατραπεί, προ πολλού εκ των πραγμάτων, σε χώρα μετανάστευσης. Όποιος παραβλέπει τούτη την πραγματικότητα, παραβλέπει ταυτοχρόνως και τα τεράστια προβλήματα που συνεπάγεται τούτη η εξέλιξη για την ελληνική κοινωνία.
Ήδη έχουμε αργοπορήσει πάρα πολύ στην αντιμετώπιση της κατάστασης. Η καθυστέρηση στην αντιμετώπιση δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο τις πιθανότητες επιτυχούς αντιμετώπισης των δυσκολιών που αντιμετωπίζει και θα αντιμετωπίζει η χώρα με το νέο αυτό φαινόμενο.
Και ενώ το ζήτημα της μετανάστευσης αποτελεί ένα από τα πιο πολύπλοκα προβλήματα της παρούσας ιστορικής συγκυρίας η αντιμετώπιση του είναι ελλιπής, σχεδόν ανύπαρκτη, με αποτέλεσμα να διαχέονται ρατσιστικές νοοτροπίες στο κοινωνικό σώμα, οι οποίες αποκτούν ισχυρά ερείσματα και συγκροτούν ένα επιστημονικοφανές ιδεολογικοπολιτικό υπόβαθρο.
Ενδεικτικό είναι το άρθρο του Θόδωρου Κατσανέβα, στελέχους παλαιοτέρων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και πρώην συζύγου της αδελφής του σημερινού πρωθυπουργού Σοφίας Παπανδρέου, με το χαρακτηριστικό τίτλο «Η μαζική εισβολή» στην εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» (Κυριακή 14/12/2008). Εδώ επιστρατεύεται η κινδυνολογία για να δημιουργήσει ξενοφοβικές διαθέσεις:«... σήμερα αντιμετωπίζουμε τη μαζική εισβολή εκατοντάδων χιλιάδων μουσουλμάνων λαθρομεταναστών από την Αφρική και την Ασία, με τη συνδρομή του επίσημου τουρκικού κράτους που τους μεταφέρει ακόμη και με κρατικά πλοιάρια του λιμενικού σώματος.
Λόγω ισχυρών πολιτισμικών και θρησκευτικών ιδιαιτεροτήτων, οι συγκεκριμένοι λαθρομετανάστες είναι αδύνατο να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία. Παρ' όλο τον πρέποντα σεβασμό στη μουσουλμανική θρησκεία και στις παραδοσιακές σχέσεις φιλίας των Ελλήνων με τον αραβικό κόσμο, εφόσον συνεχιστεί η σημερινή μαζική εισροή τους, σε 10 χρόνια, μαζί με τις πληθωρικές γεννήσεις τους, θα ανέρχονται , σε 4.000.000 και σε 20 χρόνια σε 9.000.000 άτομα.
Δηλαδή θα έχουν υπερβεί αριθμητικά το γερασμένο και συρρικνωμένο ελληνικό πληθυσμό».
Η κυβερνητική πρόταση για νομιμοποίηση τμημάτων των μεταναστών και για την απόδοση της ελληνικής υπηκοότητας δίνει τη δυνατότητα για έναν εμπεριστατωμένο και νηφάλιο διάλογο για τον τρόπο αντιμετώπισης του σύνθετου, όσο και δύσκολου αυτού προβλήματος. Δύσκολου τόσο για την χώρα υποδοχής και ακόμη πιο δύσκολο για τους ίδιους τους μετανάστες.
Πρόκειται όμως για νέο φαινόμενο στην ελληνική κοινωνία; Η μετακίνηση μεγάλων πληθυσμιακών μαζών είναι κάτι πρωτόγνωρο στη νεοελληνική ιστορία;
Στον ανάπηρο δημόσιο λόγο που εκφέρεται μέσα από ποικίλους διαύλους, αναπαράγεται συνεχώς ο ισχυρισμός, ότι η Ελλάδα υπήρξε αποκλειστικώς χώρα εκροής ανθρώπινου δυναμικού και, κατ' επέκταση, οι Έλληνες κατανοούν το πρόβλημα και απέχουν από ρατσιστικές νοοτροπίες.
Καστελλόριζο |
Το πρώτο ρεύμα «μετοικεσίας» από την ευρύτερη περιοχή της Μαύρης Θάλασσας προς την Ελλάδα καταγράφεται το 19° αιώνα. Ο Χαρίλαος Τρικούπης επεδίωξε να ενισχύσει τον αγροτικό πληθυσμό της Θεσσαλίας με εργατικά χέρια, τα οποία θα καλλιεργούσαν καπνό σε γεωργικές εκτάσεις που είχαν μεταβληθεί σε βοσκότοπους. Το εγχείρημα απέτυχε και οι πρώτοι μετανάστες προς την Ελλάδα από τη Νότια Ρωσία, πέρα από το ρατσισμό, αντιμετώπισαν ακόμη και πρόβλημα επιβίωσης.
Την έρευνα στα αρχεία της Βουλής είχε κάνει προδικτατορικά ο βουλευτής Σερρών της ΕΡΕ Ισαάκ Λαυρεντίδης. Την περίοδο της έλευσης των πρώτων μεταναστών από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας θα αμφισβητηθεί και η «ελληνικότητα» τους, κάτι που αργότερα θα λάβει ευρύτερες διαστάσεις και στους καταγόμενους από τη συγκεκριμένη περιοχή θα αποδοθούν διάφοροι απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί (Καυκάσιοι, τουρκόσποροι, αούητηδες, Λαζοί κλπ.)
Το επόμενο μαζικό κύμα μετανάστευσης από τις περιοχές του Εύξεινου Πόντου προς την Ελλάδα συμπίπτει με την περίοδο του Εμφύλιου πόλεμου στην επαναστατημένη Ρωσία. Είναι η εποχή που το Ελληνικό Βασίλειο προσπαθεί να διασφαλίσει την οριστική εθνολογική συνοχή των Νέων Χωρών και μεταφέρει Έλληνες από τις περιοχές της Μαύρης Θάλασσας για να τους εγκαταστήσει στις προσαρτημένες περιοχές.
Σε ιστορικές πηγές της εποχής διακρίνονται πρόσφυγες από τους μετανάστες και διατυπώνεται το αίτημα για διακοπή της μεταφοράς Ελλήνων από τον Εύξεινο Πόντο προς την Θεσσαλονίκη.
Σημαντική είναι η ιστορική μαρτυρία για το ζήτημα αυτό του Κυπρίου αρχιμανδρίτη Γαβριήλ Καραπατάκη, ο οποίος είχε ζήσει τις εξορίες στα ενδότερα της Μικράς Ασίας την περίοδο του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Η επιστημονική ακρίβεια και η ευστοχία της διάκρισης ανάμεσα σε μετανάστες και πρόσφυγες στην οποία προβαίνει ο Γ. Καραπατάκης παραμένει, ωστόσο, από πολιτική και επιστημονική σκοπιά ένα ερώτημα προς διερεύνηση. Αλλά η σύγκριση των συνθηκών μετοικεσίας των προσφύγων και μεταναστών από την περιοχή του Ευξείνου Πόντου, με την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στους διάφορους καταυλισμούς προσφύγων, θα μας οδηγούσε σε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα για τη φύση του ελληνικού κοινωνικού σχηματισμού και των αδυναμιών του σε περιόδους μαζικής μετακίνησης των πληθυσμών. Και ένα βασικό στοιχείο του είναι ο ρατσισμός.
Προσέλκυση μεταναστών και προσφύγων οργανώθηκε από το ελληνικό κράτος. Ναυτιλιακές εταιρίες άδραξαν την ευκαιρία και στοίβαξαν παράνομα ακόμη και σε εμπορικά πλοία χιλιάδες οικογένειες και τις μετάφεραν, κακήν κακώς, προς την Ελλάδα, κυρίως προς την Θεσσαλονίκη .
Το ανθρωποβόρο ταξίδι προς τη γη της Επαγγελίας κατέληγε στα κολαστήρια του Μικρού Καραμπουρνού (Μικρό Έμβολο) στην περιοχή της σημερινής Καλαμαριάς και στο «αλώνι του θανάτου» (Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης), το Χαρμάγκιο, σήμερα Ελευθέριο - Νέο Κορδελιό.
Στο Μικρό Καραμπουρνού δημιουργήθηκε ο πρώτος καταυλισμός προσφύγων με τη μορφή στρατοπέδου συγκέντρωσης.
Ο χώρος ήταν περιφραγμένος με συρματόπλεγμα, φυλασσόταν από οπλισμένους φρουρούς και οι επαφές με τους εντοπίους ήταν ελάχιστες. Οι συνθήκες διαβίωσης ήταν πανάθλιες και το κόστος σε ανθρώπινες ζωές τεράστιο. Από την άλλη στους καταυλισμούς του Χαρμαγκιου σωρεύτηκαν χιλιάδες άνθρωποι που αποδεκατίζονταν καθημερινά από τις ασθένειες και την αμεριμνησία του ελληνικού κράτους που εκείνη την περίοδο είχε εμπλακεί στην ιμπεριαλιστική περιπέτεια στην Μικρά Ασία.
Ο αυτόπτης μάρτυρας των συνθηκών στο Μικρό Καραμπουρνού, Παναγιώτης Ταμουρίδης, στο αυτοβιογραφικό του σημείωμα που είχε την καλοσύνη να μου παραχωρήσει ο γιός του Σάκης Ταμουρίδης, σημειώνει για την άφιξη των Ελλήνων από τις ρωσικές περιοχές του Ευξείνου και του ευρύτερου Καυκάσου στην περιοχή της Καλαμαριάς και τον εγκλεισμό τους στο «στρατόπεδο»: «Η τοποθεσία Καλαμαριά ήτο στρατόπεδο των συμμαχικών δυνάμεων... Το Στρατόπεδο ήτο περιφραγμένο με σειρά ακανθώδους συρματοπλέγματος. Προς την πλευρά της θάλασσας ήταν ενισχυμένο με πυκνό σύρμα με κουλούρες, ήταν αδύνατον να περάσει κανείς προς την Αρετσού».
Αλλά και η ποντιακή λαϊκή μούσα διέσωσε τις εικόνες της φρίκης και των μαζικών θανάτων στην περιοχή της Καλαμαριάς: «... τριγύλ' τριγύλ' ταφία...»*
Με τη διαβόητη ανταλλαγή των πληθυσμών ανάμεσα στην Ελληνική Δημοκρατία και την Τουρκική Δημοκρατία ο ρατσισμός εκδηλώνεται ως αντίθεση προσφύγων και εντοπίων. Κρούσματα ρατσιστικών συγκρούσεων παρατηρήθηκαν σε πολλές περιοχές της Μακεδονίας, όπου εγκαταστάθηκαν πρόσφυγες. Η σύγκρουση εντοπίων και προσφύγων από τον Πόντο στην περιοχή της Πρώτης Σερρών, τότε Κιούπιοϊ, γενέτειρας του Κωνσταντίνου Καραμανλή, είχε γίνει παροιμιώδης. Κάτοικοι της Καμτζίδας (Πυλαίας) Θεσσαλονίκης απειλούσαν με έκτροπα διεκδικώντας δικαιώματα ιδιοκτησίας στην περιοχή του Μικρού Καραμπουρνού στη σημερινή Καλαμαριά, όπου είχαν εγκατασταθεί πρόσφυγες, επικαλούμενοι το παράδειγμα του Κιούπιοϊ!
Οι σημερινές αφίξεις των οικονομικών μεταναστών από χώρες που μαστίζονται από πολέμους, πείνα, διώξεις και εμφυλίους πολέμους μοιάζουν σε πάρα πολλά σημεία με την απανθρωπιά που συνόδευσε την έλευση των πρώτων προσφύγων από την περιοχή του Ευξείνου Πόντου.
Παραγεμισμένα παρανόμως αμπάρια εμπορικών πλοίων με ανθρώπους, κίνδυνοι από πνιγμούς στη θάλασσα, στρατόπεδα συγκέντρωσης, άθλιες συνθήκες διαβίωσης και όλες εκείνες οι αφηγήσεις της πρώτης γενιάς των προσφύγων που σήμερα μοιάζουν σαν ένα μακρινό όνειρο, επιστρέφουν ως εφιάλτης με τις εικόνες των οικονομικών μεταναστών που ανασύρονται από τη θάλασσα και μεταφέρονται σε στρατόπεδα «υποδοχής προσφύγων» - όπως τα ονοματίζουν σήμερα- και στη συνέχεια ακολουθεί η «επαναπροώθηση» ή η παράνομη ζωή στη χώρα.
Το κείμενο αυτό αποτελεί απόσπασμα από ένα μεγαλύτερο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο αθηναϊκό περιοδικό ΔΙΑΠΛΟΥΣ, τεύχος 29, Δεκέμβριος 2008 - Ιανουάριος 2009. Σε ορισμένα σημεία προστέθηκαν κάποιες νέες φράσεις και έγιναν οι απαραίτητες υφολογικές προσαρμογές, ενώ πολλές παραπομπές ενσωματώθηκαν τώρα στο κυρίως κείμενο και μερικές από αυτές παραλήφθηκαν.
*Ο τίτλος προέρχεται από δημώδες ποντιακό τραγούδι της εποχής που αφορά στους μαζικούς θανάτους των Ελλήνων από το Καρς που δοκιμάσθηκαν στα κολαστήρια του Καραμπουρνού.
Όμηρος Ταχματζίδης
Δημοσιογράφος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου