Η πολιτιστική ανάπτυξη μιας πόλης είναι απόρροια του ευρύτερου πολιτιστικού επιπέδου του κράτους στο οποίο ανήκει. Η ιστορία της Τραπεζούντας ανάγεται στους αρχαιότατους ομηρικούς χρόνους. Ο Ηρόδοτος αναφέρει και η αρχαιολογική σκαπάνη πιστοποιεί ότι Έλληνες Μιλήσιοι ίδρυσαν αποικία στη Σινώπη που βρίσκεται στον Εύξεινο Πόντο, πάνω σε στενό ισθμό.
Η Σινώπη ανέπτυξε το εμπόριο, τη ναυτιλία, τα γράμματα και τις τέχνες. Δείγμα της πολιτιστικής της ανάπτυξης είναι ότι υπήρξε πατρίδα του κυνικού φιλόσοφου Διογένη. Συνέπεια της ανάπτυξης της Σινώπης ήταν η ίδρυση των τριών υποτελών πόλεων Τραπεζούντας, τον 8ο αιώνα π. Χ. και το 756 π.Χ, της Κερασούντας και των Κοτύωρων.
Η ύπαιθρος της Τραπεζούντας καλυπτόταν από πυκνότατα δάση, από κάθε είδους βλάστηση και είχε εύφορη γη για γεωργικές καλλιέργειες. Είχε ασφαλές λιμάνι και αποτελούσε σημαντικό κέντρο εμπορίου και θαλάσσιων συγκοινωνιών.
Η περιοχή της Τραπεζούντας είναι κλιμακωτά επικλινής και απλώνεται από τις δυτικά απότομες περιοχές του όρους Μίθριο ώς τη θάλασσα. Το όνομα της οφείλει στους τρεις χαμηλούς και ομαλούς λόφους «τραπεζοειδώς υπερκείμενους αλλήλων».
Αργότερα, ο στρατηγός των Αθηναίων Ξενοφών, στο έργο του Κύρου Ανάβα-σις θα γράψει «... επί θάλατταν Τραπεζούντα πόλιν Ελληνίδα, οικουμένην εν τω Ευξείνω Πόντω, Σινωπέων αποικίαν εν τη Κόλχων χώρα...»
Η πόλη και η ευρύτερη περιοχή, ακολούθησε, όπως ήταν φυσικό, την ιστορική πορεία της περιοχής του Πόντου. Χάρη στη γεωγραφική της θέση, αλλά και στην πλούσια σε επιτεύγματα καταγωγή της, δεν άργησε να αναπτυχθεί σε κέντρο εμπορίου προς την Περσία. Αυτό σήμαινε και ταυτόχρονη ανάπτυξη των γραμμάτων, των τεχνών και έτσι έγινε «πασών των εν τη εώα πόλεων αρίστη...»
Η Αστρονομία είναι μάθημα που διδασκόταν στις φιλοσοφικές σχολές της αρχαίας Ελλάδας, μαζί με τη Γεωμετρία, τη Μουσική και τη Φιλοσοφία. Ονομαστοί αστρονόμοι, στην αρχαία Κλασσική Ελλάδα, υπήρξαν οι: Μέτων ο Αθηναίος, Πλάτων, Έκφαντος ο Συρακούσιος, Κάλλιππος από την Κύζικο, Εύδοξος ο Κνίδιος και Ηρακλείδης ο Ποντικός. Ο Ηρακλείδης ονομάστηκε Ποντικός, επειδή καταγόταν από την περιοχή του Ευξείνου Πόντου.
Παρ' όλο που η καταγωγή του ήταν από την Ηράκλεια του Πόντου, θα αναφερθεί εν συντομία το έργο του, διότι το γεγονός και μόνον ότι κατάγονταν από την περιοχή αυτή δείχνει το επίπεδο ανάπτυξης των φυσικών, αστρονομικών και φιλοσοφικών σπουδών στην περιοχή την εποχή εκείνη.
Οι αστρονόμοι Εύδοξος και Ηρακλείδης
Οι αστρονόμοι Εύδοξος και Ηρακλείδης έζησαν πολλά χρόνια της ζωής τους, ως μαθητές και αστρονόμοι, στην Ακαδημία του Πλάτωνα. Μετά το θάνατο του Πλάτωνα, ο Ηρακλείδης υπήρξε για κάποιο χρονικό διάστημα μαθητής του Αριστοτέλη, αλλά τελικά επέστρεψε στην πατρίδα του, όπου ίδρυσε σχολή φυσικών επιστημών και φιλοσοφίας. Έγραψε πολλά έργα, αλλά ελάχιστα αποσπάσματα σώζονται.
Ο Εύδοξος, το 356 π. Χ., επινόησε το σύστημα των ομόκεντρων σφαιρών. Σύμφωνα με το σύστημα αυτό, κάθε πλανήτης κινείται σε σύστημα σφαιρών που είναι ομόκεντρες με τη Γη. Κάθε μία από τις σφαίρες αυτές περιστρέφεται γύρω από μια από τις διαμέτρους της αμέσως επόμενης σφαίρας και έτσι παράγονται οι μεταβολές στα πλάτη.
Την θεωρία των ομόκεντρων κύκλων απέκρουσε ο επίσης μαθητής και αστρονόμος του Πλάτωνα, ο Ηρακλείδης, σύγχρονος του Αριστοτέλη. Ονομάστηκε και παραδοξολόγος, επειδή οι ιδέες του για το ουράνιο σύστημα του κόσμου ήταν αντίθετες με τις εν γένει αποδεκτές στην εποχή του. Η εκδοχή του Ηρακλείδη, με την οποία συμφωνούσαν και κάποιοι από τους Πυθαγόρειους, ήταν ότι απέδιδε την ημερήσια περιστροφή του ουρανού στην περιστροφή της γης γύρω από τον άξονα του κόσμου.
Ο άξονας του κόσμου θεωρείται η νοητή γραμμή που συνδέει τους πόλους δια μέσου του κέντρου της γης και εκτείνεται στην ουράνια σφαίρα, «...κινούμενης εκάστοτε ημέρας μίαν έγγιστα περιστροφήν... Σύμφωνα με τον Σιμπλίκιο, η λέξη έγγιστα δηλώνει ότι ο Ηρακλείδης γνώριζε εκτός από την ημερήσια κίνηση του Ήλιου κατά την ανάδρομη φορά και την ετήσια κίνηση του πάνω στην ελλειπτική, κατά την ορθή φορά.
Έτσι, ο Ηρακλείδης, όπως και ο Αρίσταρχος αργότερα, διέκρινε τη διαφορά μεταξύ της αστρικής ημέρας και της ηλιακής, επειδή θεώρησαν ότι η πρώτη παριστάνει τη διάρκεια της περιστροφής της Γης γύρω από τον άξονα της.
Οι επιδρομές σταματούν την ανάπτυξη
Οι χρόνοι που ακολούθησαν με τις κάθε είδους επιδρομές, τις κυριαρχικές αλλαγές με τις αναστατώσεις που επιφέρουν, δεν επέτρεψαν την συνέχιση της ανάπτυξης των επιστημών στην Τραπεζούντα στο βαθμό που της άξιζε, ως την εποχή του τέλους του Βυζαντίου. Στις πανεπιστημιακές και ανώτατες σχολές του Βυζαντίου ακολουθήθηκε το αρχαίο ελληνικό πρόγραμμα σπουδών η τετρακτύς, που περιλάμβανε γραμματική, ρητορική, φιλοσοφία, αριθμητική, μουσική, γεωμετρία και αστρονομία. Πρέπει όμως να αναφερθεί ότι η καλλιέργεια ορισμένων επιστημών συνδέονταν με ορισμένα πρόσωπα που τις καλλιεργούσαν ιδιαίτερα.
Στο Βυζάντιο υπήρξαν τέσσερις μορφές που ανέδειξαν την Φιλοσοφία, τις Θετικές Επιστήμες και την Αστρονομία σε πολύ υψηλό βαθμό και κατά συνέπεια θα πρέπει να επηρέασαν την ανάπτυξη των επιστημών αυτών και στην Τραπεζούντα. Πρόκειται για τους Νικηφόρο Βλεμμί δη (1197-1272), Γεώργιο Παχυμέρη (1242-1310), Θεόδωρο Μετοχίτη (1261/61-1332) και Νικηφόρο Γρήγορα (1295-1359/60).
Από τους επιστήμονες αυτούς, που έζησαν την εποχή των Παλαιολόγων, ο τελευταίος σφραγίζει μια περίοδο μεγάλης άνθισης των επιστημών ιδιαίτερα των φυσικών και της αστρονομίας. Λόγω των μεγάλων και σε βάθος γνώσεων που διέθεταν, αλλά και της αγάπης προς το αντικείμενο τους, πολυάριθμοι μαθητές συνέρρεαν στο πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης να τους ακούσουν και να διδαχθούν.
Σύμφωνα με τους ιστορικούς της περιόδου αυτής, οι τέσσερις αυτοί φωστήρες μπορούν να συγκριθούν μόνο με τους R. Bacon, R. Grosseteste που ήταν καθηγητές φυσικών επιστημών και φιλοσοφίας στην Οξφόρδη, την ίδια περίπου εποχή.
Κατά τη γνώμη πολλών ιστορικών μελετητών της περιόδου αυτής, οι παραπάνω Βυζαντινοί επιστήμονες υπήρξαν το υπόβαθρο και φυσική συνέχεια για την ανάπτυξη της αστρονομίας την περίοδο των Κομνηνών στην Τραπεζούντα.
Η Ακαδημία Θετικών Επιστημών στην Τραπεζούντα
Στα χρόνια του Αλέξιου Β' Κομνηνού (1297-1330) ιδρύθηκε στη μονή του Αγίου Ευγενίου η Ακαδημία των Θετικών Επιστημών, στην οποία διδάσκονταν μαθηματικά και αστρονομία και αναδείχθηκε σε σπουδαίο κέντρο καλλιέργειας των επιστημών αυτών. Η στροφή προς τις θετικές επιστήμες ήταν ιδιαίτερα αισθητή. Η διδασκαλία ήταν τόσο υψηλού επιπέδου που συνέρρεαν σ' αυτήν όσοι είχαν την έμφυτη κλίση προς τις φυσικές επιστήμες.
Υπήρχαν και μαθητές που εγκατέλειπαν τις σπουδές τους στην αστρονομία στο πανεπιστήμιο της Πόλης για να μεταβούν στην Τραπεζούντα να παρακολουθήσουν αστρονομία. Καθηγητές Αστρονομίας ήταν οι Γρηγόριος Χιονιάδης, ιερομόναχος και μετέπειτα επίσκοπος Ταυρεζίου, Μανουήλ, πρεσβύτερος και Κωνσταντίνος Λουκίτης, πρωτονοτάριος και πρωτοβεστιάριος. Μετά την πυρπόληση και καταστροφή της μονής, το 1340, η σχολή μεταφέρθηκε στη μονή της Αγίας Σοφίας.
Εδώ σταματούν οι ιστορικές πηγές να αναφέρουν περισσότερα. Οι καιροί ήταν δύσκολοι και η πολιτική αστάθεια από τις διαμαχες για την ηγεμονία υπέσκαψε την ενότητα που ήταν αναγκαία για την ύπαρξη της βυζαντινής Τραπεζούντας.
Ως αποτέλεσμα, η ειρήνη που απαιτείται για την ανάπτυξη των επιστημών και εν γένει του πολιτισμού δεν ήταν πλέον διασφαλισμένη. Έτσι, η συνέχεια της επιστημονικής ανάπτυξης της Τραπεζούντας που σημειώθηκε για περισσότερο από δυο χιλιετηρίδες σταμάτησε όπως και κάθε άλλη πολιτιστική δραστηριότητα, όταν λίγα χρόνια μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης ακολούθησε και αυτή τον ίδιο δρόμο..
Χρήστος Κοπτερόπουλος
Μαθηματικος
Πηγη: ΠΟΝΤΙΑΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου