Η στέρηση της ελευθερίας των Ποντίων

Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2007


Είναι αλήθεια ότι η ελευθερία του ανθρώπου στην περιοχή μας, στο χώρο που ζούμε έχει δοκιμασθεί εδώ και χρόνια.Ελευθερία ζωής και σκέψης. Εδώ και αρκετό καιρό άνθρωποι έντιμοι, πολιτικά όντα όπως έλεγε και ο Αριστοτέλης, πολίτες που λέγουν τα σημαντικά, τα καίρια σύμφωνα με τον Αισχύλο, έξω από κόμματα και το κράτος, μακριά από όρους εμπορίου της εθνικής υπόθεσης όπως είναι το Ποντιακό, ανέδειξαν μία παράμετρό του.
Αυτή των κρυπτοχριστιανών, των Ποντιόφωνων που ζουν στην Τραπεζούντα και στις άλλες πόλεις και χωριά του Εύξεινου Πόντου.
Των ανθρώπων που έχουν διαφορετική γλώσσα, κουλτούρα, ταυτότητα που διατηρούν την ιωνική διάλεκτο και ζουν στον ιστορικό Πόντο, αλλά και ως μετανάστες στην Κωνσταντινούπολη, στην Ευρώπη, και την Αμερική.
Σε συνθήκες τρομοκρατίας και διώξεων οι Πόντιοι που ζουν σήμερα στον τουρκικό κράτος διατήρησαν την ταυτότητά τους και ανέδειξαν τη διαφορετική τους καταγωγή.
Η πιο γνωστή ίσως περίπτωση είναι αυτή του Ομέρ Ασάν που έχει γράψει ένα πολύ καλό βιβλίο με τίτλο Pontos Kulturu- έχει μεταφρασθεί και στα ελληνικά με τίτλο ο πολιτισμός του Πόντου- και διώκεται εδώ και καιρό από το ρατσιστικό τουρκικό κράτος γι΄ αυτό.
Για αυτούς λοιπόν τους Πόντιους που διατήρησαν τη γλώσσα τους και τα έθιμά τους πολιτικοί άνθρωποι έδρασαν εθελοντικά αναδεικνύοντας το ζήτημα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Οι παρεμβάσεις στον ΟΗΕ και στον ΟΑΣΕ είναι γνωστές στην διεθνή κοινότητα και ιδιαίτερα στους γείτονές μας γιατί περιέχουν πολιτική, σοβαρότητα και συμβολισμό. Αναγκαία συστατικά για την υπάρξη σχεδίου, πυξίδας, στις διεθνείς σχέσεις και στη διπλωματία.
Αυτά βεβαίως εδώ στην Ελλάδα δεν έγιναν γνωστά αφού τόσο η πολιτική τάξη όσο και τα λεγόμενα μέσα ενημέρωσης περί άλλα τυρβάζουν. Ακόμη και σε περιπτώσεις όπως του Ομέρ Ασάν αυτό έγινε βορά στα κόμματα και στις πολιτικές "περί φιλίας".
Δεν υπάρχουν γι΄ αυτούς Πόντιοι, ακόμη και αν Ευρωπαίοι και άλλοι έχουν δει το ζήτημα εδώ και καιρό. Ένα δείγμα είναι το τεύχος του Οκτωβρίου του έγκυρου National Geographic που αναφέρεται στον Πόντο.
Όλοι τους διαβάζουν αγγλικά μπορούν να το δουν, όπως το είδαν ασφαλώς και στην Τουρκία.Ωστόσο υπήρξαν άνθρωποι, φορείς, σύλλογοι που αντιστάθηκαν στην ισοπέδωση, στην παραχάραξη αυτής της σημαντικής παραμέτρου της Ποντιακής υπόθεσης και αντέδρασαν στον περιορισμό της ελευθερίας των Ποντίων, θυμίζω ότι 8 φοιτητές ελληνικού πανεπιστημίου πριν λίγο καιρό είχαν κινδυνεύσει με απέλαση, ενώ και δύο Πόντιοι ημέρες Ανάστασης κρατήθηκαν στα κρατητήρια της ιδιαίτερης πατρίδας μου, της Αλεξανδρούπολης.
Όταν όμως ένα καθεστώς όπως είναι το τουρκικό, το κεμαλικό καταρρέει κάνει σπασμωδικές κινήσεις, το βλέπουμε με τις απειλές στον Πόντο, με τις απαιτήσεις από την Αθήνα, με τις συλλήψεις.
Έτσι και τα τουρκικά ΕΣ-ΕΣ συνέλαβαν ένα Πόντιο φοιτητή της Παντείου τον Φετχί Γκιουλτέπε, από την περιοχή Τόνια της Τραπεζούντας, Στα μέσα Οκτωβρίου ταξίδεψε για την πατρίδα του μέσω Κωνσταντινούπολης για να επισκεφθεί την οικογένειά του.Στην Κωνσταντινούπολη οι Τουρκικές ασφαλίτικες δυνάμεις τον συνέλαβαν με την προβοκατόρικη κατηγορία της "απόπειρας ίδρυσης Ποντιακού κράτους".
Φυλακίστηκε στη Ραιδεστό σε φυλακή τύπου F, δηλαδή σε "λευκό κελί", χειρότερη από αυτήν της ταινίας "Εξπρές του Μεσονυχτίου".'Oλο αυτό είναι ένας μηχανισμός τρομοκρατίας εναντίον ενός φοιτητή ενός ελληνικού πανεπιστημίου, του Παντείου όπου φοιτούν και έχουν αποφοιτήσει χιλιάδες ξένοι και Έλληνες πολίτες, μεταξύ των οποίων και εγώ. Η υπόθεση του Φετχί Γκιουλτέπε είναι ζήτημα όλων μας.
Ζήτημα ελευθερίας, διατήρησης της γλώσσας, της ταυτότητας αλλά και σπουδών. Οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους όλοι στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και σε όλον τον κόσμο. Τα ελληνικά πανεπιστήμια, οι διδάσκοντες και οι συμφοιτητές του Φετχί Γκιουλτέπε.Ο πολιτικός κόσμος, οι φορείς, ο οργανωμένος Ποντιακός χώρος.
Η Ευρωβουλή, οι Πόντιοι, οι Έλληνες αλλά και όλοι οι άνθρωποι που αγωνίζονται για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Όλος ο κόσμος, οι δημοκρατικά και ελεύθερα σκεπτόμενοι πολίτες πρέπει να παλαίψουν για το δικαίωμα του Φετχί Γκιουλτέπε και όλων των Ποντίων στην ελευθερία χρησιμοποίησης της γλώσσας και του δικαιώματος στη μόρφωση, στην παιδεία. Είναι καθήκον όλης της οικουμένης προς την ελευθερία του ανθρώπου.
Του Φάνη Μαλκίδη
διδάκτωρα κοινωνιολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Share

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 Santeos
| Design By Herdiansyah Hamzah