Την επιούσαν, μετά του μιντίρη και άλλων εκ των γειτονικών χωρίων
και ικανών ρεϊζίδων απο πολυετίας νεμομένων τα παρχάρια των μερών τούτων,
μετέβημεν εις το διαφιλονικούμενον παρχάριον ένθα εζητήθησαν εκατέρωθεν αι
αναγκαίαι πληροφορίαι και εξετάσθη εν Χοτζέτι μερή (έγγραφο ιδιοκτησίας
δημόσιας έκτασης) 391 ετών εκδοθέν συνεπεία διαφοράς περί άλλου παρχαρίου,
Κοβλακιάς καλουμένου, μεταξύ Σαντάς και Γαλλιαίνης και εν ω μετά
θαυμαστής ακρίβειας καθορίζονται τα σύνορα
Σαντάς, εντός των οποίων περικλείεται και το
διαφιλονικούμενον μέρος.
Ανεγνώσθη
ομοίως και εν Φιρμάνιον (αυτοκρατορικό διάταγμα) του Σουλτάν Μεχμέτ υιού του Σουλτάν Ιπραχήμ, αναγνωρίζον ως ιδιοκτησίαν των Σανταίων τα παρχάρια αυτών και απαγορεύον πάσαν ξενικήν επέμβασιν και υπερβασίαν. Και όμως
απέναντι σαφών και αναμφισβητήτων
τίτλων ιδιοκτησίας, οι γείτονες
Τούρκοι απο τεσσαρακονταετίας
περιοδικώς επιχειρούσι να κατάσχωσι το μέρος ενθαρρυνόμενοι
και υποστηριζόμενοι υπο των οργάνων του Κομιτάτου, εκχερσώσαντες προ τινων μηνών περι τα εκατόν στρέμματα γης παρά τον νόμον, απαγορεύοντα ρητώς την μετατροπήν
λειμώνων εις αγρούς.
Παρχάρ' σοι Σαντά |
Το χωρίον Σάντα κέκτηται
υψίστην σημασίαν εν τη Ελληνική Ιστορία του Πόντου. Μετά την κατάλυσιν της
Ελληνικής Αυτοκρατορίας Τραπεζούντος, οι πυκνοί Ελληνικοί πληθυσμοί μη
δυνάμενοι να υποφέρουσι τον καταθλιπτικόν ζυγον των κρατούντων ή μετενάστευον
ή εξεβιάζοντο εις εξισλάμισιν. Ενώ δε πάντα τα Ελληνικά χωρία κατά τα μέρη
ταύτα εξισλαμίσθησαν ως φαίνεται εκ των σωζομένων Ελληνικών ονομάτων αγρών και
τοποθεσιών και συνόρων, μόνον τα ατρόμητα και ηρωικά τέκνα της Σαντάς
κατώρθωσαν να διατηρώσι μεταξύ των απροσίτων εκείνων βράχων την θρησκείαν και
τον εθνισμόν των καίτοι περιεκυκλούντο ένθεν μεν υπό της Γεμουράς ένθεν δέ υπό
των Σουρμένων.
Εν τούτοις και αυτοί δεν εξέφυγον την δυναστείαν των
Τερέπτηδων της εποχής εκείνης, αφού επί πολλά έτη ετέλουν φόρου υποτελείς
προς την οικογένειαν Χαφούζ-ογλου, μέχρις ού προ 60-70 ετών απηλλάγησαν της
δεσποτείας αυτού, όπως τεθώσιν υπο την προστασίαν ετέρου τιμαριούχου (τσιφλικά)
του Ουτζουντζή-ογλου Αρδάσσης.
Κατά την παράδοσιν προ 60-70 ετών,
γόνος τις εκ της οικογενείας του Τερέπτη Χαφούζ-ογλου, φιλοξενηθείς εν
Σάντα και ιδών εκ του παραθύρου νύμφην ευειδεστάτην προσελθούσαν
εις την βρύσιν, διέταξε τον μουχτάρην να την φέρη εις τον κοιτώνα του. Αμέσως ειδοποιήθησαν
οι οικείοι της νύμφης και οι δημογέροντες του χωρίου και ενώ ούτοι ευρίσκοντο εν αμηχανία, ο δε αγάς ανέμενεν ανυπόμονος την εμφάνισιν της θελξικάρδιου νύμφης, δύο
νέοι οικείοι αυτής, εισελθόντες παρ’ αυτώ επυροβόλησαν
και αφήκαν αυτον ύπνουν. Το πτώμα του ενταφιάσθη εκεί πλησίον
και σώζεται ετι ο τάφος αυτού, τάφος του Μεχμέτ καλούμενος. Οι Σανταίοι τότε δια να αποφύγωσι
την μανίαν του Τερέ βέη, εζήτησαν την προστασίαν του ισχυροτέρου Ουτζουντζή-ογλου, όστις και επελθών απήλλαξε και έθηκεν αυτούς υπο τήν αιγίδα του.
Σαντά |
(«Φάρος της Ανατολής»
Τραπεζούντας, 12 Σεπτεμβρίου 1912, αριθ. 347).
Δημ. Γ. Αποστολίδου, Άρθρα και Χρονογραφήματα (1909-1912).
Επιμέλεια Δ. Κοκκίνη-Ιατρίδου, Θεσσαλονίκη
1998, σ.σ. 175-177.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου