«Το Ποντιακό Ζήτημα και το Αμερικανικό Κολέγιο “Ανατόλια”» είναι η εισήγηση του λέκτορα Ραχμί Τσιτσέκ (Rahmi Cicek) στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Τραπεζούντας.
Η εισήγηση του Τσιτσέκ επικεντρώνει το ενδιαφέρον της στο κολέγιο «Ανατόλια». Επιχειρεί να αποκαλύψει λεπτομέρειες οι οποίες και τελικά ενοχοποιούν τη λειτουργία του.
Άξια προσοχής είναι η επισήμανσή του ότι οι πρωτοβουλίες της Εκκλησίας και των Ιεραποστολών στην περιοχή του Πόντου βοήθησαν στη γένεση της Ποντιακής Ιδέας. Γράφει συγκεκριμένα: «Αυτές οι πρωτοβουλίες, σε πολιτικό πεδίο, άρχισαν να αποδίδουν τους καρπούς τους στη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων. Οι Έλληνες Πόντιοι, σχεδιασμένα, αντιμετώπισαν εχθρικά τους Τούρκους πρόσφυγες που μετέφερε το κράτος από τα Βαλκάνια στις περιοχές τους». Το πολιτικό νόημα αυτής της αντίδρασης των Ελλήνων ήταν να μην εγκατασταθούν Τούρκοι σε γαίες Ελλήνων και να μην αυξηθεί ο τουρκικός πληθυσμός στις περιοχές τους.
ΤΟΚΑΤΗ-TOKAT
|
Αλλά ποια ήταν η σχέση του κολεγίου με το Ποντιακό Ζήτημα; Κατά τον Τσιτσέκ, παρ’ ότι το ίδρυμα ήτανε αμερικανικό, στην ουσία είχε αλωθεί από τους Ελληνες διότι οι περισσότεροι καθηγητές και μαθητές ήτανε Έλληνες. Έτσι είχε μετατραπεί σε κέντρο προπαγάνδας του ποντιακού Ελληνισμού. Στοιχεία που αποδεικνύουν το σύνδεσμο Κολεγίου και Ποντιακού Ζητήματος είναι:
1. Το γεγονός ότι κατά την έρευνα που έγινε από τις τουρκικές αρχές βρέθηκαν στο κτήριο ελληνικές σημαίες, καταστατικά Συλλόγων και σπουδαία έγγραφα. Τα καταστατικά των Συλλόγων αναφέρονταν στην ίδρυση ελληνικού κράτους στην περιοχή του Πόντου.
2.Οι διαρκείς επαφές του διευθυντή του Κολεγίου με τον Αμερικανό Αντιπρόσωπο στη Σαμψούντα για τη διαφυγή στην Ευρώπη Ελλήνων και Αρμενίων νέων που δεν συμφωνούσαν με τους τουρκικούς νόμους.
3.Οι πληροφορίες ότι για το θάνατο ενός Τούρκου μαθητή του Κολεγίου δεν ήταν άμοιρη ευθύνης και η Διοίκηση του Ιδρύματος. Πέρα από αυτά, το Κολέγιο ενοχοποιούν και τα ακόλουθα στοιχεία:
α. Όχι μόνο γινόταν χριστιανική προπαγάνδα, αλλά επισημαίνονταν ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της χριστιανοσύνης είναι ο Τούρκος.
β. Εμφυσούσαν στους Ελληνόπαιδες και Αρμενόπαιδες έχθρα σε βάρος του τουρκικού κράτους.
γ. Για να κρύψουν την υποδαύλιση τους μίσους κατά των Τούρκων, έπαιρναν στο ίδρυμα και μερικά Τουρκόπαιδα. Μυστικά ωστόσο προωθούσαν τους στόχους τους.
δ. Επειδή δεν μπορούσαν να εκχριστιανίσουν τους γεροντότερους μουσουλμάνους, προσπαθούσαν με διάφορους τρόπους να παρασύρουν στο χριστιανισμό τους νεαρούς Τούρκους.
ε. Υποδαύλιζαν τις εσωτερικές θρησκευτικές διενέξεις μεταξύ των Τούρκων Σουνιτών και Τούρκων Αλεβίδων.
στ. Υποστήριζαν σχέσεις γενετικής συγγένειας Αρμένιων και Αλεβίδων (Κούρδων και Τούρκων), γεγονός που δημιουργούσε ζήτημα πλειοψηφίας πληθυσμού στις περιοχές που διεκδικούσαν οι Αρμένιοι για την ίδρυση αρμένικου κράτους.
ζ. Δίδασκαν ότι εδώ και 500 χρόνια υπήρχε πρόγραμμα απαλλαγής από το τουρκικό κράτος που ήταν ο μεγαλύτερος εχθρός της χριστιανοσύνης και η δημιουργία αρμένικου κράτους με τη βοήθεια των ΗΠΑ.
Και κλείνει την εισήγησή του ο Τσιτσέκ επισημαίνοντας ότι: «...στις μέρες μας και πάλι η Ελλάδα επιχειρεί να ξαναζωντανέψει το Ποντιακό κράτος. Ο μεγάλος Ατατούρκ πέταξε έξω από τα σύνορα αυτούς που και τότε επιχειρούσαν τα ίδια. Σήμερα όμως ο μοναδικός δρόμος να σταματήσουμε παρόμοιον είδους διεκδικήσεις, είναι να παρουσιάσουμε με επιστημονικό τρόπο τα ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία των Τούρκων στην περιοχή».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου