Μέσα 17ου αι. - 1856 (Χάττι Χουμαγιούν)
Περίοδος αποκρυφίας.
Φεβρουάριος 1856 (Χάττι Χουμαγιούν)
Θεσπίζεται η ανεξιθρησκεία στην οθωμανική Αυτοκρατορία.
1856-7
Ενδείξεις ότι το Χάττι Χουμαγιούν δεν πρόκειται να εφαρμοστεί.
Οκτώβριος 1857
Επιτροπή Κρωμιωτών (Κρυπτοχριστιανικών περιοχών Τραπεζούντας και Αργυρούπολης) υποβάλλει στα Προξενεία Τραπεζούντας υπόμνημα με αριθμητικό κατάλογο κρυπτοχριστιανικών πληθυσμών κατά οικισμούς. Έναρξη οργανωμένων κινητοποιήσεων για φανέρωση της κρυφής χριστιανικής πίστης.
Μέχρι το 1868
Οι φανερωμένοι και αναγνωρισμένοι ως χριστιανοί Κρωμιώτες απαλλάσσονται από τη στρατιωτική θητεία πληρώνοντας μόνο τον αντίστοιχο απαλλακτικό φόρο.
1868 - 1910
Οι Κρωμιώτες χαρακτηρίζονται ως «τενεσούρ ρουμ», δηλαδή αρνησίθρησκοι μουσουλμάνοι που δέχτηκαν το χριστιανισμό. Έτσι, όλο αυτό το διάστημα χαρακτηρίζεται από ένα αντίρροπο αγώνα: των Τούρκων, από τη μια, να κρατήσουν το χαρακτηρισμό τενεσούρ και το μουσουλμανικό όνομα των Κρωμιωτών, δίπλα στο χριστιανικό, για να μπορούν να τους στρατεύουν- των Κρωμιωτών, από την άλλη, να πετύχουν το αντίθετο, δηλαδή, να κρατήσουν μόνο το χριστιανικό όνομα και να μη στρατεύονται.
1910
Πλήρης αναγνώριση των Κρωμιωτών, με βάση το Νεοτουρκικό Σύνταγμα.
1910 - 1922
Με βάση αυτό το Σύνταγμα, η υποχρέωση της στράτευσης γενικεύεται για όλους τους υπηκόους της οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Έτσι, και οι Κρωμιώτες, παρόλο που απαλλάχτηκαν από το χαρακτηρισμό «τενεσούρ», στρατεύονταν κανονικά, όπως και όλοι οι φανεροί χριστιανοί.
β) Τελικές εκτιμήσεις
Από τη διερεύνηση που πραγματοποιήσαμε στο θέμα αυτό και από τα στοιχεία που παραθέσαμε μπαίνουν καθαρά τα παρακάτω ερωτήματα:
1) πόσοι ήταν οι κρυπτοχριστιανοί του Πόντου, όταν κινητοποιήθηκαν την πρώτη φορά, το 1857, για τη φανέρωση της χριστιανικής τους πίστης;
Σίγουρα ήταν πολύ περισσότεροι από τις 25.000 που αναγνωρίστηκαν ως χριστιανοί στην αρχική φάση, πριν αντιδράσουν με αντίποινα οι τουρκικές αρχές. Αυτό, άλλωστε, σημειώνεται και στην ελληνική έκθεση του 1857.
2) Δεδομένου ότι η τουρκική αντίδραση συνεχίστηκε και στις επόμενες περιόδους, ακόμη και μετά το 1910, οπότε κατοχυρώθηκε νομοθετικά η αναγνώριση και φανέρωση των κρυφών χριστιανών, πόσοι, τελικά, έμειναν στον πόντο μετά την Ανταλλαγή (1923);
Ο Οικονομίδης τους υπολογίζει, παραμονές της Ανταλλαγής, γύρω στους 85.000, ενώ ο Παν. Τοπαλίδης, τους κατεβάζει σε 61.800. Η αισθητή αυτή διαφορά μεταξύ των δύο εκτιμήσεων, που προέρχονται από σύγχρονους και αξιόπιστους συγγραφείς, δείχνει ότι είναι πολύ παρακινδυνευμένο να προσεγγίσουμε τον ακριβή αριθμό των Κρυπτοχριστιανών του Πόντου.
Τόσο η έλλειψη γενικής στατιστικής (τα στοιχεία που έχουμε για το διάστημα 1910-1922 έχουν περιστασιακό χαρακτήρα), όσο και ο κρυφός τρόπος ζωής τους δεν επιτρέπουν μια τέτοια προσέγγιση.
Είναι, ωστόσο, βέβαιο ότι ένα μεγάλο μέρος από το σώμα των Κρυπτοχριστιανών του Πόντου δεν πρόλαβε να φανερωθεί και έμεινε εκεί, στις πατρογονικές του εστίες, αφού κριτήριο για την Ανταλλαγή του 1923, ήταν, μόνο, η θρησκεία που πρέσβευαν φανερά οι Έλληνες και οι Τούρκοι.
Ακόμη, είναι σίγουρο ότι, και μετά την Ανταλλαγή, εξακολουθούσε να καίει το καντήλι της πίστης και της ορθοδοξίας στις ψυχές αυτών των ανθρώπων.
3) Στο εύλογο ερώτημα, πόσοι και σε ποιο βαθμό συνεχίζουν, μέχρι και σήμερα, τον κρυφό τρόπο χριστιανικής λατρείας, μπορεί να δοθεί μόνο εμπειρική και ενδεικτική απάντηση. Η επιστημονική διερεύνηση είναι ανέφικτη, ο' αυτό το σημείο, και οποιαδήποτε απόπειρα αριθμητικού προσδιορισμού είναι, το λιγότερο, αυθαίρετη. Και όμως, οι ενδείξεις που έχουμε, αφήνουν να εννοηθεί ένα όχι ευκαταφρόνητο μέγεθος κρυπτοχριστιανών που εξακολουθούν να αντέχουν ακόμη.
Κατά τον καθηγητή Bryer:
«Ένα μεγάλο μέρος (του πληθυσμού του Πόντου) παρέμεινε πίσω και συνεχίζει μια παράδοση τριών χιλιάδων χρόνων. Πρόκειται για τους Πόντιους, που σήμερα πολιτογραφούνται Τούρκοι, ενώ, τόσο η καταβολή τους, όσο και τα έθιμα και ο πολιτισμός τους, προδίδουν την ελληνική τους καταγωγή.
Ακούω ακόμη να παίζεται η λύρα στα χωριά και στους συνοικισμούς που εγκατέλειψαν οι γονείς σας, στις εκκλησίες τις λιγοστές που άφησαν απείραχτες ,βλέπω τα πρόσωπά σας, λυράρηδες του σημερινού Πόντου μου έδωσαν ταινία τους να την παραδώσω σε λυράρηδες της Ελλάδος. Ο Πόντος ακόμη ζει!»
Στάθης Πελαγίδης
Καθηγητής Πανεπιστημίου
"ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ- Ο ΗΡΩΙΚΟΣ ΠΟΝΤΟΣ"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου