Κάθε
μέρα επαναλαμβάνουν αρκετοί τη γνωστή κινεζική ρήση «μια εικόνα χίλιες λέξεις»,
χωρίς να φροντίζουν, οι περισσότεροι, να αναφέρουν και το όνομα εκείνου που
δημιούργησε τη φωτογραφία.
Όταν,
πάλι, αναφερθούν στο όνομα του δημιουργού, προφορικά ή γραπτά, πολύ σπάνια θα
του διαθέσουν το πολύ πεντακόσιες λέξεις και αυτό στις περιπτώσεις των ειδικών
εντύπων ή των ειδικών άρθρων.
Οι
Πόντιοι, π. χ. δεν αναφέρονται σχεδόν ποτέ στους αδελφούς Κακούλη, τους φωτογράφους
της Τραπεζούντας και γενικότερα του Πόντου, κι ας χάρισαν αυτοί οι καλλιτέχνες
φωτογράφοι, με τις φωτογραφίες τους, χιλιάδες εντυπωσιακές και άσβεστες λέξεις
— μνήμες..
Δυστυχώς,
υπάρχουν μόνον οι αναφορές της Άννας Θεοφυλάκτου στη μνημειώδη έκδοση της —
αναφέρεται η Μέριμνα Ποντίων Κυριών ως εκδότρια — «Ζωντανές μνήμες του Πόντου»
και της Εγκυκλοπαίδειας του Ποντιακού Ελληνισμού των εκδόσεων Μαλλιάρης —
Παιδεία..
Οι
τρεις καλλιτέχνες φωτογράφοι Κακούλη, αλλά και ένας τέταρτος που τον αναφέρει ο
Κ. Παπαμιχαλόπουλος
Στην
Τραπεζούντα, οι μοναδικοί καλλιτέχνες φωτογράφοι ήταν ο Κυριάκος, ο Μιλτιάδης
και ο Θρασύβουλος Κακούλης, παιδιά του αγιογράφου ιερέα Ελευθέριου Κακουλιδη -
Κακούλη (ποπά Λευτέρ').
Ο
Κωνσταντίνος Ν. Παπαμιχαλόπουλος, στο βιβλίο του «Περιήγησις εις τον
Πόντον», αναφέρει και τον Παναγιώτη Κακούλη, που τον συνάντησε, μάλιστα,
μέσα στο φωτογραφείο των αδελφών Κακούλη.
Ο
Παπαμιχαλόπουλος γράφει (σ. σ. απόδοση στη νεοελληνική):
«Στο
έξοχο φωτογραφείο των κ. κ. Αδελφών Κακούλη, που μπορεί να συγκριθεί με τα
άριστα των φωτογραφείων της Αθήνας, ο κ. Παναγιώτης Κακούλης, που βρισκόταν σε
αυτό, έβγαλε μπροστά μου και μου έδειξε δεκάδες ή και εκατοντάδες φωτογραφίες
της Τραπεζούντας, της γύρω περιοχής και πολλών άλλων περιοχών του Πόντου, που
δείχνουν απόψεις πόλεων, λιμάνια, οικοδομές, ναούς, μονές, τουρκικά τζαμιά,
τοπία κ. τ. λ.
Από
αυτές τις φωτογραφίες διάλεξα πολλές και όταν ρώτησα για την τιμή τους, ο κ.
Κακούλης μου απάντησε ότι μπορώ να πάρω με πληρωμή τις φωτογραφίες που δείχνουν
περιοχές εκτός της Τραπεζούντας, όλες, όμως, τις φωτογραφίες της Τραπεζούντας
πρέπει να τις δεχθώ δωρεάν».
Και
συμπληρώνει ο Παπαμιχαλόπουλος το εξής αξιοσημείωτο: «Πλείστα άλλα μικρά
αγοράσματα υπεχρεώθην να δεχθώ επίσης δωρεάν» (σ. σ. σε άλλα καταστήματα).
Τραπεζούντα 1880 Φωτο Αφων Κακούλη |
Σπουδές
του Μιλτιάδη Κακούλη στο Παρίσι
Την
τέχνη της φωτογραφίας σπούδασε στο Παρίσι ο Μιλτιάδης Κακούλης (Τραπεζούντα
1872 — Αθήνα 1954), αφού πρώτα τελείωσε το Φροντιστήριο Τραπεζούντας.
Ο
Μιλτιάδης Κακούλης διακρίθηκε στη γαλλική πρωτεύουσα ως καλλιτέχνης φωτογράφος.
Συμμετείχε
σε διαγωνισμούς φωτογραφίας και τιμήθηκε με βραβεία και διπλώματα.
Όταν
επέστρεψε στην Τραπεζούντα, ο Μιλτιάδης Κακούλης άνοιξε, μαζί με τον Κυριάκο
και τον Θρασύβουλο, το φωτογραφείο τους, που είχε την επιγραφή «Αδελφοί Κακούλη
— Μαύρη Θάλασσα».
Αργότερα,
ο μεγαλύτερος αδελφός Κυριάκος Κακούλης, που πέθανε από βασανιστική ασθένεια
στον Πόντο πριν από την ανταλλαγή των πληθυσμών του 1922 — 1923, άνοιξε μόνος
του φωτογραφείο, με την επιγραφή και πάλι «Μαύρη Θάλασσα», όπως φαίνεται από
φωτογραφίες του που έχουν διασωθεί.
Ο
Μιλτιάδης, μαζί με τον νεότερο Θρασύβουλο, που πέθανε πιο μπροστά, μέσα στη
γερμανική κατοχή, το 1942, φωτογράφισαν πρόσωπα, πόλεις, χωριά, γεγονότα, με
πολλή τέχνη και μεγάλο ζήλο.
Οι
πλούσιοι Τραπεζούντιοι και τα μέλη των οικογενειών τους φωτογραφήθηκαν
αποκλειστικά από τους αδελφούς Κακούλη.
Φυγή
από τον Πόντο και στέριωμα στην Αθήνα
Η
Εγκυκλοπαίδεια του Ποντιακού Ελληνισμού των εκδόσεων Μαλλιάρης — Παιδεία
αναφέρει ότι ο Μιλιτιάδης Κακούλης και ο Θρασύβουλος διώχτηκαν από την Τραπεζούντα
και το αρχείο τους πέρασε στα χέρια ενός Τούρκου αξιωματικού.
Αργότερα,
στην Αθήνα, έσμιξαν με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς τους. Στην Αθήνα, ο
Μιλτιάδης Κακούλης συνεργάστηκε αρχικά με έναν άλλο φωτογράφο και ύστερα με τον
αδελφό του Θρασύβουλο.
Και
στη νέα τους πατρίδα έγιναν γνωστοί από την ποιότητα της δουλειάς τους.
Υπήρξαν οι προσωπικοί φωτογράφοι του στρατηγού και πρωθυπουργού της Ελλάδας
Νίκου Πλαστήρα.
Ο
Μιλτιάδης Κακούλης, άρρωστος βαριά από την καρδιά του, σταμάτησε να δουλεύει
την εποχή του ελληνοϊταλικού πολέμου (1940 - 1941). Πέθανε στην Αθήνα το 1954.
Τραπεζούντα Φωτο Αφων Κακούλη |
Οι
Πόντιοι έχουν παράδοση στη φωτογραφία
Οι
Πόντιοι έχουν παράδοση στην καλλιτεχνική φωτογραφία. Η παράδοση αυτή
συνεχίστηκε μέχρι τα τελευταία χρόνια, που σχεδόν συνταξιοδοτήθηκε ένας από
τους μεγάλους Πόντιους φωτογράφους, ο Γιάννης Κυριακίδης.
Στη
Θεσσαλονίκη, οι σημαντικότεροι φωτογράφοι ήταν ποντιακής καταγωγής. Ο Γιώργος
Λυκίδης, ο Μιχάλης Χαρτοματσίδης (Μισέλ), ο Γιώργος Μουσικίδης, ο Γιώργος
Χριστοφορίδης, ο Γιάννης Κυριακίδης, ο πρόωρα χαμένος Γιώργος Μουτεσίδης,
υπήρξαν μεγάλοι φωτογράφοι.
Αντάξιοι
τους δεν βγήκαν ακόμη. Στους φωτογράφους αυτούς, που αποθανάτισαν με τον φακό
τους πρόσωπα και γεγονότα, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό οι ιστοριογράφοι και θα
τους έχουν ως ακένωτη πηγή ζωντανών πληροφοριών και όλοι όσοι ασχοληθούν στο
μέλλον με την ιστορία.
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου