Το παραμύθι
της "ογλοκρατίας", θα καταλήξει ένα χρόνο μετά την Καταστροφή στο να ζητούνται
πογκρόμ για να καθαρίσει η Αθήνα από τους Τουρκόσπορους, όπως λέγανε τους
πρόσφυγες οι μοναρχικοί.
Στο συλλαλητήριο των μοναρχικών στις στήλες του Ολυμπίου Διός το 1923
λοιπόν, ακούγεται το μάλλον προβλέψιμο «Φωτιά στους τουρκόσπορους πρόσφυγες».
Αυτή τη στάση δεν την κράταγαν μόνο οι αμόρφωτοι οπαδοί του Βασιλιά, αλλά και ο
εκδότης της γνωστής μας Καθημερινής, Γεώργιος Βλάχος, ο οποίος ακόμα και το 1928,
κάποια χρόνια πριν καλωσορίσει τους Γερμανούς στην Αθήνα χαρακτήριζε τους
πρόσφυγες «προσφυγική αγέλη». Σύμφωνα με τα λεγόμενα μιας κυρίας «στην Τουρκία
μας ονομάζανε Έλληνες και στην Ελλάδα Τούρκους».
Ο βουλευτής Σπετσών Περικής Μπουρμπούλης θα πει το
1934 στους πρόσφυγες βουλευτές ότι «οι
Εβραίοι της Θεσσαλονίκης είναι πιο Ρωμιοί από σας», ενω ο Νίκος Κρανιωτάκης, μοναρχικός εκδότης
του “Πρωινού Τύπου”, θα απαιτήσει το 1933, στην εφημερίδα του, να
φορέσουν οι πρόσφυγες κίτρινα
περιβραχιόνια για να τους ξεχωρίζουν και να τους
αποφεύγουν οι Έλληνες.
Να, ας πούμε όπως οι Ναζί έβαλαν
τους Γερμανοεβραίους να φοράνε κίτρινα περιβραχιόνια για να τους ξεχωρίζουν και
να τους αποφεύγουν οι Γερμανοί.
Ακόμα ένα πράγμα
που σκέφτηκαν πρωτοι οι Έλληνες.
Οι πρόσφυγες θα συνεχίσουν
για χρόνια να αντιμετωπίζουν τη βία των μοναρχικών ντόπιων, ως πραγματικοί ή
υποτιθέμενοι Βενιζελικοί. Ο εμπρησμός του προσφυγικού οικισμού του Βόλου μετά
το αποτυχημένο πραξικόπημα των βενιζελικών του 1935 περιγράφεται ως εξής από το
Σπύρο Λιναρδάτο:
«Αντιβενιζελικοί μπράβοι βάζουν φωτιά στα προσφυγικά παραπήγματα και
γίνεται στάχτη μαζί με την περιουσία των προσφύγων κι ένας νεαρός πρόσφυγας που
δεν πρόλαβε να φύγει…»
με πληροφορίες από iospress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου