Η διάκριση σε Οθωμανούς, Κρωμιώτες και Γραικούς (Έλληνες), γίνεται από τους ίδιους τους Κρυπτοχριστιανούς και δεν αφήνει ν' αμφιβάλουμε ότι οι Κρωμιώτες είχαν αίσθηση της ιδιαιτερότητας τους, που τους ξεχώριζε ακόμη κι από τους Έλληνες. Σ' αυτή την άποψη οδηγεί κι ένα αυθεντικό περιστατικό του 1850 στην Τραπεζούντα.
Συγκεκριμένο πρόσωπο που ονομάζεται Ομάρ στα τουρκικά, Δημήτριος στα χριστιανικά (ελληνικά), ομολογεί ότι δεν είναι ούτε μουσουλμάνος, ούτε χριστιανός, αλλά Κρωμιώτης. Η περίπτωση αυτή δείχνει ότι οι Κρυπτοχριστιανοί του Πόντου, αυτοαποκαλούμενοι Κρωμιώτες, αποτελούσαν κάτι το ιδιαίτερο μέσα στην ευρύτερη μουσουλμανική και χριστιανική κοινωνία και είχαν συνείδηση της διαφοράς τους. Μ' αυτό, άλλωστε, το όνομα πρωτοπαρουσιάζονται και αναφέρονται προφορικά στον Έλληνα Υποπρόξενο, όπως φαίνεται στην αρχή της έκθεσής του «προ τίνος χρόνου είχον αναφερθεί προφορικός Κρω-μιώται τινές...».
Ως «Κρωμλήδες» μνημονεύονται και σ' όλες τις εκθέσεις του αγγλικού Προξενείου Τραπεζούντας, που καλύπτουν ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το όνομα, βέβαια, προήλθε αρχικά από το χωριό και την περιοχή Κρώμνης, όπου απαντούν οι πιο συμπαγείς πληθυσμοί αυτής της κατηγορίας. Στη συνέχεια, όμως, η χρήση του γενικεύτηκε τόσο, ώστε και οι Κρυπτοχριστιανοί και άλλων περιοχών να ονομάζονται «Κρωμιώτες».
Ωστόσο, στη βιβλιογραφία οι Κρυπτοχριστιανοί του Πόντου είναι γνωστοί και μ’ άλλα ονόματα. Σχεδόν παντού μνημονεύονται ως Κλωστοί, δηλαδή μεταβαλλόμενοι. Στην περιοχή Κρώμνης λέγονται Κλωστοί ή Κλωσμένοι, ενώ στην περιοχή Σταυρί Σταυριώτες. Κατά μια άλλη άποψη, Κρωμλήδες και Σταυριώτες ήταν οι λαϊκές ονομασίες όλων των Κρυπτοχριστιανών του Πόντου.
Συγκεκριμένο πρόσωπο που ονομάζεται Ομάρ στα τουρκικά, Δημήτριος στα χριστιανικά (ελληνικά), ομολογεί ότι δεν είναι ούτε μουσουλμάνος, ούτε χριστιανός, αλλά Κρωμιώτης. Η περίπτωση αυτή δείχνει ότι οι Κρυπτοχριστιανοί του Πόντου, αυτοαποκαλούμενοι Κρωμιώτες, αποτελούσαν κάτι το ιδιαίτερο μέσα στην ευρύτερη μουσουλμανική και χριστιανική κοινωνία και είχαν συνείδηση της διαφοράς τους. Μ' αυτό, άλλωστε, το όνομα πρωτοπαρουσιάζονται και αναφέρονται προφορικά στον Έλληνα Υποπρόξενο, όπως φαίνεται στην αρχή της έκθεσής του «προ τίνος χρόνου είχον αναφερθεί προφορικός Κρω-μιώται τινές...».
Ως «Κρωμλήδες» μνημονεύονται και σ' όλες τις εκθέσεις του αγγλικού Προξενείου Τραπεζούντας, που καλύπτουν ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.
Το όνομα, βέβαια, προήλθε αρχικά από το χωριό και την περιοχή Κρώμνης, όπου απαντούν οι πιο συμπαγείς πληθυσμοί αυτής της κατηγορίας. Στη συνέχεια, όμως, η χρήση του γενικεύτηκε τόσο, ώστε και οι Κρυπτοχριστιανοί και άλλων περιοχών να ονομάζονται «Κρωμιώτες».
Ωστόσο, στη βιβλιογραφία οι Κρυπτοχριστιανοί του Πόντου είναι γνωστοί και μ’ άλλα ονόματα. Σχεδόν παντού μνημονεύονται ως Κλωστοί, δηλαδή μεταβαλλόμενοι. Στην περιοχή Κρώμνης λέγονται Κλωστοί ή Κλωσμένοι, ενώ στην περιοχή Σταυρί Σταυριώτες. Κατά μια άλλη άποψη, Κρωμλήδες και Σταυριώτες ήταν οι λαϊκές ονομασίες όλων των Κρυπτοχριστιανών του Πόντου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου