ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΩΣΤΟΣΟ
παρουσία στην πόλη ήρθε να την υπογραμμίσει και να την κάνει εκρηκτικά αισθητή ένα έντονο πολιτικό
γεγονός: Το Χουριέτ. H συνταγματική μεταπολίτευση
της Τουρκίας.
Ήταν κατακαλόκαιρο του 1908, όταν έσκασε ξαφνικά στη
Θεσσαλονίκη και στην Πόλη
το ηφαίστειο, που η λάβα του ξεχύθηκε σ' ολόκληρο το κορμί της γερασμένης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλάζοντας απότομα την πολιτική όψη και το ανθρώπινο κλίμα
της χώρας. Το μυστικό σωματείο των Νεότουρκων «Ένωση - Πρόοδος», με το στρατιωτικό κίνημα στη Μακεδονία, ανάγκασε το Σουλτάνο Αβδούλ Χαμίτ να υπογράψει το τουρκικό Σύνταγμα, το Χουριέτ.
ABDUL HAMID |
Η Αυτοκρατορία πήρε έναν καινούργιο δρόμο, άγνωστο και, αρχικά, γεμάτο ελπίδες για
τούς καταπιεσμένους υπηκόους της. Ένα ρίγος ενθουσιασμού διέτρεξε τις απέραντες
εκτάσεις της από τη Μαύρη Θάλασσα ως τo Αιγαίο και από τα βάθη της Ανατολής ως τα πέρατα της Αδριατικής.
Σ' όλο το δοβλέτι
στήθηκαν πανηγύρια και γιορτές, έγιναν χαρμόσυνες συγκεντρώσεις και παρελάσεις, αντήχησαν
ξέφρενες ζητωκραυγές και χειροκροτήματα, αναπέμφθηκαν δοξολογίες και ύμνοι.
Στη Σαμψούντα, η γιορτή ξεπέρασε κάθε
προηγούμενη στην
Ιστορία της. Από τα προάστια και τους
μαχαλάδες ξεκίνησαν τα λαϊκά πλήθη, που σαν πρωτόφαντα ανθρώπινα κύματα
ξεχύθηκαν πανηγυρικά στους δρόμους της πόλης. Στά πρόσωπα όλων έλαμπε η ανταύγεια από το κοσμοσωτήριο γεγονός που τους
μεταμόρφωνε.
Στην πλατεία του
Ρολογιού, το Σαάτ χανέ, γινόταν σωστός χαλασμός. Ο χαρούμενος θόρυβος και η πανηγυρική οχλαγωγία, οι ενθουσιώδεις φωνές και τα τραγούδια δονούσαν τον αέρα. Ρωμιοί, Τούρκοι,
Αρμένιοι και Τσερκέζοι έσμιγαν τα χέρια. Αγκαλιάζονταν, φιλιόνταν και όσο μεγάλωνε το συγκεντρωμένο πλήθος, τόσο πιο
ακράτητος γινόταν ο ενθουσιασμός. Η ξεφάντωση έφτασε γρήγορα στο παραλήρημα καί οι μάζες ξέσπασαν σε αδιάκοπες και αυθόρμητες ζητωκραυγές:
— Γιασασίν Χουριέτ! Ζήτω το Σύνταγμα!. . .
— Ζήτω η Αδελφότητα!. . .
— Ζήτω η Ισότητα!. . .
Στα μπαλκόνια των
σημαιοστολισμένων κτιρίων και των κονακιών της μεγάλης πλατείας, φάνηκαν σε λίγο οι επίσημοι Τούρκοι με τις μεγάλες στολές, με τα σιρίτια και τ'
αστραφτερά κόκκινα φέσια. Από κει πάνω, έβλεπαν το μεγαλόπρεπο πανόραμα της
κοσμοπλημμύρας κι αναγάλλιαζαν από περηφάνεια.
Σε κάθε γωνιά του Σαάτ χανέ έπαιζαν μουσικά όργανα: Η στρατιωτική μπάντα, η μπάντα του Δήμου, η μικρή ορχήστρα του
μουσικοφιλολογικού συλλόγου «Ορφεύς» του Κατήκιοϊ, η φανφάρα του καθηγητή
Καρακάση, οι ποντιακές λύρες, τα κλαρίνα, τα τούρκικα ούτια και τα νταούλια .
Όλα μαζί γέμιζαν τη
ζεστή ατμόσφαιρα του Ιούλη με δοξαστικούς ήχους για τη μεγάλη μέρα που ξημέρωσε, για το
αναμορφωτικό κίνημα που επικράτησε στη χώρα, για την προσδοκώμενη μεγάλη
ανάπλαση και την Ελευθερία. Στο εξής,
πίστευαν όλοι, οι διάφορες φυλές, οι εθνότητες και οι θρησκείες, θα βάδιζαν
ισότιμες και ελεύθερες προς το μέλλον.
Ξαφνικά, από ένα
μπαλκόνι της πλατείας ακούστηκε η φωνή κάποιου επίσημου. Ο δυνατός θόρυβος άρχισε να καταπέφτει απότομα και σε λίγο μια σιγή
νεκρική απλώθηκε πέρα ως πέρα. Ο ρήτορας βάλθηκε να εξηγήσει το νόημα της πολιτικής αλλαγής. Δεν πρόφτασε όμως να πει πέντε λόγια και τα πλήθη, σαν ηλεκτρισμένα έπνιξαν τη φωνή του μέσα σε ζητωκραυγές και σε παρατεταμένα
χειροκροτήματα. Πάνω από το σάλαγο και τη χλαλοή, που δεν έλεγε να σταματήσει, ξεχώριζαν οι χαρούμενες ζητωκραυγές:
— Γιασασίν Χουριέτ !!. . .
— Γιασασίν Αταλέτ!. . .
— Ζήτω η Αδελφότητα!. . .
— Ζήτω η Ισότητα !. . .
Ο ομιλητής συνέχισε
το λόγο του, μα
κάθε τόσο, ένα κύμα από ενθουσιώδεις κραυγές σκέπαζε τη φωνή του.
Μιλούσε για τον καινούργιο ήλιο που ανέτελλε πάνω από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, για την ισότητα όλων, ανεξαίρετα,
των πολιτών απέναντι στους νόμους του δοβλετιού, για την ευημερία και την
πρόοδο που περίμενε ολόκληρη τη χώρα. «Ο τύραννος Αβδούλ Χαμίτ, κραύγαζε, έπεσε. Το Σύνταγμα ανακηρύχτηκε.
Η Νέα Τουρκία θα
είναι στοργική μάνα για όλους τους κατοίκους, για όλες τις εθνότητες της
Αυτοκρατορίας. Όλοι οι λαοί της θα αποτελέσουν μια αρραγή ενότητα. Ένα σώμα!»
Το πλήθος, συνεπαρμένο και έξαλλο, παραληρούσε από ενθουσιασμό.
Έπειτα από τους
λόγους, άρχισαν οι ετοιμασίες για την παρέλαση. Μέσα σε νεκρική σιγή ήχησαν δυνατά οι
σάλπιγγες. Δύο αξιωματικοί μπήκαν ανάμεσα στο πλήθος κι άνοιξαν φαρδύ
διάδρομο στην πλατεία για να περάσει ο στρατός. Σέ λίγο, φάνηκε κι ένας ανώτερος αξιωματικός
πάνω σε κόκκινο άλογο. Έκανε μια κίνηση με το γυμνωμένο σπαθί του και αμέσως η στρατιωτική μπάντα άρχισε
να παίζει ένα μαρς.
Δεν πέρασαν
παραπάνω από τρία λεφτά της ώρας και πίσω από τον αξιωματικό, φάνηκαν τα πρώτα
τμήματα του στρατού κατά δεκάδες. Βάδιζαν με το ρυθμό της μουσικής και διέσχιζαν το Σαάτ χανέ. Μπροστά από κάθε σχηματισμό προχωρούσε καμαρωτός, καβάλα
πάνω σε βαρβάτο άλογο ένας γιούζμπασης κρατώντας ψηλά το ξίφος του. Τα πλήθη των θεατών ξεσπούσαν κάθε τόσο
σ' ατέλειωτα χειροκροτήματα και ζητωκραυγές .. .
Τις πυκνές καί
φαρδιές φάλαγγες του πεζικού ακολούθησαν οι σπαχήδες του Ιππικού και πιο πίσω άρχισαν να παρελαύνουν οι μαθητές των μουσουλμανικών
και χριστιανικών σχολείων της πόλης.
Την επιβλητική
παρέλαση έκλεισε το ίδιο το πλήθος του λαού σχηματίζοντας ανάκατα και άτακτα μεγάλες φάλαγγες, που προσπαθούσαν να βαδίσουν στο ρυθμό του εμβατήριου: Τούρκοι, Ρωμιοί,
Αρμένιοι, Τσερκέζοι, όλοι με τις εθνικές τους φορεσιές: με ζίπκες και με σαλβάρια, με φέσια, με καλπάκια και πασλίκια, με φράγκικα κοστούμια και ψάθινα
καπέλα. Βάδιζαν σε ατέλειωτες σειρές ζητωκραυγάζοντας για το Χουριέτ. Μια
σωστή Βαβυλωνία λαών, φυλών και θρησκειών, εκδήλωνε την άδολη και πλατιά χαρά
της για το γεγονός της ισοπολιτείας που θα βασίλευε στο εξής μέσα στην απολυταρχικά
κυβερνημένη, ως τώρα, χώρα. Συγκινημένοι οι άνθρωποι, μετά την παρέλαση,
φιλιόντουσαν μ' αγάπη, χαμογελούσαν εγκάρδια συναμεταξύ τους και ξεσπούσαν
κάθε τόσο όλοι μαζί:
— Γιασασίν Χουριέτ!
Γιασασίν Αταλέτ!
Σαμψούντα 1953 (Στο βάθος ο λόφος Καράσαμψον , όπου βρίσκονται τα ερείπια της Αρχαίας πόλης) |
Η γιορτή κράτησε
ολόκληρη τη μέρα. Στις πλατείες, στις αυλές των σχολείων και των εκκλησιών, στα τζαμιά και τη Δημαρχία, στις ταβέρνες και τις λοκάντες, ο κόσμος γιόρταζε και γλεντούσε με την ψυχή του. Παντού, σ' ολόκληρη την πόλη, υπήρχαν στέκια, όπου
μοιράζονταν δωρεάν φαγητό, γλυκίσματα και σερμπέτια.
Οι δυναστευμένες εθνότητες και μειονότητες της παρακμασμένης Οθωμανικής Αυτοκρατορίας πίστεψαν σε μια
αναπάντεχη αναμόρφωση του απολυταρχικού κράτους, σ' ένα βροντερό πέσιμο των
αθέατων αλυσίδων, που πεδούκλωναν αιώνες τώρα τα βήματα της προόδου τους στο
δοβλέτι. Αφιονίστηκαν με την πίστη ότι θ' αποκτούσαν επιτέλους ισοτιμία και Ισονομία, ότι θα εξαφανιζόταν για πάντα η μειονεκτική θέση τους και θα σταματούσαν οι
αυθαιρεσίες των διαφόρων τοπικών δυναστών.
Μα οι Νεότουρκοι
σχεδίασαν στα σκοτεινά, κάτω από την απατηλή προμετωπίδα του κομιτάτου τους
'Ένωση— Πρόοδος", την αφομοίωση όλων των εθνοτήτων της Αυτοκρατορίας σε μια ενιαία τουρκική
εθνότητα, συνεχίζοντας έτσι την πολύ παλιά παράδοση των πρώτων, ολιγάριθμων
Τουρανών προγόνων τους, που ξεκίνησαν, βάρβαρη ορδή, από τα μογγολικά βουνά
Αλτάι, υπέταξαν και αφομοίωσαν τις πολυάριθμες φυλές και τα έθνη της Μικρασίας,
για να δημιουργήσουν ένα παρδαλό και παράταιρο φυλετικά έθνος.
Και τώρα ήρθε η σειρά των υπόλοιπων
εθνοτήτων, που είχαν αντισταθεί στην αφομοίωση των περασμένων αιώνων και απόμειναν έξω από τη μουσουλμανική θρησκεία, κερδίζοντας την εθνική υπόσταση
και επιβίωση τους με ατέλειωτους αγώνες και αντιστάσεις, κρυφές και φανερές,
αιματηρές και αναίμακτες.
Η ανοχή λοιπόν των Τούρκων δυναστών θα τερματιζόταν
κάτω από μια πανηγυρική απάτη. Θα καταργούνταν ουσιαστικά τα προστατευτικά προνόμια, που είχε επιβάλει με διεθνείς συνθήκες η επέμβαση ομόθρησκων μεγάλων δυνάμεων, κυρίως της Ρωσίας, και τη θέση των
προνομίων θα έπαιρναν η «Ενότητα», δηλαδή η εξοντωτική απορρόφηση των Ρωμιών και των Αρμενίων με ένα τρομερό και θανάσιμο
αγκάλιασμα, και η «Πρόοδος», δηλαδή ο οικονομικός εξανδραποδισμός και η ληστεία των
περιουσιών που απόκτησαν οι υπόδουλοι αυτοί λαοί με τη σκληρή δουλειά και τη
δραστήρια εξυπνάδα τους.
Mehmet Talaat |
Έπειτα από τα τηλεγραφήματα τούτα και τις
διαμαρτυρίες, η
Νεοτουρκική Κυβέρνηση του Εμβέρ και του Ταλαάτ, έβγαλε από τη μέση το παραπλανητικό σύνθημα για την αδελφότητα.
Κατόπιν ήρθαν
γεγονότα πολύ συνταραχτικά, για να σβήσουν, με ένα σφουγγάρι βουτηγμένο στο αίμα, και τα υπόλοιπα
συνθήματα, και
μαζί μ' αυτά όλα τα όνειρα, όλες τις λευκές ελπίδες που είχαν χαράξει στο
μαυροπίνακα της ζωής τους οι δυναστεμένοι λαοί. Φάνηκε έτσι πόσο εύκολα, ακόμα
και οι πιο ωραίες και αθώες λέξεις, μπορούν να κρύβουν μέσα τους μια αντίθετη
πρόθεση, όπως σ' ένα σερμπέτι μπορεί να κρύβεται το πιο φριχτό δηλητήριο.
Η Πρώτη Απριλίου του άλλου χρόνου, με τις φρικαλέες
σφαγές είκοσι χιλιάδων Αρμενίων στα
Άδανα της Κιλικίας, ήρθε να ξυπνήσει βάναυσα τους χριστιανούς από την τρομερή φρεναπάτη. Οι
ακατονόμαστες αγριότητες, το όργιο του σπαθιού, του μαχαιριού και της φωτιάς, οι ασύλληπτες ωμότητες σε βάρος γυναικών, παιδιών και γέρων, η
πρωτόφαντη γενοκτονία, συντάραξαν την Ευρώπη. Η νεοτουρκική βαρβαρότητα πετούσε ανυπόμονα τη μάσκα
της μπροστά στά έκπληκτα από φρίκη μάτια του πολιτισμένου κόσμου·
Μετά τις σφαγές των
Αδάνων, οι Τούρκοι ετοιμάστηκαν να σφάξουν και τους Ρωμιούς του Πόντου. Το σχέδιο
τους όμως προδόθηκε από ένα κρυφοχριστιανό της Τραπεζούντας. Ο σωτήρας αυτός της ποντιακής φυλής, καταγόμενος από γονείς
χριστιανούς, μόλις έμαθε το
σχέδιο της
εξόντωσης των ομοθρήσκων του, το φανέρωσε στο Μητροπολίτη της Τραπεζούντας.
Ο Κωνσταντίνος ειδοποίησε αμέσως το Πατριαρχείο και ο Πατριάρχης, με τη σειρά του, επικαλέστηκε,
όπως πάντα, την επέμβαση της ομόδοξης Ρωσίας για την αποτροπή της σφαγής του ποντιακού χριστιανικού πληθυσμού. Την άλλη κιόλας μέρα, ο ρούσικος στόλος της Μαύρης
Θάλασσας, έκανε την εμφάνιση του στ' ανοιχτά τής Τραπεζούντας
και πρόλαβε την απροσμέτρητη συμφορά. Οι Τούρκοι παρέλυσαν από το φόβο τους και έκρυψαν τα φονικά τους
όργανα.
Ωστόσο, μετά τις
σφαγές των Αδάνων, οι έξαλλοι ενθουσιασμοί των Ρωμιών ξεθύμαναν απότομα σαν
τρυπημένα μπαλόνια. Οι χρυσές ελπίδες στραπατσαρίστηκαν και πρόβαλε σκοτεινό το μέλλον στο μικρασιατικό ορίζοντα.
Όλες οι μειονότητες
κλείστηκαν ξανά στο καβούκι τους και είδαν πως η παλιά δυσπιστία και καχυποψία τους απέναντι στον Τούρκο δυνάστη αποδεικνυόταν και πάλι πάγια
αρετή. Γρήγορα νοστάλγησαν την εποχή της βασιλείας του Αβδούλ Χαμίτ, πού στάθηκε
γι' αυτές πιο
ήπιος .
Στον καιρό του
καταργήθηκαν η
προσωπική εργασία και ο κτηματικός φόρος που είχαν επιβάλει οι προκάτοχοι του, επιτράπηκε η ανάδειξη Ρωμιών, ακόμα και στο
αξίωμα του Δημάρχου, όπως έγινε στην Κερασούντα, όπου βγήκε Μπελετιέ ρεϊζί της
πόλης ο Καπτάν
Γιώργης Κωνσταντινίδης, και γενικά το ρωμαίικο στοιχείο και το αρμένικο
μπόρεσαν να παρουσιάσουν μεγάλη πρόοδο και ακμή, οικονομική και πνευματική.
Τώρα με το Σύνταγμα, με την «ισοτιμία» των εθνοτήτων, οι χριστιανοί ήταν υποχρεωμένοι να υπηρετήσουν και στον τουρκικό στρατό, για πρώτη φορά στους αιώνες, μ’ όλες τις συνέπειες του
σοβαρού τούτου γεγονότος: οικονομικές, ηθικές, ψυχολογικές. Το αντισήκωμα που πλήρωναν ως τώρα οι μη μουσουλμάνοι υπήκοοι, δύο χρυσές λίρες, για την απαλλαγή τους από τη στράτευση,
καταργήθηκε. Όλοι έπρεπε να κάνουν υποχρεωτικά τη στρατιωτική θητεία τους στο τούρκικο ασκέρι
Δεν ήταν όμως μόνο οι
μειονότητες που απογοητεύτηκαν από το Σύνταγμα. Ακόμα και το μεγαλύτερο
μέρος του τουρκικού λαού στεκόταν επιφυλακτικό και κάποτε εχθρικό απέναντι στην
αφηνιασμένη δραστηριότητα των ανθρώπων του νεοτουρκικού κομιτάτου, που ξεκίνησαν από το Κουλέ Καφέ της Θεσσαλονίκης για να φέρουν τάχα την πρόοδο στο
γερασμένο δοβλέτι.
Πολλοί, μάλιστα,
μορφωμένοι μωαμεθανοί, κατηγορούσαν φανερά το κίνημα, ενώ μερικοί δυναμικοί αγάδες
και μπέηδες αντέδρασαν ακόμα και με τα όπλα τους σε ορισμένες περιοχές της Τουρκίας. Έτσι χώρισαν οι Παλαιότουρκοι
από τους Νεότουρκους.
Ωστόσο, οι
δυναμικές αντιστάσεις των Παλαιότουρκων συντρίφτηκαν γρήγορα και τα πλοκάμια
του κομιτάτου απλώθηκαν παντού μπαίνοντας ολοένα και πιο βαθιά σ' όλα τα στρώματα
που κρατούσαν δύναμη οικονομική και εξουσία κρατική.
Η στρατολογία επίσημων
και ανεπίσημων παραγόντων στο νεοτουρκικό κομιτάτο γινόταν με γοργό ρυθμό και μυστικό τρόπο, πράγμα πού σφυρηλατούσε φανατικούς οπαδούς. Κάθε Τούρκος που γινόταν κομματικός, έπειτα από την τελετουργική μύησή του, έπαυε νά είναι ο ίδιος άνθρωπος. Άλλαζε
απότομα και από ήπιος και φιλήσυχος Οθωμανός, γινόταν παθιασμένος πολέμιος
των ξένων εθνοτήτων. Ξεχνούσε με μιας φιλίες και γνωριμίες, έσπαζε δεσμούς
μακροχρόνιους και ακόνιζε το μίσος του εναντίον όλων που δεν ήταν μουσουλμάνοι.
Χρηστος Σαμουηλιδης
Χρηστος Σαμουηλιδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου