Στις πιο δύσβατες
και απόκρημνες περιοχές του Πόντου ιδρύθηκαν και κραταιώθηκαν τα σπουδαιότερα
ορθόδοξα μοναστήρια, ο συνολικός αριθμός των οποίων είναι άγνωστος.
Μόνο στην περιοχή
Χαλδίας ο Γ. Θ. Κανδηλάπτης απαριθμεί πάνω από είκοσι. Αυτά είναι:
Παναγία Σουμελά (Γλυπτό) |
του Αγίου Γεωργίου
Χουτουρά,
η Σταυροπηγιακή μονή του Αγίου Γεωργίου
Χαλιναρά,
του Αγίου Γεωργίου Χάρσερας,
του Αγίου Γεωργίου Κελώρης στη Χερίαινα,
της Ζωοδόχου Πηγής
στο Δεβρεντσή,
της Ζωοδόχου Πηγής
στην Πράσαρη,
της Γεννήσεως Θεοτόκου Καλούλ,
της Ζωοδόχου Πηγής
στον Αληθινό Κρώμνης,
και η μονή του Καστροτείχου
του Αγίου Βασιλείου
Αστέρος στη Χάρσερα,
του Αγίου Γεωργίου Λερμούχου ή Ζαντού,
τα γυναικεία
μοναστήρια του Προδρόμου Ιωάννου της Ίμερας και του Αγίου Γεωργίου στο χωριό
Αγρίδιο,
της Κοιμήσεως
Θεοτόκου στη Χουτουρά,
της Μικρέσσας στην
Κρώμνη,
του Αγίου Ιωάννου Αργυρουπόλεως,
της Ζωοδόχου Πηγής
Αργυρουπόλεως,
του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος,
του Αγίου Στεφάνου
στο Λιβάδι,
της Γεννήσεως της
Θεοτόκου στην ενορία Μαρτίν του Δεμερτζήκιου,
της Γεννήσεως της
Θεοτόκου στο Αμπρικάντων,
της Ζωοδόχου Πηγής Αμπρικάντων,
του Τιμίου
Προδρόμου Φυτιάνων
και της Ευαγγελίστριας στο Σιμιχλί του
Κιουρτουνίου.
Γνωστά μοναστήρια στις άλλες περιοχές του
Πόντου ήταν το μοναστήρι πάνω στα ερείπια του κάστρου του Ακρίτα (Λευκόπετρα),
της
Κοιμήσεως της Θεοτόκου της Γαράσαρης στο χωριό Καλιάτιπι.
Στην
επισκοπή Νικοπόλεως υπήρχαν άλλα τρία μοναστήρια στα χωριά Μπαλτζάνα, Αλούτζε και Παναγία στην
περιφέρεια του Επές,
της
Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο χωριό Όλασα κοντά στην τοποθεσία Τρασιανότ. Υπήρχε,
ακόμα, στον Πόντο, κοντά στα Σούρμενα, η Μονή των Ασωμάτων - στην εκκλησιαστική
περιοχή της οποίας αποκρούστηκε ο Χάνος των Τουρκομάνων Βαϊραμπέγ από τα
αυτοκρατορικά στρατεύματα του Μανουήλ Β' -.
του
Αγίου Ευγενίου,
της
Αγίας Σοφίας,
του Αγίου Φιλίππου,
της Παναγίας Θεοσκεπάστου,
του Αγίου Σάββα και του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης
στην Τραπεζούντα,
του
Αγίου Θεοδώρου Γαβρά,
της ιεράς μονής του Στύλου,
του Αγίου ιερομάρτυρος Φωκά,
του Αγίου Φωκά του Διάπλου,
του Αγίου Ιωάννου στην Αμάσεια,
της Αγίας Βαρβάρας,
του Αγίου Ανδρέα και της Παναγίας,
του
Αγίου Βασιλείου,
του Αγίου Επιφανείου
και
Αγίου Γεωργίου κοντά στην Κερασούντα
και της Παναγίας Θεοτόκου στο χωριό Πράσαρη.
Πολλές μονές διέθεταν σπουδαίες βιβλιοθήκες
με πολύτιμα χειρόγραφα, τα περισσότερα των οποίων έχουν συληθεί, και σχολές
όπου φοίτησαν διαπρεπείς επιστήμονες και δημογέροντες, παρά τις αντιδράσεις
των μωαμεθανών γειτόνων τους.
Από το βιβλίο «Ποντιακός Ελληνισμός»
κεφ. Ποντιακός Πολιτισμός
της εφημ. «Επτά Μέρες - Καθημερινή», τόμος Γ,σελ.86.
Santeos